fizinfo - Re: [Fizinfo] Kistudósok....

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Kistudósok....

  • From: Csorba Katalin <katicuska AT citromail.hu>
  • To: <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Kistudósok....
  • Date: Sat, 6 Jul 2013 19:06:30 +0200

Tisztelt Kovács László Tanár Úr!
Tisztelt Härtlein Károly Tanár Úr!
Tisztelt Fizinfo Olvasó Kollégák!

Örömmel olvastam, hogy megmozgatta a fantáziájukat a tábor. Amint láttam,
Bogárné már tájékoztatta a Fizinfo olvasókat a részletekről. Pár dolgot én is
szeretnék hozzáfűzni kétgyermekes anyaként, fizika tanárként.
Véleményem szerint ebben a korosztályban semmi szükség konkrét fogalmi
ismeretekre. Az a cél, hogy az ovisok határtalan érdeklődését fenntartsuk.
A gyerekekben rengeteg kérdés felmerül a környezetükkel kapcsolatban, de a
szülők döntő többsége nem tud ezekre a talányokra választ adni, "lerázzák" a
gyereket, ezért egy idő után kialszik bennük az érdeklődés. Nekünk nyilván
egyértelműek ezek a dolgok, és gyerekeinket, unokáinkat el tudjuk látni a
kellő információkkal, de valljuk be, kevesen vagyunk.

A gyermekek olyan elméletekkel, gondolkodási sémákkal magyarázzák meg az
eseményeket, amelynek épp birtokában vannak. Sok gyerek úgy kezdi meg a
fizikatanulást, hogy birtokában van valamilyen , elképzelésnek,
amellyel megmagyarázza a fizikai világ jelenségeit. Ezek az elméletek
legtöbbször nem egyeznek meg azzal, amit tanítani szeretnénk. Ezeket a bennük
lévő, mélyen elraktározott eredeti elképzeléseket kell összekapcsolnunk az
iskolában elsajátítandó tudásanyaggal.
Ezek a gyermeki elméletek személyes élményeken alapuló, belső
ellentmondástól mentes attitűdök, éppen ezért nehezen formálhatóak. Ennek a
túlzott ragaszkodásnak a feloldása véleményem szerint könnyebb, ha kisebb
korban kezdünk foglalkozni az adott témákkal. Miért ne mutathatnánk be
egyszerű, játékos kísérleteket 5-7 éves gyerekeknek? Miért ne próbálhatnák ki
ők maguk is ezeket a „játékokat”? Ezzel az önálló tapasztalatszerzést
megfelelő
módon irányítva, a fizika későbbi oktatása érdekében hasznossá téve
segíthetjük
elő.

Németországban 2001-ben Werner és Gabriele Stetzenbach kezdeményezésére
indult útjára az az elképzelés,miszerint középiskolás diákok 4-10 éves
gyerekeknek mutatnak be érdekes
kísérleteket, az életkornak megfelelő módszerekkel. A program azóta számos
támogatót tudhat magáénak, és több német iskolában sikerrel fut.
Hasonló kezdeményezésre Magyarországon is találtam példákat. Az egyik ilyen
program keetében tudósok vezettek be óvodásokat játékos foglalkozásokon a
tudomány világába. A
HunSCAN - Tudástársadalom Alapítvány, tudománykommunikációs műhely -
2009-ben indította el Tudománycseppek elnevezésű programját, amelyben
budapesti és Pest megyei óvodások ismerkednek a tudománykülönböző
területeivel. 2009-ben és 2010-ben a genetika és a fizika egyes témaköreit
dolgozták fel a kicsik számára is érdekes módon, például foglalkoztak az
örökléstannal és a levegővel kapcsolatos jelenségekkel. Sajnos a legfrissebb
hírek a programmal kapcsolatban 2010. novemberéből valók, nem találtam
információt arról, hogy az idén folytatódott-e, vagy véget ért 2010-ben.

Mások is foglalkoznak hasonló szakkörök, foglalkozások keretében kicsikkel
Magyarországon. Az Utazó Planetárium előadói is szakképzett csillagászok, az
ovis "Aba és Lana" című programjukat is szakember készítette (de nyilván nem
akarnak, teszem azt, égi mechanikai törvényeket a gyerekek fejébe verni. Azt
viszont megtanulják az előadás végére, hogy mi a különbség egy csillag és egy
bolygó között- ezt meglepően sok felnőtt nem tudja).

A német Physics in kindergarten und grundschule, és a magyar
Tudománycseppek mintájára állítottam össze azt a programsorozatot, melyet a
táborhoz segítségképp felajánlottam a szervezőknek.

A "kis tudós" elnevezés nyilván túlzás, de a gyerekek szókincséhez ez illett
jobban. Remélem ezzel a tudóstársadalmat nem sértettük meg!

Ha bármilyen további kérdés merülne fel, szívesen válaszolok, és várom a
tapasztalt kollégák véleményét a kezdeményezéssel kapcsolatban.

Tisztelettel:

Antalné Csorba Katalin
csillagász, fizika tanár