fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: Szarka László <szarka AT ggki.hu>
- To: fizinfo AT lists.kfki.hu
- Subject: Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata
- Date: Fri, 28 Oct 2022 18:39:48 +0200
- Authentication-results: smtp1.kfki.hu (amavisd-new); dkim=pass (2048-bit key) header.d=ggki.hu
Fizinfó-olvasóként tanulságos volt végigolvasni a hozzászólások áradatát. Horváth István augusztus eleji (bemásolt) levele világosan mutatja, hogy őt igenis a probléma érdemi feltárásának és megoldásának szándéka vezérli.
Mindeközben nemigen esett szó olyan szakmai kérdésekről, hogy
- a közoktatás, ezen belül a természettudományi oktatás válsága világjelenség, és sajnos "a fejétől bűzlik a hal".
- a megoldás egyszerűbb, mint hinnénk: a divatirányzatok visszaszorítása. Íme egy érdemi hozzászólás egy olyan nemzetközi vitából, amely Bill Gates 1,1 Mrd USD összegű matematika-oktatásfejlesztési támogatásáról szólt.
"Having taught this subject at the undergrad level for decades at all levels, the number 1 reason for poor performance by capable students in mathematics is a pretty simple one: people don’t do the homework and say that they did. It is a phenomenon that few educators want to speak about in public. They prefer to suggest that the poor little dears are so burdened because math is hard. Of course it is, until it isn’t. That’s what the homework is for.
I have seen it many times in my early career, especially when I was teaching small summer classes, and with my own children when they were young. In the latter case the dreaded kitchen whiteboard sessions helped enormously, quicly putting my kids at the top of their classes—now my son is an engineering prof. In the small summer classes, prescribed homework books with daily inspections served to turn poor students into stars in short order!
It is not realistic to do this for large classes of course. People need to have this ethic built in at an early stage so there is a cultural component to it. Maybe some of the billions proposed could help with the cultural ideas about the homework side of things, and a bit of the rest could go to a significant consulting fee for me ;). Otherwise it seems this is one of an endless stream, going back into the mists of history, of educational geewiz gismoism that pass by promising what they can never actually deliver." Dr. Christopher Essex, Emeritus Professor of Mathematics and Emeritus Professor of Physics Middlesex College, the University of Western Ontario London, Canada [Gee whiz: an expression of surprise or enthusiasm, "wow"; Gizmos: interactive math and science virtual labs and simulations for grades 3-12]
Ugyanez érvényes a fizikára, minden természettudományra.
Üdvözlettel:
Szarka László Csaba
2022. 08. 04. 20:01 keltezéssel, Horváth István írta:
*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*
Kedves Anikó és Gábor,
Köszönöm a hasznos infókat.
Én nem értek ezekhez, csak gondolkoztam.
Próbáltam rövid lenni, de ez lehet a lényeg rovására ment.
Hasznos adatok vannak a linkeken
de engem a
tornatanár
matematikatanár
magyartanár, stb. országos adatok érdekelnének.
Azt hiszem a magyar tanárok többsége nem tudna
gimiben matek órát tartani. A matek tanár meg
hónapokig képtelen lenne tesit tartani.
Az, hogy siránkozunk kevés a pedagógus, fontos.
De a részletes adatok kellenének igazán.
Az ország gimijeiben hány matek tanár kellene?
Hány van?
ugyan így kémia, föci, stb.
Tehát melyikből van hiány? És mennyi?
Ha ezek az adatok nincsenek meg, kormányzati felelősség ezek beszerzése.
A termtud tárgyak oktatását nem segíti, ha sok töri tanárt képezünk.
Persze az is megoldás, hogy nem képezünk
elég kémia és fizika tanárt, ÉS csökkentjük az óraszámot.
Nyilván ennél bonyolultabb, most csak felvillantok néhány aspektust.
A tanulmányban vannak hasonló adatok, de kevés a
természettudományok és a humán tárgyak megkülönböztetés.
Nem minden magyar tanár tudna törit, vagy
kémia tanár földrajzot tanítani.
Kell minden szaktárgyra a részletes adat.
Hány tanár van jelenleg? Mennyire lenne szükség most?
És 5-10 év múlva? Mi a teendő komplexen az egyes szakterületeken.
Sajnos ez már politika is, és mint várható a döntés nem szakmai lesz.
Ezért is kellene a szakmai szervezeteknek távol tartaniuk magukat a politikától.
Tényleg sok infó van a megadott linkeken.
Bár az egyik jósolta, hogy 5 év alatt akár 25%-os csökkenés is lehet,
de ezt a másikon lévő adatok világosan cáfolják.
Végül, ha már politika, ha jól értem a kormány
3 év alatt 3x10% bérfejlesztést ajánl.
Plusz még bérfejlesztés az EU-nak benyújtott tervekben.
Ennek részleteit nem ismerem.
Valaki másképp tudja?
Tisztelettel,
Horváth Pista
ui: Csak megkérdezem. Az ELFT-nek nincs legalább a fizika
tanárokra vonatkozó adata? Természetesen iskol típusonként.
