fizinfo - Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?
  • Date: Thu, 11 Jun 2015 15:04:11 +0200

Kedves János!

A különbség az átlagteljesítmény és a pillanatnyi teljesítmény között kb. olyan, mint az erő és a nyomás között. Egy néhány N-os erő nem túl nagy makroszkopikus szempontból, ám ha kis felületre koncentráljuk - például egy tű hegyére - akkor minőségi változást tudunk vele elérni: lyukasztani is lehet vele.

Hasonló a helyzet a szuperlézerrel. A femto- és attoszekundomos impulzusban lévő energia nem túl nagy, ám azáltal, hogy nagyon rövid időre koncentrálódik, az előállt térerősség nagyságrendekkel nagyobb lehet, mint amit valaha előállítottak, és ezért olyan fizikai folyamatokat indíthat be, amelyek eddig elérhetetlenek voltak.

Van egy másik jelenség is, ami új lehetőségeket nyit: ha valaki gyors mozgásokat (pl. sport) fényképez, tudja, hogy nagyon rövid idejű expozíciót kell használnia, mivel különben elmosódott lesz a kép. De a rövid idő alatt csak kevés fény jut a filmre, ezért egyrészt nagy fényerejű lencsét kell használni, másrészt pedig erős megvilágítást. A femto- és attoszekudomos impulzusok nagyon gyors (molekuláris) mozgásokról készített "felvételekre" is lehetőséget adnak, olyanokra, amelyekre korábban nem volt lehetőség. Azonban itt is szükséges elég nagy intenzitás az előbb említettek miatt.

Úgyhogy a nagy intenzitású, és nagyon rövid impulzusokat kibocsátó szuperlézer egy sor új, és fantasztikusan érdekes területet nyit meg a tudományos kutatások számára. Tehát biztosak vagyunk abban, hogy az idejövő tudósok nemcsak a telefonszámukat és email címüket fogják itt hagyni.

Én magfizikus vagyok, az ELI-ALPS nem az én szakterületem. Gondolom, hogy Kollégák az ELI-ALPS-ból biztosan még sok más érvet is tudnak mondani, ill. az enyémeket kiegészíteni.

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.