fizinfo - Re: [Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...

  • From: Szepesi Tamás <szepesi AT rmki.kfki.hu>
  • To: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...
  • Date: Mon, 17 May 2010 11:01:50 +0200

Kedves Kollégák!

Sajnos azért jelentős mennyiségű üröm került az ürömbe, avagy rossz kérdésre rossz a válasz - ezt tudjuk nagyon jól, különösen azok a kollégák, akik tanítanak is.

Aki belenézett a nevezett videóklipbe, az megfigyelhette, néhány ember esetében pedig egyenesen lerítt, hogy a "tollas" kérdést bizony félreértették. Én a rossz válaszok jelentős részét ennek tudom be: gyanítom, hogy a megkérdezettek többsége úgy gondolta, hogy az említett űrhajós, aki a tollat fogja, egy űrhajón van, esetleg űrállomáson vagy űrsétán - de mindenesetre mindenképpen az űrben, és nem a Holdon. Például az egyik BME-s delikvens hosszasan magyarázta, hogy a toll az űrhajóval együtt fog haladni, holott a kérdésben szó nem volt űrhajóról, csak űrhajóSról. Ha az ember manapság meghallja az "űrhajós" szót, egyértelműen egy űrhajón vagy űrállomáson tevékenykedő egyénre asszociál, egyszerűen azért, mert az amerikai holdraszállás óta (ami már jó régen volt) az űrhajósok csak és kizárólag ezt csinálják. Nem szállnak le a Holdra, sem más égitestre. Ezért a tudatalatti asszociációk csapdájába esik az, akit hirtelen egy kamera előtt kérdőre vonnak egy ilyen meglehetősen hosszú és néha bizony rosszul előadott kérdéssel. A megkérdezettek leragadnak ott, hogy "űrhajós" és "toll", és el sem jut a tudatukig, hogy "Hold". Mert mit keresne ott egy űrhajós manapság...?!

Tudni kell kérdezni. Ez egy külön "tudomány". Amikor a KSH vagy más szervezet kérdőívet készít, akkor a kérdéseket szándékosan és tudatosan úgy kell elkészíteni, hogy azok ne legyenek félrevezetők, ne sugalljanak semmit. Én gimnáziumban szándékosan tanultam két évig pszichológiát, és ott tanították, hogy a kérdéssel önmagában lehet befolyásolni az embereket. Például egy balesetet rögzítő videót megnézve az emberek másképp válaszolnak arra, hogy "Tippelje meg, mennyivel haladt a balesetet okozó autó!", mint arra, hogy "Tippelje meg, mennyivel száguldott a balesetet okozó autó!"... nem nehéz kitalálni, hogy az utóbbi kérdésre számottevően nagyobb sebességértékeket adtak válaszul.
Azért, mert az ember így működik. Az ember tudatalatti asszociációja erős, és működik.

A butasági felmérésben az "űrhajós" szó volt ennek a beindítója, és egyáltalán nem kérhető számon az utcán lencsevégre kapott delikvensen, hogy miért nem figyelmezett a kérdés minden egyes szavára. Ha nem az emberek logikai érzékét, hanem valóban a tudását akarjuk felmérni, akkor azt csak megfelelő gondossággal megalkotott kérdésekkel tehetjük meg.

Persze ez nem menti azokat, akik a II. vh-t az 1800-as évekre datálták. De a valóban gondolkodást igénylő kérdéseket rendesen meg kell fogalmazni.

Üdv,
Szepesi Tamás

Tamas Szepesi
KFKI - Research Institute for Particle and Nuclear Physics
EURATOM Association
Letters: P.O. Box 49, H-1525, Budapest-114, Hungary
Phone: (36 1) 3922222 / 1467
Cellular: +36203867679
Fax: (36 1) 3922598, 3959151
E-mail:
szepesi AT rmki.kfki.hu,

szepesi.tamas AT gmail.com

Härtlein Károly írta:
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |

Egy cikket és egy videót ajánlok, mindkettő szerzője ugyanaz. A videót felfoghatjuk egyfajta bírálatnak, amiről szerintem mindannyian tudjuk, hogy így van. Csakhát nem szeretünk vele szembesülni. A videó itt érhető el:

http://vimeo.com/11690875

Mottó:
„Stábunk két neves egyetemen, az ELTE bölcsészkarán és a BME-n tett fel általános műveltségi kérdéseket a leendő értelmiségieknek. Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...”