------------------------------------------------------------------------
*Feladó:* fizinfo-request AT lists.kfki.hu <fizinfo-request AT lists.kfki.hu>, meghatalmazó: Kutnyánszky Anikó <kutnyanszky.aniko AT wigner.hu>
*Elküldve:* 2022. augusztus 3., szerda 13:51
*Címzett:* fizinfo AT lists.kfki.hu
*Tárgy:* Re: [Fizinfo] szaktanárok országos létszáma
*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*
Kedves István!
A Wigner Fizikai Kutatóközpontban dolgozom, de a TDDSZ elnökségi tagjaként kapcsolatban vagyunk a Pedagógusok Szakszervezetével, akik folyamatosan foglalkoznak a kérdéssel. Tőlük kaptam az alábbi információkat és a csatolt dokumentumot.
Az Oktatási Hivatal minden évben felméri az iskolák helyzetét az Országos Kompetenciamérés keretében. Ennek a kérdőívek vannak a betöltetlen állásokra vonatkozó kérdései is. Azonban az erre vonatkozó eredmények utoljára 2019-ben voltak nyilvánosak, 2020-ban nem történt felmérés, a 2021. évi adatokat pedig titkosították/nem adják közre/megtagadták az adatszolgáltatást az Oktatási Hivatal részéről, amelyik tetszik.
PSZ alelnöke, Totyik Tamás írása a Mércén a foglalkoztatottságról, pedagógushiányról.
https://merce.hu/2021/07/31/ha-nem-cselekszik-azonnal-a-kormanynak-vallalnia-kell-a-felelosseget-a-kozoktatas-padlora-kuldeseert/
Az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont 2021-ben végzett felmérést a közoktatás helyzetéről.
(A közoktatás indikátorrendszere, 2021)
https://kti.krtk.hu/wp-content/uploads/2022/02/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2021.pdf
A csatolt mellékletben található a PSZ 2019-ben végzett számítása az akkori adatbázisból, amely alapján a tantárgyakra vonatkozó pedagógus hiány is valamennyire megismerhető. Túlfoglalkoztatásról pedig aligha beszélhetünk.
Üdvözlettel,
Kutnyánszky Anikó
--
--------------------
Wigner Fizikai Kutatóközpont
Könyvtár
1121 Budapest, Konkoly-Thege M. út 29-33.
1525 Bp. Pf.49
Tel.: +36 1 392 2222/1173
Mobil: +36 70 3819436
www.kfki.hu/konyvtar
2022. 08. 02. 11:29 keltezéssel, Horváth István írta:
*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*
Kedves Kollégák,
Érdekelne a szaktanárok létszáma.
Felső tagozat és középiskola.
Pontosabban;
mennyi állás van,
mennyi ebből betöltetlen?
ill. ha van, mely szakokon van és mennyi a túlfoglalkoztatás?
Mielőtt írtam volna próbáltam keresni, de nem sikerült az
ország egészére vonatkozó adatokat találnom.
Vannak érdekes tanulmányok, pl.
https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tanari-palya/szakok-pedagogusok <https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tanari-palya/szakok-pedagogusok>
de se itt, se a ksh oldalain nem találtam meg amit kerestem.
Bármilyen linket szívesen veszek.
Üdvözlettel,
Horváth István
HHK TERMÉSZETTUDOMÁNYI TANSZÉK
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
+36 1 432 9000 / 29-518 | +36 1 432 9154
horvath.istvan AT uni-nke.hu | uni-nke.hu
Budapest | Ludovika tér 2.
1441 Budapest | Pf. 60.
*-----------------------------------------------------------------------*
| A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
| |
| Cikk, hozzaszolas a |
| |
| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
| |
| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
| |
| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
| |
| listsadm AT mail.kfki.hu |
| |
*-----------------------------------------------------------------------*
Ezen üzenet és annak bármely csatolt anyaga személyes adatokat és bizalmas információkat tartalmaz, így törvényi védelem alatt áll. Megismerése, nyilvános közlése, továbbítása csak erre külön feljogosítás után engedélyezett. Az üzenetet kizárólag a címzett, illetve az általa meghatalmazottak ismerhetik meg, használhatják fel. Ha Ön nem az üzenet címzettje, úgy kérjük, értesítse erről az üzenet küldőjét és törölje az üzenetet, valamint annak összes csatolt mellékletét a rendszeréből.
This message and any files transmitted with it contain personal data and confidential information, therefore, it is under legal protection. Disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited unless one is authorized to take such action. The message is intended solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. Please notify the sender immediately if you have received this message by mistake and delete this message and all of its attachments from your system.
*-----------------------------------------------------------------------*
| A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
| |
| Cikk, hozzaszolas a |
| |
| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
| |
| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
| |
| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
| |
| listsadm AT mail.kfki.hu |
| |
*-----------------------------------------------------------------------*
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, (continued)
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, bardocza, 10/29/2022
- RE: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, Janos Valko, 10/30/2022
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, Tegze Mikos, 10/31/2022
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, János Nuspl, 10/31/2022
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, Janos Szasz, 10/27/2022
- Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata, Nemeth Csaba, 10/27/2022
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.