fizinfo - Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése

  • From: "Tamas G. Kovacs" <kgt AT atomki.mta.hu>
  • To: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] A Duna paksi hőterhelése
  • Date: Tue, 11 Sep 2018 17:40:39 +0200 (CEST)

Kedves Csaba!

Köszönjük az infografikát, tényleg tanulságos volt. Én azonban egy dolgot
nem értek. A hivatalos hőmérsékletmérés a parttól több, mint 50 m távolságban
kezdődött, a parthoz ennél közelebbi pontokra, vagyis a csóva szélességének
közel egyharmadát kitevő szakaszra nincs adat. Ennek magyarázata
a mellékelt szövegben, hogy "Közvetlen a partnál - aminek helye
vízállásfüggő .
a pangó vizet nem mérik, erre kevéssé hat a csóva, inkább a nap melegíti".

Számomra ez alapján elég szubjektívnek tűnik, hogy a parttól milyen
távolságban kezdenek
mérni, és rosszhiszemű szemlélőben ez felvetheti azt a lehetőséget, hogy ezen
esetleg múlhat, hogy eléri-e a hőmérséklet a kritikus határt vagy nem, és így
a mérés eredménye akár manipulálható is.

Ráadásul én a jogszabály szövegét és az ábrát úgy értelmezem, hogy az
"500 méteren lévő szelvény bármely pontján" azt jelenti, hogy a folyó teljes
szélességében kell mérni. Azon lehet vitatkozni, hogy ez mennyire ésszerű
(a fenti okok figyelembevételével), de számomra úgy tűnik, hogy a mérést
végző szakemberek nem a jogszabály szerint jártak el, ami a mérés eredményétől
függetlenül is teljesen jogosan kritizálható lenne.

Elnézést, ha valamit félreértettem volna (nem vagyok szakember), de számomra
ez az ügy nem tűnik teljesen tisztának. Persze egy néhány tized fokos
hőmérséklet
túllépés nyilván nem fog ökológiai katasztrófát okozni, a probléma inkább az,
hogy az ilyen tisztázatlan ügyek bizalmat sem fognak kelteni a felületes
szemlélőben.

Üdvözlettel,

Kovács Tamás