fizinfo - Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz

  • From: Tamas Biro <tambiro AT gmail.com>
  • To: Hudoba, György <hudoba.gyorgy AT arek.uni-obuda.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz
  • Date: Fri, 14 Mar 2014 07:19:30 +0100

Kedves György!

Mint azt magánban jeleztem, csak több nap késéssel tudok válaszolni a
levelére. Köszönöm a alapos válaszát a levelemre, és elnézést kérek
azoktól, akiknek nem tetszett az eredeti levelem stílusa. Nekem is volt
néhány olyan levél, amelynek a stílusa vagy az "eljárása" nem tetszett.

Néhány reakció a levelére:

Ha jól értem, a kérdőív úgy alakult ki, hogy azt a mellékelt (az Ön
kifejezését használva) "információ" ihlette, azt akarta magyar
viszonylatban megvizsgálni. De mielőtt a tervét megvalósította volna, a
kérdőívet egy nagyobb közösség, társaság átírta. Magunk között szólva, nem
biztos, hogy mindig hasznos egy kutatást közösségben tervezni, megpróbálva
minél több embernek megfelelni. (Ami nem azonos azzal, ha az egyénileg --
vagy egyetlen főnök vezetése alatt álló csoport által -- megtervezett és
kivitelezett kutatásról előzetesen kikérjük mások véleményét is.) De
mindegy, így alakult.

A jpg-ben mellékelt kutatás kapcsán, ha azt én próbálnám reprodukálni,
előbb a következő kérdéseket tenném fel magamnak: A kutatás tudományos vagy
nem tudományos céllal készült-e? (Jó, persze, nem mindig van éles határ a
kettő között.) Mi volt a kutatás célja, milyen kutatási kérdésre keresték a
választ ezzel a kérdőívvel? Miért ezt a módszertant választották az adott
kutatási kérdés megválaszolására? Milyen következtetéseket vontak le, és
milyeneket nem vontak le a táblázatból? (Értsd: a számok, a primer
eredmények egyáltalán nem azonosak a kutatási kérdésre adott, árnyalt
válasszal, amely a módszertan számos problémáját is figyelembe veszi.)
Milyen módszerrel vettek mintát? (A 2303 fős minta jónak tűnik, ha
reprezentatív.) Hogyan nézett ki a kérdőív? (Egyáltalán nem biztos, hogy
pontosan úgy, ahogy azt valaki elképzeli a táblázat alapján.) Voltak-e
további kérdések is a kérdőíven (amire ez az egyetlen kép nem tér ki)? Én
magam egyet értek-e a kutatási kérdés megfogalmazásával, az annak
megválaszolására kidolgozott kérdőívvel, a módszertan többi részével, stb.?

Mindezek mellett a 2009-es "Harris Poll" egy sokkal jobban megszerkesztett,
egybefüggő, logikusan felépített kutatás benyomását kelti első ránézésre,
legalábbis az én laikus (nem vallásszociológus) szememnek. De amíg a fenti
kérdésekre nem látom a választ egy színvonalas, referált tudományos
folyóiratban, addig szkeptikus maradok a 2009-es "Harris Poll"
eredményeivel kapcsolatban is.

(És még egy megjegyzés: a "virgin birth" magyar fordítása nem "szeplőtlen
fogantatás". Utóbbi angolul "immaculate conception" lenne. Tehát a magyar
kérdőív nem az eredeti fordítása ebben a tekintetben.)

A fizikus közösség teljes joggal veti a botcsinálta álfizikusok szemére,
hogy az ismeretterjesztő irodalom felületes információi alapján akarnak
tudományt művelni, miközben nem értik az ismeretterjesztő metaforák (pl.
"nagy bumm") mögötti fogalmakat (pl. ált. rel.) és módszertant (pl. diff
geo). A Szkeptikus Társaság teljes joggal lép fel ezen álfizikusok ellen.
Éppen ezért kellene a Szkeptikus Társaságnak példát mutatnia, és más
tudományok esetén nem ismeretterjesztő táblázatokból, hanem a táblázatok
alapjául szolgáló tudományos cikkekből tájékozódniuk.

Később a következőt írja: "A 'tudományos' megfogalmazás azt kívánta
világossá tenni, hogy a beküldött adatokkal semmilyen módon nem
kívánunk visszaélni,
és nem is lehetséges a személyiségi jogokat megsérteni." Azt gondolom, hogy
ha egy társaság célja a tudományos és a nem-tudományos módszerek közötti
éles határvonal tudatosítása a társadalomban, és a társaság tagjai
tudatában vannak annak, hogy ez a kérdőíves kutatás nem igazán tudományos,
akkor a személyiségi jogokkal kapcsolatos aggályokat más megfogalmazással,
egyértelműbben is el lehetett volna oszlatni.

