fizinfo - [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

  • From: Turcsány János <turcsijancsi AT gmail.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?
  • Date: Thu, 11 Jun 2015 11:51:49 +0200

Tisztelt Fizikusok!

Eddig csak csendes olvasója voltam az itteni
társalgásoknak, mint a fizikát
kedvelő.
A minap jártam az ElI-ALPS
honlapján, ugyanis sehogy sem fért a fejembe, hogy hogyan lehet egy
lézernek a teljesítménye PW nagyságú.
Bár nem néztem utána, de szerintem
a világ összes erőműve nem produkál ekkora teljesítményt, így felmerült
bennem a kérdés, hogy honnét veszik a PW áramot a lézerek
működtetéséhez, mert ugyebár a szekunder oldalon csak az jön ki, ami a
primer oldalon bement.
Előzőleg a Wikipédián kikerestem, hogy melyik
fémnek a legnagyobb az olvadáshője. Az alumíniumnak 398 kJ/kg az
olvadáshője. Ez annyit jelent, hogy egy PettaWatt teljesítménnyel
egyetlen másodperc alatt KÉT és FÉL MILLIÓ TONNA alumíniumot lehet
megolvasztani. Ennyi olvadt alumíniummal egész Szegedet be lehetne vonni
"fél méter"
vastagon.
Megnéztem a "lézerek" paramétereit. Ezek a
berendezések nem valódi LASER nyalábokat produkálnak, hanem csak
erősített és optikailag fókuszált fénnyalábokat, amelyek nyilvánvalóan
nem koherensek - ellentétben az igazi LASER nyalábokkal, amelyek
bármekkora távolságban is összetartók maradnak, ugyanakkora marad a
keresztmetszetük. Véleményem szerint teljesen mindegy, hogy atto- vagy
femtosecundum alatt szabadul-e fel az az egy impulzusra jutó tíz a
tizenkettediken darab foton. A 100KHz-s "lézer" a minden ismétlés
közötti egymillillomod minusz egy femtomásodpercig nem nem produkál
egyetlenegy fotont sem.
A lényeg, hogy mekkora a "lézer" VALÓS
teljesítménye. Az ELI-ALPS "lézereinek" a valós teljesítménye pedig
messzi-messzi elmarad a PW-os teljesítménytől. A legnagyobb teljesíményű
"lézernek" "mindössze" P = 100000 impulzus/sec * 0.005 J/impulzus = 500W
a teljesítménye.
Ha a hétköznapi ember meghallja a szuperlézer szót,
akkor rögtön az jut az eszébe, hogy egy tankot szét lehet-e vágni vele
egy kézlendítéssel.
Tehát az sem mindegy ez az 500W-os fókuszált
fénnyaláb adott távolságokon mekkora felületre oszlik el, mert
nyilvánvalóan a gyújtópont után a távolság négyzetével arányosan
megnövekszik a "nyaláb" keresztmetszete.
Szerintem a PettaWatt azért
lett kitaláva, hogy a fizikaórákról kimaradt EU-s politikusok kapásból
adjanak három ilyen laboratórium megépítéséhez pénzt és Orbán Viktor is
akarjon egy ilyet "nekünk".
Remélem, hogy egy érdekes témát dobtam fel!
Amit nem sikerült még megtudnom, az az, hogy az EU a laboratóriumok
működtetését is fogja finanszírozni, vagy az a "PettaWatt" és a
"Szuperlézer" szavakkal megvezetett gyanútlan magyar adófizetőkre
marad?
A szegedi polgármester úgy belendült, hogy inkubátorházat akar
építeni azoknak a cégeknek, akik majd az ottani "produktumokat" akarják
hasznosítani. Szerintem ezek a cégek egy év után ott hagyják a
telefonszámukat és az email címüket az ELI
ALPS-nál.

Tisztelettel,
Turcsány János