fizinfo - Re: [Fizinfo] A Magyar Filozofiai Tarsasag Elnoksegenek allasfoglalasa

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A Magyar Filozofiai Tarsasag Elnoksegenek allasfoglalasa

  • From: Máté Vigh <vighmate AT gmail.com>
  • To: Diosi Lajos <diosi AT rmki.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo AT lists.kfki.hu, Laszlo Ropolyi <ROPOLYI AT ludens.elte.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] A Magyar Filozofiai Tarsasag Elnoksegenek allasfoglalasa
  • Date: Thu, 20 Jan 2011 00:07:13 +0100

Tisztelt Kollégák!

Véleményem szerint a különböző tudományterületek hasznosságának
mérlegelése nem természettudóshoz illő magatartás. Különösen, ha olyan
ősi, a fizikával a történelem során újra és újra összefonódó
tudományágról van szó, mint a filozófia. A bölcsészet- és
társadalomtudományos kutatások értelmét megkérdőjelezve könnyen a
Thalészt kinevető szolgálólány szerepében találhatjuk magunkat. A fáma
szerint az eget kémlelő Thalész véletlenül kútba esett, mire a lány
gúnyosan megkérdezte, mi értelme az égi igazságok keresésének, ha a
lábunk előtt lévő kutat sem vesszük észre? Ebben az esetben nekem úgy
tűnik, a sajtó és a hőzöngő laikusok személyesítik meg az anekdota
szolgálólányát.

Másrészről -kicsit racionálisabban gondolkodva- felteszem a kérdést:
vajon nem lehetne-e ugyanilyen lejárató hadjáratot fizikusok ellen
indítani? Mennyivel tűnik hasznosabbnak az átlagembernek/újságírónak
pl. egy térelmélész kutatócsoport munkája, mint a filozófusoké?
Szerintem semennyivel.

Ezek fényében az utcai hangulat hullámait meglovagolni semmiképp sem
szeretném, mert a végén könnyen a (fizikai) alapkutatás lehet a
céltábla. Szolidarítani sokkal inkább van kedvem.

Tisztelettel:

Vigh Máté