Még később, kétszer is említi zárójelben a teológiát. Nem értem, hogy
miért hozza
szóba a teológiát, és miért hangsúlyozza, hogy a teológiát is
szaktudománynak tekinti. Arról, hogy mi a teológia, és hogy tudománynak
számít-e (a múltban, ill. a jelenben), hosszasan lehetne vitatkozni, és
komplexebb kérdés, mint ahogy azt néhányan elintézték itt, a listán, néhány
hónappal vagy évvel ezelőtt. De abszolút nem tartozik ide. Én
vallástudományról írtam, nem pedig teológiáról. A különbség a kettő között
az, amit nyilván Ön is tud, ugyanaz mint a hadtörténet és a hadtudomány
között. Az egyik tanulmányozza, a másik pedig műveli a vallást, ill. a
hadászatot. De ahogy a hadtörténésznek tisztában kell lennie a hadtudomány
alapjaival, úgy a vallást se lehet kutatni a vallások (pl. azok teológiai
nézetei) ismerete nélkül. Az irodalomtörténész se műveli, de kutatja az
irodalmat, és éppen ezért nagyon jól kell azt ismernie.

Ha az a kutatási kérdése, hogy -- ahogy fogalmaz -- "a kitöltő
rendelkezik-e a vallásos hit képességével", "vannak-e babonás elképzelései,
mennyire tud (egyáltalán tud-e) racionálisan gondolkodni, vagy a média
által harsogott áltudományos nézetek foglya", és nem az, hogy az illető
mennyire van tisztában saját vallásának "magas" teológiai kérdéseivel,
akkor nem biztos, hogy egy kérdőív a legjobb kutatási módszer. Sőt, nem
hiszem, hogy az emberi gondolkodást ennyire élesen ketté lehet választani:
a jelenség ennél sokkal árnyaltabb. A kognitív vallástudomány (amelyhez
valamelyest értek) olyan pszichológiai kísérleteket dolgozott ki, amellyel
a tudatos, bizonyos szinten logikus gondolkodási mintákat külön lehet
választani a nem teljesen átgondolt, rutinszerű, intuitív gondolkodási
mintáktól. Előbbi az, amely egy tudományos vagy egy teológiai rendszerben
megnyilvánul, utóbbi pedig az automatikusabban meghozott döntéseinkben,
gondolatainkban, érzéseinkben jelenik meg. (Fizikus diplomával
rendelkezőként azt mondom, hogy a 0 fokos vasdarab azonos hőmérsékletű,
mint a 0 fokos fadarab, de a szubjektív hőérzetem nem ezt mondja.)
Ugyanakkor, ha már praktikus okokból ragaszkodnak a kérdőíves felméréshez,
akkor azt sokkal rafináltabban kellett volna összerakni ahhoz, hogy ezekre
az Ön által megfogalmazott kutatási kérdésekre kapjanak választ.

Egy következő ponton is hadd vitatkozzak Önnel: "Egyébként véleményem
szerint a vallásos ember nem úgy éli meg a vallásosságát, ahogy azt az Ön
által említett 'több, mint száz éves vallástudomány, és különösen a
vallásszociológia', mint speciális szaktudomány elvont fogalmi szinten
kezeli." Nem tudom, hogy Ön szerint hogyan kezeli a "vallástudomány, és
különösen a vallásszociológia" a vallást. Igen, elvont, fogalmi szinten,
akárcsak a biológia az "élet" fogalmát, vagy a fizika az "anyag" fogalmát.
A különböző tudományok elvont fogalmakat vezetnek be annak érdekében, hogy
a tárgyukat kutassák. És mivel a vallástudomány (vallásszociológia,
vallásantropológia, valláspszichológia, stb.) tárgya éppen az, hogy
avallásos emberek hogyan élik meg a hétköznapi vallásosságukat, ezért
vallástudomány az elmúlt száz évben sok-sok (gyakran egymásnak ellentmondó)
fogalmat és elméletet, megközelítést és módszert vezetett be annak
érdekében, hogy megértsük a hit és a vallás különböző aspektusait,
megnyilvánulásait, különösen pedig a hétköznapi vallásos ember hétköznapi
vallásosságát, annak történelmi, kulturális kontextusától, társadalmi,
gazdasági helyzetétől, műveltségi, intelligenciabeli szintjétől függően.
Konkrétan mire, mely elméletre, megközelítésre gondol, amivel nem ért egyet?

Annak rendkívül örülök, hogy már 500 fölött van a válaszadók száma. De hadd
emlékeztessek itt a levélváltásunkra Kovács Lászlóval: akármilyen nagy a
minta, az eredmény értékelhetetlen, ha a minta nem reprezentatív. Sőt, a
nagy minta veszélyforrás is: a statisztikai módszerek a nagy mintaméret
miatt kis hibahatárt fognak eredményezni. De ezek a statisztikai módszerek
abból indulnak ki, hogy a minta elemei függetlenek egymástól, és a populáció
minden egyes tagja azonos valószínűséggel került bele a mintába. De
hólabdaszerű
mintavétel esetén egyik feltétel sem teljesül, és a valódi hiba sokkal
nagyobb lehet, mint a statisztikai módszerek által adott hibahatár.
"Egyszerűen
csak a tényállást szeretnénk rögzíteni" -- írja. De ez lehetetlen olyan mód
szerrel, amelyre nem teljesül a statisztikai pontosság (validitás,
"validity") és precizitás (megbízhatóság, "reliability").

