fizinfo - Re: [Fizinfo] Mukodo hidegfuzio?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Mukodo hidegfuzio?

  • From: Szívós János <szivos.janos AT ttk.mta.hu>
  • To: Attila Csoto <csoto AT matrix.elte.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, fizinfo-request AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mukodo hidegfuzio?
  • Date: Fri, 10 Oct 2014 14:49:15 +0200

Kedves Mindenki!

Erről a témáról Kálmán Pétert, Keszthely Tamást és Kis Dánielt kell megkérdezni. Ők itthon, a BME-n (az erős szembeszél ellenére is) foglalkoztak a hidegfúzióval. Illetve azzal, hogy elméletileg lehetséges-e. Azt találták, hogy bizonyos körülmények között igen. Több publikáció is megjelent tőlük a témában. Indulásképp: http://www.epjap.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8027171 Természetesen a "hidegfúzió" ("cold fusion") szót esélytelen használni, de még burkolt címmel is nehéz megjelentetni ilyen cikket. Annak ellenére, hogy a számolásaikban nemigen van hiba. Sőt, magyarázatot adnak arra is, hogy miért nagyon nehéz egy ilyen effektust előidézni, vagyis miért nem reprodukálható a dolog. Kísérletileg ellenőrizni az elméletet ezért nagyon nehéz, főleg források nélkül. Maradnak az ilyen "nem teljesen mainstream" források, mint ez a Rossi-féle.
Egyébként Kálmán Péter Ortvay-kollokviumon is beszámolt a témában elért eredményeiről.
Üdvözlettel,

Szívós János

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
Egy olasz mernok, A. Rossi, evek ota dolgozik egy altala E-Cat-nek
nevezett eszkozon, ami allitasa szerint (nuklearis ertelemben)
alacsony homersekleten lejatszodo magreakciokbol termel energiat.
Az eszkoz legujabb peldanyanak mukodeset a kozelmultban megvizsgalta
egy eleg neves kutatokbol allo csoport. Nagy mennyisegu energia termeleset
igazoltak (joval tobbet annal, mint amit kemiai energiafelszabadulasbol
nyerni lehetne), es ami szerintem sokkal fontosabb, a minta
izotoposszetetele dramai modon megvaltozott. Ha ez az izotopos meres
valodi (es valoban ugyanazt a mintat mertek meg a kiserlet elejen es vegen),
akkor szerintem ez az elmult 50 ev legnagyobb fizikai felfedezese (es
mellekesen olyan valtozasokat fog okozni az energiaiparban, amilyet a
tortenelem soran meg soha nem lattunk). Sajnos a felfedezot jobban
erdekli egy kereskedelmi celu termek kifejlesztese, mint a fizikai
jelenseg, igy a mukodesi mechanizmus egyelore nem ismert. Az uzemanyag
nikkel, litium es hidrogen.

A meres leirasa:

http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/wp-content/uploads/2014/10/LuganoReportSubmit.pdf

Csótó Attila