Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz


Chronological Thread 
  • From: "Hudoba, György" <hudoba.gyorgy AT arek.uni-obuda.hu>
  • To: tambiro AT gmail.com
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz
  • Date: Mon, 10 Mar 2014 00:15:29 +0100
  • Organization: Alba Regia Egyetemi Központ, Székesfehérvár

Tisztelt Bíró András!

A közzétett kérdőívre kaptam meleget is, hideget is, de ilyen alapos és mélyreható elemzést, mint az öné, eddig még nem. Köszönetet mondok érte, sok tanulnivalót, tanulságos és hasznos megjegyzést tartalmaz, s szinte kivétel nélkül minden ponton megállja a helyét. Az gondolom kiderült, nem vagyok szociológus, nem is bírom e szakma kifinomult eszközeit, mesterfogásait (de meg kell jegyeznem, szociológusoktól hallottam már olyan állításokat, amivel nagyon nem tudtam egyetérteni, persze lehet, hogy csak én lógok ki nagyon a sorból).

Némi magyarázatként, vagy inkább magyarázkodásként: a felmérést egy nemrégiben kezembe került információ inspirálta, melyet.csatoltam. Alapvetően ezt szerettem volna összehasonlítani a magyarországi helyzettel, minden hátsó szándék nélkül. S ha már kérdezünk, akkor még néhány egyéb kérdéssel is próbáltam kiegészíteni a sort, ne legyen egyoldalúan vallásközpontú. A kérdések összeállításához a Szkeptikus Társaság véleményét/segítségét is kértem, ne egyéni kezdeményezés legyen, s az adatokból - amennyiben igénylik - ők is levonhassák az ő szempontjaik szerinti következtetéseket. Nem kívánom a felelősséget senkire áthárítani, hisz a nevem adtam hozzá, ez lett az eredmény. Megjegyzem, akkor sem lett volna jobb, ha egyedül csinálom.

A fentiek alapján a kérdőívet valóban lehet "hobbi"-ból történő kutatásnak tekinteni. A "tudományos" megfogalmazás azt kívánta világossá tenni, hogy a beküldött adatokkal semmilyen módon nem kívánunk visszaélni, és nem is lehetséges a személyiségi jogokat megsérteni. Pont ez indokolja a kitöltő csoportba sorolásához bekért adatok előre helyezését, ne a kérdőív végére érve jöjjön rá valaki, hogy az idejét hiábavalóságra vesztegette, ilyen feltétek mellet a válaszait nem is vállalja. Ha a szokás nem is így kívánja, az én megoldásom feltétlenül tisztességesebbnek tartom. (Nem úgy, mint a banki szerződések apró betűs részbe eldugott feltételeit.)

Sajnos olyan kérdőívet készíteni, amely mindenkinek elnyeri a tetszését, azt hiszem lehetetlen. Elismerem, a kérdések a vonatkozó szaktudományok (beleértve a teológiát is) szemüvegén keresztül nézve amatőrnek tűnnek. De a felmérés célja nem is a szaktudományos (ismét csak beleértve a teológiát is) ismeretekre vonatkozik, hanem inkább arra kíváncsi, a kitöltő rendelkezik-e a vallásos hit képességével (itt is egyoldalúan a kereszténységről esik csak szó, de ugyanilyen joggal más vallásokat is be lehetett volna vonni), vannak-e babonás elképzelései, mennyire tud (egyáltalán tud-e) racionálisan gondolkodni, vagy a média által harsogott áltudományos nézetek foglya. A korosztályi besorolásnál egy titkolt kíváncsiságom nyilvánul meg. Arra vagyok ugyanis kíváncsi, a redszerváltozás hatása kimutatható-e a statisztikából. (A tanórai tapasztalataim ellenére remélem objektív tudok maradni.) Elképzelhetőnek tartom, hogy a későbbiekben egy másik, javított, hasonló, vagy más témájú kérdőívet is szerkesztünk, erre utal a címben a "v.1.0".

