fizinfo - Re: [Fizinfo] Válasz Makai Mihálynak

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Válasz Makai Mihálynak

  • From: "Bagyinka, Csaba" <csaba AT brc.hu>
  • To: Gyorgy Darvas <darvasg AT iif.hu>, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Válasz Makai Mihálynak
  • Date: Mon, 30 Dec 2013 20:15:56 +0100

Kedves Gyuri!

2013/12/30 Gyorgy Darvas
<darvasg AT iif.hu>

> Meggyőződésem, hogy előbb-utóbb a te javaslatodé a jövő. De ehhez át kell
> alakulnia a mai kutatói értékfelfogásnak (amely szerint csak az az
> értékesnek tekintendő publikáció, ami referálás után került nyilvánosságra,
> nem pedig az, amit a szakma azután "használ" is), és a mai publikálási
> üzlet- és érdekrendszernek (amely szerint valaki fizesse meg a "közlés"
> költségét, ha nem lehet az olvasóval megfizetteni, akkor fizessen a szerző
> - ez a Open Access business filozófiája. Bevallom, én a mai formájában ezt
> a fajta üzletet sem kedvelem.)

> [...]

Én sajnos ennél sokkal pesszimistább vagyok. Ez a modell, amit fentebb
javasolsz, illetve vizionálsz, feltételezné, hogy a kutatói társadalom
elolvassa az összes megjelent cikket és azok értékei alapján válogat. Ez
azonban messze nincs így és ez akkor is így van (és lesz), ha a
rosszindulatból fakadó előítélettől eltekintünk. Túl sok manapság a
publikáció és emiatt már az, hogy mit olvassak el az is előítéletes
előzetes véleményalkotás eredménye (s nem feltétlenül rosszakaratból,
egyszerűen csak lustaságból). Egy ismeretlen cikkét csak akkor fogják
elolvasni, ha "eladja" magát, valamilyen blikkfangos módon felhívja magára
a figyelmet. S ezt legkönnyebb nem tudományos módszerekkel elérni. S a
"blikkfang" az nem is feltétlenül arányos a tudományos teljesítménnyel.

Ezért elég pesszimista vagyok, mert egyetértek azzal, hogy a mostani
publikációs gyakorlat rossz, de nem igazán látom, hogy a Dezső-féle
felfedezések (ismétlem, hogy csak példaként hivatkozom rá, mert nem értek a
témájához) hogyan törhetnének maguknak utat.

Üdv,

Bagyinka Csaba