Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...


Chronological Thread 
  • From: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg...
  • Date: Fri, 14 May 2010 02:26:46 +0200
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Kedves Kollégák!

Egy cikket és egy videót ajánlok, mindketto" szerzo"je ugyanaz. A videót felfoghatjuk egyfajta bírálatnak, amiro"l szerintem mindannyian tudjuk, hogy így van. Csakhát nem szeretünk vele szembesülni. A videó itt érheto" el:

http://vimeo.com/11690875

Mottó:
"Stábunk két neves egyetemen, az ELTE bölcsészkarán és a BME-n tett fel általános mu"veltségi kérdéseket a leendo" értelmiségieknek. Szegény Klebelsberg Kunó, még jó, hogy ezt a napot már nem érte meg..."

A cikk talán még fájóbb, talán azért mert olyas valaki írta aki több mint vitatható. Szánalmas az, hogy már o" is érzi és ki is mondja....

Härtlein Károly

------------------------------------------------------------------------
Bunkók, elo"re!

Páran talán meglepo"dtek, hogy egyesekbo"l milyen reakciót váltott ki e heti videóriportunk, én nem annyira. A butaságkutatás szakérto"i tudják, hogy a droidoknak van egy speciális önvédelmi rutinjuk, amely arra utasítja o"ket, hogy ha egy másik droid szikrázva-füstölve égni kezd, gyorsan odarohanjanak, és egységfrontot alkossanak vele, mintegy véd- és dacszövetséget alkotva a józan gondolkodással szemben.

Nem szeretném idekeverni a politikát, de ott például elég sok formációt, népfrontot, mozgalmat és hasonlót eredményezett ez a mechanizmus, melynek lényege, hogy ha bunkók vagyunk, verjük meg, aki ezt észreveszi - hogy fizikailag vagy verbálisan, korszakja válogatja - illetve legyünk büszkék rá, hogy mi hülyék vagyunk, mert valójában az a normális, és voltaképpen sokkal okosabbak vagyunk mindenkinél, csak ez a bunkó akadékoskodik itt, aki ezt a szemét kérdést feltette. No, hát ebben foglalható össze egynéhány heves fiatal titán gyorsan begépelt, helyesírási hibáktól hemzsego" véleménye, amit a Nagy Egyetemista-teszt elso" része alá bátorkodott odaokádni, és ehhez mást nem is kell hozzátenni. Ezek ilyenek.

Mert nem fogja fel a baromállatja, hogy vannak dolgok, amiket egy európai embernek tudnia kell. Kell és kész, ha tetszik, ha nem. Mint ahogy az autóban sem azért van a mento"láda, mert különben az a hülye rendo"r cseszeget, hanem mert célja van. Lehet, hogy sosem kell, de ez nem jelenti, hogy felesleges. Ilyen mento"ládát jelent az az alapmu"veltség, amelyet az általános iskolában, gimnáziumban szedhet össze az ifjú titán, hogy aztán - szerencsés esetben - a nemzet szellemi elitjévé emelkedjen, amikor kezébe nyomják azt a darab keménypapírt, amely igazolja, hogy már eleget szívott ahhoz, hogy a neve elé biggyeszthesse a "dr." szócskát. S hogy értsük: ez nem a droid rövidítése.

Miért kell tudni, mikor volt a második világháború? Mert Európában élsz, kedves droid, ahol ez az esemény határoz meg ma, hatvanöt évvel késo"bb nagyjából mindent. Országhatárokat, népek sorsát, politikai pártok felemelkedését és lesüllyedését, viszonyulást más népekhez, viszonyulást bizonyos eseményekhez és értékrendekhez, annak tudását, hogy mi volt és hogy volt. Nemcsak azért, nehogy megismételjük, hanem azért is, hogy értsük, miro"l van szó ma. Hogy ehhez miért kell a mikor? Mert az is hozzá tartozik. Ha tetszik, ha nem. Azért tanítják az iskolában, és nem azért, hogy elfelejtsd, hülye gyerekem.