A 6-os kérdés valóban sajnálatos szakmai hibát tartalmaz, Szűz Mária helyett Jézus szerepel, viszont eddig - az Önével együtt - csak két észrevétel történt ezzel kapcsolatban. Ebből esetleg arra is lehetne következtetni, hogy a túlnyomó többség is a helytelen értelmezést ismeri. Itt még van egy másik hiba is, mégpedig az, hogy az eredeti kérdés alapvetően arra vonatkozott, hogy elhiszi-e, hogy Jézus szűztől született. Ezért elnézést kérek, de most már menet közben nem célszerű változtatni. Fogjuk fel szöveg értési, értelmezési kérdésként. Egyébként véleményem szerint a vallásos ember nem úgy éli meg a vallásosságát, ahogy azt az Ön által említett "több, mint száz éves vallástudomány, és különösen a vallásszociológia", mint speciális szaktudomány elvont fogalmi szinten kezeli. Tehát erre a kérdésére a válaszom határozott nem. De mint korábban említettem, a cél a csatolmányként küldött felméréssel való összehasonlíthatóság volt. Az olyan jellegű felmérést pedig, melyet Ön vélelmezett, bízzuk rá a vallásszociológia szakembereire. (Az összehasonlíthatósághoz megjegyzem, én az eredetihez hasonlóan igen/nem válaszokat kértem volna, esetleg egy, a válasz alól kibúvási lehetőséget adó harmadik lehetőség felkínálásával (ami most a 3.), de a Szkeptikus Társaság határozottan az 5 fokozatú skála mellett voksolt.)

A kérdőívet - legalább is számomra - meglepően sokan töltötték ki, eddig már mintegy 500-an. Többek (és Ön is ezek közé tartozik: "Amúgy nagyon remélem, hogy senki nem nézi le azokat, akik erre a kérdésre nemmel válaszolnak") hiedelme ellenére, nem kívánunk értékítéletet mondani a kitöltőkről, nem kívánjuk értékelni, hogy úgy töltötték-e ki a kérdőívet, ahogy mi helyesnek gondoljuk. Szó sincs iskolai tesztlapról. Tisztában vagyunk a magunk korlátaival (és a tudomány "működésével"), ebből a szempontból óvatosan kezeljük az adatokat. Egyszerűen csak a tényállást szeretnénk rögzíteni. (Idézem a fejlécet: "Kérjük, jelölje meg az 5 fokozatú skálán, hogy az alábbi kijelentéseket milyen mértékben fogadja el igazságként") A tényfeltárás után a szkeptikusok majd megfogalmazhatják a frontvonalakat, mely irányokat kell erősíteni, milyen taktikát és stratégiát kövessenek az áltudományos és babonás nézetek terjedése ellen.

A felmérés biztosan nem reprezentatív. Eleve nem is lehet az. Csak néhány szempont:

- nem lehet biztosítani, hogy mindenki csak egyszer töltse ki a kérdőívet
- a kitöltő komolyan vette-e a kérdéseket, s azokra a legjobb tudása szerint válaszolt-e, vagyis megbízható-e
- a kitöltő a saját véleményét adta-e, vagy esetleg közben "googlizott"
- csak az Internet eléréssel rendelkezők tudják a lapot kitölteni
- mivel a FIZINFO-n hirdettem meg, nagy valószínűséggel az oktatási rendszeren kívül esőkhöz el sem jut az információ, hogy ezt a kérdőívet ki lehetne tölteni (a médiának, pl. az Origó-nak fel lehetne rá hívni a figyelmét, de nincs ilyen irányú kapcsolatom.)

Akármi is lesz az eredmény, ha értékítéletet kellene mondani, meggyőződésem, hogy az egész országot tekintve rosszabb a beküldöttnél.

A 4-es pontban tett megjegyzésére reagálva, miszerint:

[4. "A csillagok állásából megbízhatóan megjósolható a sorsunk, még ha az asztrológusok néha tévednek is": kihagynám a "megbízhatóan" szót, mert ez a megfogalmazás túlságosan kategorikus, sarkos véleményt feltéktelez.]

