fizinfo - Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz

  • From: "András, Horváth" <horvatha AT sze.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Kerdoiv - ki miben hisz
  • Date: Mon, 10 Mar 2014 09:52:46 +0100

Kedves Kollégák!

Hasonlóan vagyok én is a teszttel, mint Bíró Tamás. Nagy érdeklődéssel vártam, ki is töltöttem, de szomorú vagyok sok kérdés és az egész teszt
hiányosságai miatt, ezért nem is terjesztem ismerősi köreimben. (Pedig van pár.)

Legnagyobb problémáim:

a) "Beállítottsága:" ezt inkább egy 5 fokozatú skálán kellene megadni, 1: Teljesen humán,... 5: teljesen reál, bár még így is kicsit kifogásolható. De hogy nem egybites, az biztos.

b) "A világot és benne valamennyi élőlényt a mindenható Isten teremtette a semmiből, 6 nap alatt": hogy válaszolna erre egy keresztény katolikus fizikus, mondjuk George Lemaitre? Az elejére igennel, a végére nemmel. Miért kellett két dolgot így összevonni egy kérdésbe? A 6 napos teremtést szó szerint csak kisegyházak hívei veszik. Pl. a Katolikus Egyház már régóta azt tanítja, hogy a 6 napos teremtéstörténet nem szó szerint értendő.

c) "A csillagok állásából megbízhatóan megjósolható a sorsunk, még ha az astrológusok néha tévednek is": sok-sok "astrológus" azt állítja, hogy nem a sors, hanem a jellemvonások mondhatók meg a csillagokból, illetve ugye inkább a bolygók, csillagok, égi nevezetes irányok relatív pozíciójából.

d) "Léteznek boszorkányok": milyenek? Van magyarországi boszorkány egyház, ők nevezhetők boszorkánynak. Na, nem lovagolnak seprűnyélen, de egy speciális gondolatkört képviselnek és magukat boszorkánynak hívják. Tehát léteznek, de nem olyanok, mint a mesében vagy amilyennek a középkori boszorkányperek beállították őket. Mire is gondolt a kérdező?

Hasonló, de gondosabban megfogalmazott és nem a kérdező szkeptikus prekoncepcióit tükröző kérdőívet szívesen reklámoznék környezetemben.

Üdvözlettel,

András

Kedves Hudoba György,

Mint egykori fizikus, jelenleg inkább számítógépes nyelvész és egyéb
humán- és társadalomtudományokkal foglalkozó személy, kíváncsian
nyitottam meg a körbeküldött "szkeptikus űrlap" című kérdőívet. Amit
láttam, nagyon meglepett.

Dr. Horváth András, egyetemi docens
a fizikai tudományok kandidátusa
Széchenyi István Egyetem, Műszaki Tudományi Kar, Fizika és Kémia Tsz.
http://www.sze.hu/~horvatha