Mert lehetséges, hogy egy mai tizenévesnek sokkal érdekesebbek a legújabb mobiltelefonok, a legmeno"bb autómárkák, az együttesek és popsztárok, továbbá annak megtanulása, hogyan legyen minél gizdább, nehogy kinézzék a társaságból, ám egy normális társadalomban a jampeckodás csak egy bizonyos korig divat. A felno"ttkor határáig azonban nem csak ezt kellene megtanulni, hanem azt is, hogy például a leendo" értelmiségi hogyan viszonyuljon másokhoz, hogy ne nézze le a melóst, akinek nincs diplomája. Én is megkaptam itt valamelyik felforrt okostojástól, hogy majd figyeljem, amikor o" fog engem dirigálni a betonozásnál, hú de jó lesz az, mert o" valaki lesz ám, én meg sose leszek építo"mérnök, so"t, én biztos börtönbe is fogok majd kerülni. Hogyne. Valamikor arra is jó volt a sorkatonaság, hogy az ilyen elszállt fo"okosokat jól tarkón vágják mondjuk pont egy betonozólapáttal, ha magas lóról beszélnek az alsóbb néposztályokkal, no nem azért, mert azok ilyen agresszív néposztályok, hanem mert a bunkó fogalma univerzális, és a parasztgyerek sem szíveli azokat, akik túl sokat képzelnek magukról. Pláne, ha még a cipo"jüket sem tudják bekötni, mert az nem szerepelt az egyetemi tananyagban.

Svájcban egyébként addig nem mehet senki mu"szaki egyetemre, amíg le nem tett egy szakmunkás-vizsgát az adott témában. Ott tehát nem lesz építo"mérnök olyanból, aki legalább egy évet nem robotolt hegeszto"ként vagy ko"mu"vesként egy építkezésen. S erre nem azért van szükség, hogy biztosan tudjon hegeszteni, hanem azért, hogy lássa, milyen a munkás. Közelro"l.

A bunkók ma még csak azon háborodnak fel, ha a második világháborút kellene tudniuk, vagy azt, merre esik egy toll a Holdon. Ha nem tudják, vagy a hozzá hasonszo"ru"ek bukják a kérdést, máris kész a magyarázat: szemét kérdés, hogy lehet így összezavarni, hiszen o" magasztos feladatra készül, hídszerkezetet meg mu"velo"dési házat fog tervezni rövidesen, mit neki az a hülye történelem, meg különben is, az a tahó kamerás se tudja, csak játssza az eszét. So"t, a kérdést is más mondta neki, valami központból küldték, o" se tud gondolkodni, csak égetni akarja a leendo" elitet, mert irigy rá, mert neki nem lehet bölcsész vagy építész diplomája.

Egy társadalomra a legveszélyesebb pedig nem a járvány, a háború vagy a természeti katasztrófák, hanem az ostobaság. Hiába bombázzák porig országunkat, ha utána elo"jönnek a pincébo"l az emberek, és tudják, mit kell csinálniuk. Pláne, ha még azt is tudják, mindez miért történt, és jól megjegyzik. Hiába tör ki a vulkán, ha képben vagyunk, és nem csak garázst építeni tudunk, hanem arra is emlékszünk, mit tettünk legutóbb, amikor ilyen történt. S az sem mindegy, hogy amikor a szavazóurnákhoz járulunk négyévente, tudjuk-e egyáltalán, kik azok a nevek ott a papíron, honnan bújtak elo", mi az elo"zményük, kinek az örökségét hozzák.

S a Hold? Na jó, az tényleg nem fontos. Átlagember tényleg ritkán dobálja a golyóstollát a Nyugalom Tengerébe. Az egyetemeken viszont állítólag a szellemi elitet képzik. Ahhoz pedig nem csupán nagy arc tartozik - hallotta-e valaha is bárki, hogy báró Eötvös József, Kármán Tódor vagy Bolyai Farkas lenézo"en beszélt volna másokkal? - hanem annak megalapozása is. Anélkül pedig csak egy közönséges bunkó a T. Diplomás, már ha egyáltalán eljut odáig, hogy az legyen. És ezen mit sem változtat, hogy azt hiszi, o" is tudna nehezet kérdezni a riporterto"l, fo"leg mivel a riporter nem is kérdezett nehezet.

(Közkívánatra végignéztem a vágatlan nyersanyagot, és megszámoltam, milyen arányban kaptunk jó és rossz válaszokat. Az ELTE-n a holdas kérdésre 11 helyes és 18 rossz választ kaptunk. Eötvös Lorándot 4 tudta, 6 nem tudta, 2 valamit nyögött, de nem nevezhetjük érdemi válasznak. A BME-n a holdasra 17 jó és 18 rossz választ kaptunk. A második világháborút a BME-n 20 diák tudta, 17 nem. Összesen 75 diákot kérdeztünk a két egyetemen.)



Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page