Jósolni bármiből bármit lehetséges. A lényeg pont azon van, hogy úgy gondolja-e a kitöltő, hogy a csillagokban (és most az egyszerűség kedvéért nyilván pongyolán fogalmazok, de itt hadd ne tartsunk asztrológia tanfolyamot, hisz ezzel is vaskos könyvek foglalkoznak, és bizonyára programot is letölthetünk rá) valóban meg van-e írva a sorsunk, vagyis "elvileg" létezik e jó asztrológia (ahogy pl. Kepler is gondolta), vagy egyszerűbben fogalmazva egy adott hibaszázalékon belül megbízható-e a csillagjóslás, vagy alapjaiban hibás elképzelés. Folytathatnánk a sort kávézaccból, Tarot kártyából, ólomöntésből, frissen leölt állatok májából, vadludak repüléséből, és hasonló dolgokból való jóslások megbízhatóságára való kérdésekkel, de ezek legyenek majd egy más alkalommal. (Egyébként tolonganak az emberek a jósoknál, és hatalmas összegeket hagynak náluk, a médiában állandó fórumaik vannak, ... hadd ne folytassam.)

Nem tudom, sikerült-e minden felvetett témára kielégítő választ adnom, de itt most befejezem. Segítő szándékú észrevételeit, ötleteit, jó tanácsait természetesen mindig örömmel fogadom.

Még ez jutott eszembe: "Aki szelet vet, vihart arat..." :-)

Üdvözlettel

Hudoba György


2014.03.09. 9:12 keltezéssel, Tamas Biro írta:


Kedves Hudoba György,

Mint egykori fizikus, jelenleg inkább számítógépes nyelvész és egyéb humán- és társadalomtudományokkal foglalkozó személy, kíváncsian nyitottam meg a körbeküldött "szkeptikus űrlap" című kérdőívet. Amit láttam, nagyon meglepett.

Ha valaki hobbiból végez ilyen "kutatást", vagy egy középiskolai diákról van szó, ám legyen. Ebben az esetben az űrlap első sorában szereplő "kizárólag tudományos célú" kifejezés nyilván tévedés, és az emailem folytatása törlendő. Ellenkező esetben...

Bár a szkeptikus közösségről nem tudok sokkal többet, mint amit a fizinfo listán olvasok róluk, úgy vélem, hogy az egyik legfőbb célja az "áltudományok" elleni küzdelem. Áltudományból legalább kétféle van: rosszindulatú, anyagi és egyéb haszon szerzésére törekvő, valamint naiv. A listán áltudományosként bírált próbálkozások egy nem elhanyagolható része arról szól, hogy valaki a középiskolai tanulmányai és az ismeretterjesztő irodalomban olvasottak alapján, megfelelő kreativitással rendelkező lelkes amatőrként áll elő valami iszonyatosan nagy baromsággal. A garázsban próbál atomot hasítani, vagy a középiskolai geometriai ismeretei segítségével oldja meg az ált. rel. minden nyitott kérdését.

Ezzel szemben, a szkeptikus közösség és mindenki más, aki a "valódi" tudományt műveli, joggal mondja, hogy a tudomány művelése sokkal nagyobb szakértelmet igényel, mint amit a lelkes amatőr az ismeretterjesztő irodalomból összeszed. Nem véletlenül kell éveken keresztül tanulni a szakmát, különösen a módszertant. Éppen ezért lep meg, hogy a szkeptikus közösség ugyanebbe a hibába lép: láthatóan a szociológiai módszertan, a vallástudomány, a vallásszociológia és egyéb, releváns tudományok ismerete nélkül próbált "tudományos célú"-ként beállított "kutatást" végezni.

Ahogy egy lelkes amatőr nem, de egy szakképzett fizikus tudja, hogy mi mindent kell figyelembe venni annak érdekében, hogy egy mérés eredménye megbízható legyen, úgy a szociológiai felmérések is komplikáltabbak annál, mint amit a laikus a felmérésekkel kapcsolatos tapasztalatai alapján elképzel. (Az nem tartozik ide, hogy ha egy labor nem tartja be a fizikai mérések szabályait, akkor elveszíti az engedélyét, míg könnyen lehet, hogy számos piackutató és közvélemény-kutató nem teljesen egzakt módon végzi a felméréseit.) Egy laikus által összeállított szociológiai kérdőív kb. olyan, mint egy garázsban összeeszkábált eszközökkel elvégzett fizikai kísérlet: középiskolai demonstrációként és hobbiként rendben van, de 21. századi, önmagát "tudományos célú, statisztikai felmérésként" aposztrofáló kísérletként nem. Áltudomány, mert tudománynak állítja be magát, de nem az.

