Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Hirforrasok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Hirforrasok


Chronological Thread 
  • From: Bukovinszki Ro'bert <ber5473 AT gmail.com>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Hirforrasok
  • Date: Wed, 09 Jul 2008 20:13:40 +0200
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Kedves János...

Írom a gondolatimat a leveledbe:

Janos Nuspl írta:
Előre bocsátom, nem tudom, mit tervez a minisztérium, és mit takarnak ezek az
új
nevű tárgyak. Tehát nem ez ellen, vagy mellett akarnék érveket mondani;
pusztán
néhány megjegyzést, és kérdést feltenni.

Mi ellen kell(ene) tiltakozni?

Emlékeztetnék, hogy a 70 évek végén, a 80-as években, az ELTE-n Marx György és
sokan mások erőfeszítéseket tettek, hogy a bilógusok számára emészthetővé
tegyék
a kvantummechanikát, és ezek keresztül az atomi szintű megértését sok
biológiai
folyamatnak. Utalnék csak az akkoriban kiadott jegyzetekre, könyvekre ezzel
kapcsolatban.
Azt gondolom, hogy a két "helyzet" nem összehasonlítható, no persze
mindent egymás mellé lehet tenni...
Ma nano-technológiát szeretnénk alkalmazni, aminél atomokból építünk föl
különleges szerkezetű anyagokat. Ehhez emberek is kellenének, akikkel sikerült
megértetni pár alapvető dolgot, amit leginkább a középiskolában lehetne.
Úgy hallom tanár ismerőseimől, hogy mára a középfokú intézményekbe sem
felkészült gyerek mennek.
Vajon miért? A 20-30 évvel ezelőtti helyzet kik/mik révén változott?
..ahogy bennem élnek az emlékek, folyamatosan romlik a helyzet.
Nem hiszem, hogy ennek csupán a változó világ lenne az oka...
A komplex rendszerek felépítését, működését intenzíven kutatjuk (hálózatok).
Egy
sejt működése, a kapcsolódó kémiai reakciók ilyen hálózatot alkotnak. A rák,
és
számtalan dolog, ezeken keresztül kezd lassan érthetőbbé válni. Az ős-sejt
kutatás ontja a cikkeket, és új eredményeket. Érthetetlenek azonban a mögöttük
lévő molekuláris folyamatok nélkül. Hogyan lehet ezeket "biológia" -ként
tanítani, ha kellene hozzá, mindaz a kémia, ami lejátszódik, és ennek
megértéséhez természetesen a kvantummechanika
Írod: "ha kellene hozzá, mindaz "
Szerintem kell is, DE kell a fiatalok érettsége is.
Nem hinném, hogy ma butábbak lennének a fiatalok, mint 20-40 éve az
akkoriak.

Mi hát a különbség? Nem arról van "véletlenül" szó, hogy ma többet
akarnak az információ befogadására még nem érett elmékbe pumpálni? Van
ennek realitása?
...azt gondolom, hogy bizonyos ismereti szinthez szükség van a befogadó
elme fejlettségére is...

Az iskolákban hány évvel ezelőtti tudásanyag van tanítva? 100 évvel ezelőtti?
Nem tudom, kérdezem.
Emlékeim szerint én a 70-es években korszerű, s nem akkor 70 éves
ismeretek kaptunk...
Hány tanár olvas rendszeresen ismeretterjesztő szinten fizikáról, biológiáról,
ami a ma zajló kutatásokról számol be?
...hmm... szinte mindenki úgy éli meg a mát, hogy túl van terhelve...
Természetesen, egy előkészítetlen, zavaros reformnak semmi értelme.
Pontosan: ki láttott tényekre, dokumentált, ellenőrizhető felmérésekre
alapozott hatástanulmányt a górcső alákerült témáról?
Azonban azt
világosan kellene látni - szerintem -, hogy egy minőségi ugrást kellene
végrehajtani a természettudományos képzésben.
Vélhetően így is van: csakhogy ehhez alapozás is kell.
Ezt azonban talán az egyetemeken
kellene kezdeni, és a tanárok továbbképzésével, mert csak akkor lesz egy
felkészült, és nyitott gondolkodású háttér mindehhez.
Ma igen kevesen vannak szvsz olyanok, akik ilyen "komplex", validált
továbbképzést képesek lennének kínálni.
Vagy tévedek?
Amikor ezt a lépést
sikerült megtenni, azután lehetne a középiskolai tantervek változtatásán,
integrált tárgyak bevezetésén gondolkodni.
Szerintem - igen, én csak vélelmezem ezt - a most "tervezett"(???)
"alapozó betonkeverésre" nincs semmi átgondolva sem, nemhogy előkészítve
a szeptemberi kezdésre: MINDENHEZ IDŐ KELL...
Persze, ez egy 22-es csapdája, mert ki megy ma fizika tanárnak?
Meg kell kérdeznem: "Érdemes?"
Én azt látnám célszerűnek - ha tenni akar ez a közösség ténylegesen valamit -,
hogy az aktív tanárok arra vállalkozó részének olyan kiegészítő képzést
nyújtani, amivel felkészülhetnek egy ilyen integrált természettudományos
háttér
oktatására. Mellette, az egyetemi képzésben megfogalmazni ezeket a célokat, és
nem dobozokba zárni azt, bilológia, kémia, és fizika tanárokat képezve.
Ugye szabad ebben kételkedni? Úgy gondolom, hogy ma már - épp az
ismeretek bővülése miatt - képtelenség polihisztorokat képezni... akik
polihisztorálisan kis polihisztorokat képeznének...

Egyébként vajon ki(k) az(ok) ma, akik a "darabolt" - :-((( ám
működőképes - ismereteiket nagy hirtelen,
_ÉS_ _felelőséggel_ átszabja(k) "integrált módba"?

"Rossz esetben" mi lesz azokkal az évfolyamokkal, akik egy esetleges
sikertelenség esetén mégsem azt kapják, amire szükségük lenne/lett volna???

...nagyon olyan íze van ennek a "természetismeret" és/vagy(???)
"életmód" módosítás szófogadó fogyasztókat akarna gyártani...
Egy biztos: előre kellene lépni, és drasztikusan, a képzés szinvonalában,
miközben a mai fejlődés a tudományban világosan mutatja, hogy ez nem a
szétdaraboltság, hanem az integráltság irányában tehető csak meg.
Ugye szabad ebben (is) kételkedni? Legalábbis addig, amíg a (létező?)
konkrétumokat nem lehet átgondolni... netán hozzáértőknek meg is
vitatni... s nem egy nyári uborkaszezonban...

Bukovinszki Róbert





Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page