fizinfo - [Fizinfo] Krausz Ferenc Nobel-dija kapcsan jutott eszembe

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Krausz Ferenc Nobel-dija kapcsan jutott eszembe

  • From: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: "Prof. F. Krausz" <krausz-office AT mpq.mpg.de>
  • Subject: [Fizinfo] Krausz Ferenc Nobel-dija kapcsan jutott eszembe
  • Date: Tue, 3 Oct 2023 23:36:47 +0000 (UTC)

Tisztelt Listaolvasók!

Kedden délelőtt a Nobel-díj honlap jóvoltábólmegtudhatta a világ, hogy Krausz
Ferenc a két francia kollégájával együtt kapjaaz idei Nobel-díjat. A
díjazottakat bemutató kép megjelenése pillanatában az előkészített
e-mailengratuláltam neki. Hétfőn Karikó Katalin sikerét továbbítva a
franciabarátaimnak (ezt elküldtem KF-nek is),odaírtam, hogy kedden délelőtt
Krausz Ferencnek fogok szurkolni. Sikerült, bár egyáltalán nem az én
érdemem.Mivel az ő tudománya magasságáig nem érek, nem érhetek fel, ezért a
néhánytalálkozásunk és a levelezésünk alapján inkább emberként szeretném
őtbemutatni.

Krausz Ferencről bővebben a Schw2009emlékversenyen hallottam Horváth
Zoltántól, aki a lézeres előadása közben„elkotyogta”, hogy a világon sokan
foglalkoznak lézerekkel, de a következő„lézeres” Nobel-díjat bizonyára Krausz
Ferenc fogja megkapni. A nevétmegjegyeztem, és amikor 2015-ben a Thomson
Reuters kihirdette a magánakciója díjazottjait, egyre többen kezdtek tippelni
az újNobel-díj várományosokra, hiszen az eltelt 15 évben a sikeres
Nobel-díjasokmegjelölése majdnem 50%-os volt.

A Schw2015 szervezése közben, egy késő este,már éjfél után, egy bemutatkozó
levelet írtam Krausz Ferenc professzornak azMPQ honlapján megjelölt
e-mailcímére, és egyben meghívtam egy előadás erejéig anéhány hónap múlva
esedékes versenyre. Reggelre itt volt a válasz: szívesenjönnék, de a verseny
idején éppen Shanghaiban leszek, jövőre időbenmegbeszéljük.

Megbeszéltük, lerögzítettük a szokásos novemberidátumot, de nyár elején jött
a hír, hogy éppen akkor Pekingben lesz előadása,hozzuk előre egy hónappal, de
amennyiben nem lehet, „hazaszalad”, és megtartjaaz előadást. Előrehoztuk egy
hónappal, megérte, mert megismertem és azóta is csodálomazt az embert, aki az
ő státuszában a „kis halakért” ilyen hihetetlen pluszterhet is elvállalt
volna a fizika népszerűsítése érdekében.

Egy egész csapattal jött, akik felszereltékés beállították a kísérleteket. A
stroboszkópos technikámat láttam viszont,amikor a megvilágító fényimpulzus
szükséges időtartamára adott példát. Hosszabb, majd igen rövid
LED-impulzusokkal világította meg a keringő golyókat. Egyértelműlett, hogy az
elektronok esetében as (attoszekundum) nagyságrendű fényimpulzusokravan
szükség. A könnyen érthető, gitárhanggal modulált lézerfényt optikai kábelen
továbbította és távol egy demoduláló rendszerrel levette a zenét és azt
hangszórón hallottuk. Nagyon tetszetta diákságnak, hogy egy papírral ki lehet
kapcsolni zenét.

Csodálatosan szervezett, kísérletes előadásttartott. A nagyváradi Bihari
Napló egy egész-oldalas interjút készített,csatolom a címlapot és a teljes
interjút (a második oldal). A remekül megszerkesztett előadását pdf-be
konvertáltam, így ide is felfért. MégVáradon, a következő év tavaszára
meghívott bennünket egy egyhetes tanulmányikirándulásra a Max Planck
Kvantumoptikai Kutatóintézetbe. A versenygyőzteseivel együtt hat diákot
vittem (kettőt a Gojdu Líceumból, mert az Adyban„nem találtak” vállalkozó
diákot). Mivel a feleségek még Váradonösszebarátkoztak a kézimunkákon, a
sofőrrel együtt összesen kilencen voltunka Tanfelügyelőség mikrobuszában.

Örök élmény maradt az MPQ és környezetének meglátogatása, az új, akkor már
majdnem kész CALA (Centre for Advanced Laser Applications)
műszakiberendezéseitől szinteelakadt a lélegzetünk.

A díj láttán, hirtelen ezek jutottak eszembe.Újból gratulálok Krausz
Ferencnek, és szurkolok, hogy a rengeteg, maga magánakkirótt munkája mellett
legyen még sokáig energiája a számban egyre növekedőcsaládjára és a napi több
kilométeres futásra.
üdvözlettel,

dr. Bartos-Elekes István, nyugalmazottfizika-, informatika- és
elektronikatanár,Ady Endre Líceum, Nagyvárad, Románia
e-mail: beistvan AT yahoo.commobil: +40 770 104 459