A cikk talán még fájóbb, talán azért mert olyas valaki írta aki több mint vitatható. Szánalmas az, hogy már ő is érzi és ki is mondja....

Härtlein Károly

Bunkók, előre!

Páran talán meglepődtek, hogy egyesekből milyen reakciót váltott ki e heti videóriportunk, én nem annyira. A butaságkutatás szakértői tudják, hogy a droidoknak van egy speciális önvédelmi rutinjuk, amely arra utasítja őket, hogy ha egy másik droid szikrázva-füstölve égni kezd, gyorsan odarohanjanak, és egységfrontot alkossanak vele, mintegy véd- és dacszövetséget alkotva a józan gondolkodással szemben.

Nem szeretném idekeverni a politikát, de ott például elég sok formációt, népfrontot, mozgalmat és hasonlót eredményezett ez a mechanizmus, melynek lényege, hogy ha bunkók vagyunk, verjük meg, aki ezt észreveszi - hogy fizikailag vagy verbálisan, korszakja válogatja - illetve legyünk büszkék rá, hogy mi hülyék vagyunk, mert valójában az a normális, és voltaképpen sokkal okosabbak vagyunk mindenkinél, csak ez a bunkó akadékoskodik itt, aki ezt a szemét kérdést feltette. No, hát ebben foglalható össze egynéhány heves fiatal titán gyorsan begépelt, helyesírási hibáktól hemzsegő véleménye, amit a Nagy Egyetemista-teszt első része alá bátorkodott odaokádni, és ehhez mást nem is kell hozzátenni. Ezek ilyenek.

Mert nem fogja fel a baromállatja, hogy vannak dolgok, amiket egy európai embernek tudnia kell. Kell és kész, ha tetszik, ha nem. Mint ahogy az autóban sem azért van a mentőláda, mert különben az a hülye rendőr cseszeget, hanem mert célja van. Lehet, hogy sosem kell, de ez nem jelenti, hogy felesleges. Ilyen mentőládát jelent az az alapműveltség, amelyet az általános iskolában, gimnáziumban szedhet össze az ifjú titán, hogy aztán - szerencsés esetben - a nemzet szellemi elitjévé emelkedjen, amikor kezébe nyomják azt a darab keménypapírt, amely igazolja, hogy már eleget szívott ahhoz, hogy a neve elé biggyeszthesse a "dr." szócskát. S hogy értsük: ez nem a droid rövidítése.

Miért kell tudni, mikor volt a második világháború? Mert Európában élsz, kedves droid, ahol ez az esemény határoz meg ma, hatvanöt évvel később nagyjából mindent. Országhatárokat, népek sorsát, politikai pártok felemelkedését és lesüllyedését, viszonyulást más népekhez, viszonyulást bizonyos eseményekhez és értékrendekhez, annak tudását, hogy mi volt és hogy volt. Nemcsak azért, nehogy megismételjük, hanem azért is, hogy értsük, miről van szó ma. Hogy ehhez miért kell a mikor? Mert az is hozzá tartozik. Ha tetszik, ha nem. Azért tanítják az iskolában, és nem azért, hogy elfelejtsd, hülye gyerekem.

Mert lehetséges, hogy egy mai tizenévesnek sokkal érdekesebbek a legújabb mobiltelefonok, a legmenőbb autómárkák, az együttesek és popsztárok, továbbá annak megtanulása, hogyan legyen minél gizdább, nehogy kinézzék a társaságból, ám egy normális társadalomban a jampeckodás csak egy bizonyos korig divat. A felnőttkor határáig azonban nem csak ezt kellene megtanulni, hanem azt is, hogy például a leendő értelmiségi hogyan viszonyuljon másokhoz, hogy ne nézze le a melóst, akinek nincs diplomája. Én is megkaptam itt valamelyik felforrt okostojástól, hogy majd figyeljem, amikor ő fog engem dirigálni a betonozásnál, hú de jó lesz az, mert ő valaki lesz ám, én meg sose leszek építőmérnök, sőt, én biztos börtönbe is fogok majd kerülni. Hogyne. Valamikor arra is jó volt a sorkatonaság, hogy az ilyen elszállt főokosokat jól tarkón vágják mondjuk pont egy betonozólapáttal, ha magas lóról beszélnek az alsóbb néposztályokkal, no nem azért, mert azok ilyen agresszív néposztályok, hanem mert a bunkó fogalma univerzális, és a parasztgyerek sem szíveli azokat, akik túl sokat képzelnek magukról. Pláne, ha még a cipőjüket sem tudják bekötni, mert az nem szerepelt az egyetemi tananyagban.

