fizinfo - Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mennyire szuper a szuperlézer?
  • Date: Thu, 11 Jun 2015 18:35:46 +0200

Kedves János!

Nem, ez tényleg petawatt, ahol 1 PW = 10^{+15} W. Képzeljünk el egy 1 J-os energiaadagot. Egy kondenzátor például probléma nélkül tud tárolni ekkorát. Ez ugye egyáltalán nem nagy. Azonban, ha ezt a kondenzátort 1 fs (femtoszekundum) = 10^{-15} s alatt kisütjük, akkor az átlagos teljesítménye ez alatt a rövid idő alatt (= energia/idő) éppen 1 petawatt lesz = 10^{+15} W. A szuperlézer impulzusai femtoszekundum hosszúságúak, de ehhez nem kell, hogy a bennük lévő összes energia is óriási legyen.

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.