fizinfo - Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

  • From: Trencsenyi Reka <trencsenyi AT phys.unideb.hu>
  • To: SIMON Ferenc <simon AT esr.phy.bme.hu>
  • Cc: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra
  • Date: Sat, 2 Apr 2011 09:00:00 +0200 (CEST)

Kedves Simon Ferenc!
Kedves Listatagok!

Orvendetes dolognak tartom, hogy nyelvhelyessegi aspektusok is szoba
kerultek a termeszettudomanyos szovegekkel kapcsolatban, hiszen meg a
"legtudomanyosabb tudomanyos irasok" eseten sem szabad elsiklanunk ilyen
tipusu stilisztikai (vagy adott esetben helyesirasi) reszletek felett. Egy
szerzot ugyanis nemcsak az minosit, hogy milyen az adott szoveg tartalmi
szinvonala, hanem az is, hogy mindezt milyen "csomagolasban" tudja atadni
a kozonsegnek. Ez barmely nyelv eseten igaz, kulonosen akkor, ha az
anyanyelvunkrol van szo. Szep magyar nyelvunket pedig nem szabad hagyni
elhervadni.

A grafennal, vagy ha ugy tetszik, a grafennel kapcsolatban a kovetkezoket
szeretnem meg megjegyezni: Nezzuk -- az eddigi velemenyekhez kepest -- egy
kicsit mas szemszogbol a felvetett dilemmat. Vegyunk elo olyan szavakat,
amelyek teljes mertekben rimelnek a grafennal (fuggetlenul attol, hogy
idegen eredetu-e a szo, vagy sem). Peldaul: arzen, aztek, kadet, fazek,
tajtek, marek, tarej. Ha megfigyeljuk, ezen szavak eseteben szinte kivetel
nelkul a mely hangrendu toldalekvaltozatokat hasznaljuk. Azaz:

arzen -- arzennal
aztek -- aztekkal
kadet -- kadettal
fazek -- fazekkal
tajtek -- tajtekkal
marek -- marekkal
tarej -- tarejjal

Ha tehat csak a maganhangzokra koncentralunk, akkor azt lehet mondani,
hogy a grafen beleillik ezen szavak csoportjaba. Es valoban, talan
hangzastani szempontbol a "grafenra, grafenban, grafennal" tipusu mely
valtozatok kellemesebben hatnak, es sokkal harmonikusabbak, mint a
"grafenre, grafenben, grafennel" tipusu magas alakok. Termeszetesen nem
vonom ketsegbe a Kriza Gyorgy leveleben is megtalalhato nyelvtani
szabalyszerusegeket, es nem is akarok ezekkel vitaba szallni, mindossze
arra szerettem volna ravilagitani, hogy bizonyos esetekben a hangzastani
esztetikum talan erosebb tenyezo, mint a szabaly, hiszen eppen ezekbol
szarmaznak (szarmazhatnak) a kivetelek, amik ugyebar a szabalyokat erositik.

Udvozlettel:
Trencsenyi Reka

Debreceni Egyetem
Elmeleti Fizika Tanszek