Svájcban egyébként addig nem mehet senki műszaki egyetemre, amíg le nem tett egy szakmunkás-vizsgát az adott témában. Ott tehát nem lesz építőmérnök olyanból, aki legalább egy évet nem robotolt hegesztőként vagy kőművesként egy építkezésen. S erre nem azért van szükség, hogy biztosan tudjon hegeszteni, hanem azért, hogy lássa, milyen a munkás. Közelről.

A bunkók ma még csak azon háborodnak fel, ha a második világháborút kellene tudniuk, vagy azt, merre esik egy toll a Holdon. Ha nem tudják, vagy a hozzá hasonszőrűek bukják a kérdést, máris kész a magyarázat: szemét kérdés, hogy lehet így összezavarni, hiszen ő magasztos feladatra készül, hídszerkezetet meg művelődési házat fog tervezni rövidesen, mit neki az a hülye történelem, meg különben is, az a tahó kamerás se tudja, csak játssza az eszét. Sőt, a kérdést is más mondta neki, valami központból küldték, ő se tud gondolkodni, csak égetni akarja a leendő elitet, mert irigy rá, mert neki nem lehet bölcsész vagy építész diplomája.

Egy társadalomra a legveszélyesebb pedig nem a járvány, a háború vagy a természeti katasztrófák, hanem az ostobaság. Hiába bombázzák porig országunkat, ha utána előjönnek a pincéből az emberek, és tudják, mit kell csinálniuk. Pláne, ha még azt is tudják, mindez miért történt, és jól megjegyzik. Hiába tör ki a vulkán, ha képben vagyunk, és nem csak garázst építeni tudunk, hanem arra is emlékszünk, mit tettünk legutóbb, amikor ilyen történt. S az sem mindegy, hogy amikor a szavazóurnákhoz járulunk négyévente, tudjuk-e egyáltalán, kik azok a nevek ott a papíron, honnan bújtak elő, mi az előzményük, kinek az örökségét hozzák.

S a Hold? Na jó, az tényleg nem fontos. Átlagember tényleg ritkán dobálja a golyóstollát a Nyugalom Tengerébe. Az egyetemeken viszont állítólag a szellemi elitet képzik. Ahhoz pedig nem csupán nagy arc tartozik - hallotta-e valaha is bárki, hogy báró Eötvös József, Kármán Tódor vagy Bolyai Farkas lenézően beszélt volna másokkal? - hanem annak megalapozása is. Anélkül pedig csak egy közönséges bunkó a T. Diplomás, már ha egyáltalán eljut odáig, hogy az legyen. És ezen mit sem változtat, hogy azt hiszi, ő is tudna nehezet kérdezni a riportertől, főleg mivel a riporter nem is kérdezett nehezet.

(Közkívánatra végignéztem a vágatlan nyersanyagot, és megszámoltam, milyen arányban kaptunk jó és rossz válaszokat. Az ELTE-n a holdas kérdésre 11 helyes és 18 rossz választ kaptunk. Eötvös Lorándot 4 tudta, 6 nem tudta, 2 valamit nyögött, de nem nevezhetjük érdemi válasznak. A BME-n a holdasra 17 jó és 18 rossz választ kaptunk. A második világháborút a BME-n 20 diák tudta, 17 nem. Összesen 75 diákot kérdeztünk a két egyetemen.)

Fizinfo AT lists.kfki.hu

| Informacio: https://mailman.kfki.hu/listinfo/fizinfo |
| Kiraly Peterne
kiraly AT mail.kfki.hu