Bár saját magam nem vagyok szociológus, legalább a következő kérdéseket gyűjtöttem össze a kérdőív kapcsán:

1. Nagyon-nagyon kérdéses számomra, hogy miért gondolják, hogy jelen esetben a hólabda-módszerrel vett mintavétel bármennyire is reprezentatív mintát fog eredményezni, amely majd a "hasonló célú nemzetközi felmérések eredményeivel" összevethetőek. Egyáltalán meghatározták-e azt, hogy melyik az a populáció, amelyet hólabda-módszerrel, az interneten keresztül el akarnak érni? Kiszámolták-e, hogy mennyi válaszra van szükségük ahhoz, hogy értékelhető eredményeket kapjanak?

2. Nem jöttem rá, és természetesen mint interjúalany, nem is szabad rájönnöm arra, hogy mi a felmérés valódi célja: pl. vannak-e olyan kérdések, amelyek csak "filler"-ek, a kérdőív célja tisztán deskriptív, vagy esetleg egyes kérdéscsoportok közötti korrelációt fogják-e számolni, stb.? Mindenesetre érdekelne, hogy a "hit" és a "szkeptikusság" fogalmait valamilyen, operacionalizálható módon meghatározták-e.

A "(vallásos) hit" kifejezés a hétköznapi szóhasználatban egy diffúz jelenséghalmazt fed, amit a vallástudomány elméletei a huszadik század eleje óta alaposan szétboncoltak (hasonlóan ahhoz, ahogy a fizikusok eljutottak a szubjektív hőérzet "folks physics" fogalmától a termodinamikáig). Kérem, cáfoljon meg, ha tévedek, de nekem a kérdéssor olyannak tűnik, mint amit egy jó szándékú, de naiv laikus állít össze. Kíváncsi lennék arra, hogy vajon a kérdőív összeállítása során támaszkodtak-e a több, mint száz éves vallástudomány, és különösen a vallásszociológia fogalmaira, módszereire és eredményeire?

Nem csak arra gondolok, hogy a vallásszociológusok évtizedekre visszamenő, a világ számos országát lefedő, nagy és reprezentatív mintákon végzett kutatások adataival rendelkeznek. Hanem arra is, hogy a sok évtizedes kutatói gyakorlat és a még több évtizedes elméleti viták során kialakították a "hit" és a "vallásosság" fogalmainak különböző aspektusait, meghaladva a laikus és a hétköznapi szóhasználatot, majd ezeket operacionalizálható módon definiálták. Valamint arra is, hogy kialakítottak olyan módszertanokat, amelyekkel a hit és vallásosság operacionalizálható aspektusait mérni lehet: hogyan kell feltenni egy-egy kérdést annak érdekében, hogy a kapott válasz tényleg azt mérje, amit mérni szeretnénk? (Ld. "reliabiliy" és "validity" -- hogy mondják ezeket magyarul?) Nem lepne meg, ha léteznének különböző standardizált kérdéssorok, ahogy a szociológia és a pszichológia oly sok területén van ilyen.

3. Meglepett, hogy a "humán vs. reál beállítottság" mint demográfiai kategória szerepel, és hogy nincs "egyéb" opció. Gyanítom, hogy a társadalomnak csak néhány százaléka tudna erre egyértelmű választ adni. A felsőfokú végzettségűek közül sem mindenki: az általam ismert közgazdászok pl. gondban lennének ennek a kérdésnek a megválaszolása során. Sőt, saját magamat sem tudom hova tenni, mert mind a TTK-ról, mind a BTK-ról van diplomám, számítógépes nyelvészetből van PhD-m, és a diákjaimat a Yale-en éppen a kétfajta gondolkodásmód szintézisére tanítom, egyszerre adva fel nekik matematikai, programozási, nyelvészeti és filozófiai jellegű feladatokat.

Apróbb megjegyzések:

1. Bár tudom, hogy számos magyarországi kérdőív esetén a demográfiai adatok (nem, életkor, stb.) a kérdőív elején szerepelnek, én úgy tanultam, hogy ezeket a kérdőív végére kell tenni. Különösen fontos ez egy olyan szenzitív téma esetén, mint a jelenlegi.