"A tényfeltárás után a szkeptikusok majd megfogalmazhatják a
frontvonalakat, mely irányokat kell erősíteni, milyen taktikát és
stratégiát kövessenek az áltudományos és babonás nézetek terjedése ellen."
Bár a bekezdés elején tagadja, hogy értékítéletet mondanának azok felett,
akik bizonyos választ adnak, ebből a mondatából mégis az derül ki, hogy
egyes nézetek ellen támadást kívánnak indítani. Horváth Andrással
egyetértek abban, hogy a kérdések megfogalmazásából úgy tűnik, nem ismerik
eléggé azok valódi gondolkodásmódját, akik a "frontvonalak" túloldalán
vannak, akik ellen "taktikát és stratégiát" állítanak fel. Ha a
kérdésfeltevéseket valóban bizonyos prekoncepciók határozták meg, akkor ez
a felmérés sem fog hozzájárulni a "frontvonalak" túloldalán állók jobb
megismeréséhez.

Egyetlen példával hadd szolgáljak: "A lényeg pont azon van, hogy úgy
gondolja-e a kitöltő, hogy a csillagokban [...] valóban meg van-e írva a
sorsunk, vagyis 'elvileg' létezik e jó asztrológia (ahogy pl. Kepler is
gondolta), vagy egyszerűbben fogalmazva egy adott hibaszázalékon belül
megbízható-e a csillagjóslás, vagy alapjaiban hibás elképzelés. [...]
Egyébként
tolonganak az emberek a jósoknál, és hatalmas összegeket hagynak náluk, a
médiában állandó fórumaik vannak, ... hadd ne folytassam."

Azt gondolom, hogy alapvetően félreérti a mai csillag- és egyéb jósok
társadalmi
szerepét, ha úgy gondolja, hogy a náluk "tolongó" és "hatalmas összegeket
hagyó" emberek úgy hiszik, "egy adott hibaszázalékon belül megbízható"
jóslatokat
adnak. Nem. Lehet, hogy Kepler és néhány más vezető értelmiségi így
fogalmazott (volna) az ókorban, a középkorban és a kora-újkorban. De az
"átlagember" nem így gondolja. Azaz, nem gondolja sehogy. Számára a jós egy
életélmény. Segít optimistán nézni a világot, segít feldolgozni az élet
nehézségeit, segít másnap ismét nekivágni a napi rutinnak. Ha a jóslat
bejön, akkor örül, és ha nem jön be, akkor elfelejti. Néhányan "nagyon"
hisznek bennük. Mások "egy kicsit", vagy "kicsivel jobban" -- de egyikük
sem számol hibaszázalékot, egyikük sem tekinti a jóslást empirikusan
verifikálandó vagy falszifikálandó elméletnek. A jóslás szerintem sokak
számára olyan, mint egy jó műalkotás: elgondolkodtat saját magunkon, és
erőt ad az élet nehézségeivel való küzdés során. De melyikünk méricskéli
egy regény vagy film tartalmát tudományos mércével? Kinek egy hangverseny,
kinek egy rockkoncert, kinek egy múzeumi látogatás, kinek egy jó könyv,
kinek egy film, kinek egy istentisztelet, kinek egy sörözés a haverokkal...
Mind-mind irracionális tevékenység, amelyre mind-mind hajlandók vagyunk
pénzt áldozni. Ki erre, ki arra. Lehet azon vitatkozni, hogy ezek mind
egyenértékű tevékenységek-e, stb. Szerintem nem: a sörözést különösen nem
tartom annak, mégis, ritkán, előfordul, hogy elmegyek sörözni. Tényleg nem
hiszek abban, hogy egy sörözés során "bizonyos hibahatáron belül" bármiféle
igazságokra lehetne rájönni, vagy bármi más racionális haszna lenne --
mégis költök rá.

Vallás, asztrológia, homeopátia, stb.: a híveik nem úgy hisznek bennük,
mint a tudós a tudományban. Ahogy az előző bekezdésből kiderül, szerintem
az élet más területeihez közelebb állnak ezek a jelenségek, mint a
(természet)tudományhoz. (Arról nem beszélve, hogy a "híveik" hozzáállása
között is hatalmas különbségek vannak.) Nem akarom egyiket se védeni. Csak
arra rávilágítani, hogy egy-egy társadalmi jelenség sokkal
komplexebblehet, és árnyaltabban vizsgálandó, mint ahogy,
tartok tőle, a Szkeptikus Társaság sok tagja azt hiszi.

Minden jót,

Tamás

2014. március 10. 0:15 "Hudoba, György" írta, <