fizinfo - Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

  • From: Tamas Biro <birot AT nytud.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra
  • Date: Sun, 3 Apr 2011 00:35:21 +0200 (CEST)

U.I.: Levelem elkuldese utan olvastam nevrokonom (es masok) hozzaszolasat. Biro Tamassal annyiban vitatkozne'k, hogy velemenyem szerint egyaltalan nem biztos, hogy uj szavak eseten ki fog alakulni egy egyseges nyelvhasznalat. Az "Agnes", "dzsungel", "szloven" stb. szavak generaciok, vagy akar evszazadok ota resze a magyar nyelvnek, hasznalatuk megis ingadozik. Egyszerubb azt mondani, hogy vannak szavak, amelyek magas hangrendu toldalekot kapnak, mas szavak mely hangrendu toldalekot, egyes szavak pedig egy harmadik kategoriaba tartoznak: amelyek mindkettot kaphatnak.

A "ferfi", "hid", "ij", "sziv", "csik", "ir" stb. szavak kapcsan: en is ugy tudom, hogy a hagyomanyos felfogas szerint a magyarban regen letezett egy hatulkepzett ("velaris", "mely hangrendu") es ajakkerekites nelkuli, [i]-szeru hang (mint az orosz jeri es a torok, pont nelkuli \i), es ez magyarazza, hogy nehany osi szo mely hangrendu toldalekot kap.

De ime egy 2005-os cikk, amely ez ellen a felfogas ellen ervel, sok kulonbozo ervvel: http://mnytud.arts.klte.hu/tkis/cikkek/velari.pdf. Nem vagyok nyelvtortenesz, se nem finnugrista, tehat nem tudom megitelni a cikk meggyozo erejet.

Udv,

Egy masik Biro Tamas

--

* Biro Tamas: