Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Hirforrasok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Hirforrasok


Chronological Thread 
  • From: Janos Nuspl <nuspl AT konkoly.hu>
  • To: raics AT tigris.unideb.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Hirforrasok
  • Date: Wed, 9 Jul 2008 16:06:47 +0200 (MEST)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Tisztelt Lista Tagok!

Előre bocsátom, nem tudom, mit tervez a minisztérium, és mit takarnak ezek az
új
nevű tárgyak. Tehát nem ez ellen, vagy mellett akarnék érveket mondani;
pusztán
néhány megjegyzést, és kérdést feltenni.

Mi ellen kell(ene) tiltakozni?

Emlékeztetnék, hogy a 70 évek végén, a 80-as években, az ELTE-n Marx György és
sokan mások erőfeszítéseket tettek, hogy a bilógusok számára emészthetővé
tegyék
a kvantummechanikát, és ezek keresztül az atomi szintű megértését sok
biológiai
folyamatnak. Utalnék csak az akkoriban kiadott jegyzetekre, könyvekre ezzel
kapcsolatban.

Ma nano-technológiát szeretnénk alkalmazni, aminél atomokból építünk föl
különleges szerkezetű anyagokat. Ehhez emberek is kellenének, akikkel sikerült
megértetni pár alapvető dolgot, amit leginkább a középiskolában lehetne.

A komplex rendszerek felépítését, működését intenzíven kutatjuk (hálózatok).
Egy
sejt működése, a kapcsolódó kémiai reakciók ilyen hálózatot alkotnak. A rák,
és
számtalan dolog, ezeken keresztül kezd lassan érthetőbbé válni. Az ős-sejt
kutatás ontja a cikkeket, és új eredményeket. Érthetetlenek azonban a mögöttük
lévő molekuláris folyamatok nélkül. Hogyan lehet ezeket "biológia" -ként
tanítani, ha kellene hozzá, mindaz a kémia, ami lejátszódik, és ennek
megértéséhez természetesen a kvantummechanika?

Az iskolákban hány évvel ezelőtti tudásanyag van tanítva? 100 évvel ezelőtti?
Nem tudom, kérdezem.

Hány tanár olvas rendszeresen ismeretterjesztő szinten fizikáról, biológiáról,
ami a ma zajló kutatásokról számol be?

Természetesen, egy előkészítetlen, zavaros reformnak semmi értelme. Azonban
azt
világosan kellene látni - szerintem -, hogy egy minőségi ugrást kellene
végrehajtani a természettudományos képzésben. Ezt azonban talán az egyetemeken
kellene kezdeni, és a tanárok továbbképzésével, mert csak akkor lesz egy
felkészült, és nyitott gondolkodású háttér mindehhez. Amikor ezt a lépést
sikerült megtenni, azután lehetne a középiskolai tantervek változtatásán,
integrált tárgyak bevezetésén gondolkodni. Persze, ez egy 22-es csapdája, mert
ki megy ma fizika tanárnak?

Én azt látnám célszerűnek - ha tenni akar ez a közösség ténylegesen valamit -,
hogy az aktív tanárok arra vállalkozó részének olyan kiegészítő képzést
nyújtani, amivel felkészülhetnek egy ilyen integrált természettudományos
háttér
oktatására. Mellette, az egyetemi képzésben megfogalmazni ezeket a célokat, és
nem dobozokba zárni azt, bilológia, kémia, és fizika tanárokat képezve.

Egy biztos: előre kellene lépni, és drasztikusan, a képzés szinvonalában,
miközben a mai fejlődés a tudományban világosan mutatja, hogy ez nem a
szétdaraboltság, hanem az integráltság irányában tehető csak meg.

nj






Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page