fizinfo - Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: gyulai.jozsef AT energia.mta.hu, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése
  • Date: Wed, 12 Sep 2018 17:23:39 +0200

Kedves Jóska!

Természetesen igazad van, hiszen - ahogy egyszer egy okos ember mondta - (szinte) minden (szinte) mindennel összefügg. :-)) Ha elindítunk egy hógolyót, hamarosan lavinává hízhat.

Nyilván köze van a paksi hőterhelésnek a Duna vízgazdálkodásának mikéntjéhez is. A lavina továbbgördül, és máris bejön Bős-Nagymaros.. sőt, még nagyobbra is hízhat, ha a prédikálószéki szivattyús-tározós erőművet is belekeverjük (aminek egyes megújulók talán még örülnének is, ha akkor megépült volna). Nyilván Darvas Gyuri barátomnak/évfolyamtársamnak is igaza van a meglepően "kerek" 30,0 fokos környezetvédelmi limit tudományos megalapozottságát illetően. Pláne, ha figyelembe vesszük ennek a teljes szelvény mentén történő (beleértve a sekély parti vizeket is) megkövetelését.

Az infografika nem vállalhatta fel egy ilyen komplexitású és ennyire szerteágazó problémának minden tudományos igényt kielégítő megközelítését. Pragmatikusnak kellett maradni, és valahol meg kellett húzni a határokat.

Abban is természetesen igazad van, hogy az alatt a néhány év (max egy évtized) alatt, amíg a régi és az új blokkok párhuzamosan működnek, elképzelhető, hogy különösen aszályos és különösen meleg nyári időszakokban előfordulhat, hogy egyes blokkokat le kell állítani. Ekkor az erőmű éves kihasználtsági faktora esetleg visszaesik néhány százalékot a jelenlegi 90+ -ról. Ez nyilván gazdaságilag nem előnyös, de nem is tragikus. De ha összehasonlítjuk a fotovoltaikus erőművek kb. 20%-os kihasználtsági faktorával, vagy a szélerőművek ugyancsak 20% alatti faktorával, akkor az atomerőművi "maradék" kihasználtsági faktor még mindig sokkal több. Úgyhogy ezeket a dolgokat is hozzá lehetne még tenni az immár lavinává dagadt hólabdához, amit  a Duna paksi hőterhelésének infografikája indított el. De nem hiszem, hogy itt ilyen messzire el kellene mennünk... Legalábbis nem ennek az infografikának a kapcsán.

Szívélyes üdvözlettel,
Sükösd Csaba.