2. A vallással kapcsolatos kérdések között szándékos-e a keresztény-specifikus és az általánosan vallásos kérdések közötti ugrálás?

3. "Jézus fogantatása szeplőtelenül történt": ez a kérdés erősen félrevezető. Ugyanis a "szeplőtlen fogantatás" kifejezés általában nem Jézus fogantatására, hanem Mária fogantatására vonatkozik, ami egy 1854-ben elfogadott római katolikus dogma. (Feltételezem, hogy ez nem újdonság egy olyan valaki számára, aki a vallás terén végez önmagát tudományosnak nevező felmérést.) Ha a válaszadó a feltett kérdésre igennel válaszol, akkor az vagy római katolikus, aki nem figyelte meg jól a feltett kérdést, vagy római katolikus, aki nincs pontosan tisztában a saját felekezete hitelveivel. Egy "nem" válasz jöhet egy római katolikustól, aki felfigyelt a "beugratós kérdésre", vagy egy protestánstól, vagy egy ateistától is. Ha a kérdés valóban Jézus fogantatására vonatkozik, akkor viszont szerencsésebb lett volna egy olyan megfogalmazás, amely nem juttatja a válaszadó eszébe a "szeplőtlen fogantatás" római katolikus hittételét.

4. "A csillagok állásából megbízhatóan megjósolható a sorsunk, még ha az astrológusok néha tévednek is": kihagynám a "megbízhatóan" szót, mert ez a megfogalmazás túlságosan kategorikus, sarkos véleményt feltéktelez.

5. "Amit a szakértők sem értenek, az természetfölötti, megmagyarázhatatlan": szerintem szerencsétlen a "természetfölötti, megmagyarázhatatlan" kombináció. Mi van, ha valaki (és gyanítom, nagyon sokan) úgy gondolják, hogy megmagyarázhatatlan, de nem természetfeletti?

Amúgy, azt gondolom, ha a szkeptikus közösség arra kíváncsi, hogy hányan gondolkodnak úgy, hogy "ha valamit a szakértők sem értenek, akkor az biztosan természetfeletti", akkor az nem hiszem, hogy egy ilyen direkt kérdéssel lehetne mérni. Ugyanis a gondolkodás két szintjét ma már élesen külön tudjuk választani (amit az általam ismert kognitív vallástudomány pl. "teológiailag korrekt" vs. "intuitív" gondolkodásmódnak nevez). Ha explicite rákérdezünk, akkor minimális intelligenciával rendelkező emberek is azt fogják mondani, hogy "persze, attól, hogy valamit nem tudnak még a szakértők sem megmagyarázni, attól még nem feltétlenül természetfeletti az adott jelenség". Ez a válaszuk nem mond ellent annak, hogy ha nem kérdezünk erre rá explicite, akkor intuitíve nem tesznek ilyen következtetéseket. Mert az emberek egyszerűen nem gondolják végig az összes lépésüket és következtetésüket a szerintük helyes logika formális szabályai szerint. Ha valaki helytelen következtetésre jut, annak nem az lehet az egyedüli oka, hogy helytelen logikai lépéseket követ, amikor "hangosan", explicit formában gondolkodik. Cseles pszichológiai kísérletekkel lehet a kétfajta gondolkodásmódot különválasztani.

Mellesleg, a szkeptikusok tévednek, ha azt hiszik, hogy a "paratudományokban" hívő emberek mindig a "természetfelettiben" hisznek. Nem, sok esetben "alternatív" tudományokban hisznek, amelyek szerintük semmivel sem "természetfelettibbek" a valódi tudományoknál, csak épp más "alapokon" állnak. Véleményem szerint ezt is figyelembe kell venni a 17. kérdésre adott válaszok értékelése során.

6. "A gondolat erejével rajtunk kívül álló dolgokat is befolyásolni tudunk": a válaszom az, hogy igen, méghozzá a beszéd révén...

7. "Három egymás utáni kockadobás eredményeként az 5-1-3 gyakoribb, mint a 2-2-2 ": Tartok tőle, hogy a populáció nagy része nem érti a kérdést. Azok esetén pedig, akik értik, mert tanultak valószínűségszámítást, ott a kérdésre adott válasz nem az illető gondolkodásmódját méri, hanem azt, hogy megértette-e az illető a tananyagot. Azt, amire a kérdés rá akar kérdezni, sokkal kifinomultabb eszközökkel kell mérni. Amúgy pedig a valószínűség intuitív értelmezésének szintén nagy pszichológiai irodalma van.

Amúgy nagyon remélem, hogy senki nem nézi le azokat, akik erre a kérdésre nemmel válaszolnak. A valószínűség intuitív fogalma ugyanolyan, mint a tömegé és a hőmérsékleté: hosszú évszázadokra volt szükség arra, hogy eljussunk az intuitív fogalomtól a tudományos fogalomig. És hiába van fizikus diplomám, hiába tudom, hogy egy 10 fokos fadarab ugyanolyan hideg/meleg, mint egy 10 fokos fémdarab, ha megköveztek, akkor sem fogom tudni őket egyenlő hőmérsékletűnek érezni. Ugyanígy, ha egymás után háromszor jön ki a 2-es, az sokkal jobban meg fog lepni, mint ha egymás után kijön az 5, az 1, majd a 3!

8. "A homeopátia gyógynövényeken alapuló, bizonyítottan működő természetes gyógymód": ez ugye becsapós kérdés? Mert aki hisz a homeopátiában, az erre nemmel fog válaszolni. A "bizonyítottan" is rossz szó, mert az, aki hisz a homeopátiában, az nem azért hisz benne, mert valami "bizonyítottan működik", hanem azért, mert ő és a környezete úgy érzi, hogy működik. Amúgy ez megint egy komplexebb kérdés, mert van, aki azért használ homeopátiát, mert úgy érzi, az neki segít (pl. én magam is), más azért, mert hisz a homeopátia "alapfilozófiájában" (pl. én nem). Szerintem nagyon sokan úgy használnak homeopátiát, hogy nem hallottak Hahnemannról /similia similibus curantur /elvéről. Tehát én külön-külön rákérdeznék arra, hogy "1. a homeopátia hasznos gyógymód", "2. a homeopátia hasznosságát kísérletileg bizonyították", "3. hiszek abban, hogy a hasonló hasonlót gyógyít-elve alapján lehet gyógyítani", "4. az alternatív orvoslás holisztikus szemlélete hasznosabb a hagyományos orvoslás lokális szemléleténél", stb. (a kérdések pontos megfogalmazásán még kell csiszolni).

Hirtelen ennyi.

Üdvözlettel,


Biró Tamás


2014. március 6. 23:03 "Hudoba, György" írta, <hudoba.gyorgy AT arek.uni-obuda.hu <mailto:hudoba.gyorgy AT arek.uni-obuda.hu>>:

Tisztelt FIZINFO olvasók!

Kidolgoztunk egy kérdőívet, amely azt hivatott felmérni, miben és
milyen mértékben hisznek az emberek. Az űrlapon megadott
válaszokból készült statisztikát össze kívánjuk hasonlítani
hasonló célú nemzetközi felmérések eredményével.

A kutatás sikere érdekében kérjük, töltse ki az űrlapot, valamint
hívja fel a kérdőívre barátai, ismerősei, munkatársai, és
amennyiben oktatási tevékenységet (is) folytat, tanítványai
figyelmét. Minél több és változatosabb a kitöltők palettája, annál
reálisabb lesz a felmérés eredménye.

A kérdőív elérhető a Terkán Lajos Bemutató Csillagvizsgáló
szkeptikus honlapjáról:

http://telapo.datatrans.hu/szkeptikus

vagy közvetlenül az alábbi linken:


https://docs.google.com/forms/d/1Xbdu2kZmbFKXRlGWLx7T4-2CTT7GeCvJPJzy1AjJDAo/viewform

Fáradozásukat előre is köszönve

Hudoba György


*-----------------------------------------------------------------------*
| A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
| |
| Cikk, hozzaszolas a |
| |
| fizinfo AT lists.kfki.hu <mailto:fizinfo AT lists.kfki.hu> |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell
irni. |
| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
| |
| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
| |
| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi
valaszt |
| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
| |
|
listsadm AT mail.kfki.hu

<mailto:listsadm AT mail.kfki.hu>
|
| |
*-----------------------------------------------------------------------*







Attachment: MitHisz.jpg
Description: JPEG image




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page