fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: Bukovinszki Ro'bert <ber5473 AT gmail.com>
- To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
- Subject: Re: [Fizinfo] Hirforrasok
- Date: Wed, 09 Jul 2008 20:13:40 +0200
- List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
- List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>
Kedves János...
Írom a gondolatimat a leveledbe:
Janos Nuspl írta:
Előre bocsátom, nem tudom, mit tervez a minisztérium, és mit takarnak ezek azAzt gondolom, hogy a két "helyzet" nem összehasonlítható, no persze
új
nevű tárgyak. Tehát nem ez ellen, vagy mellett akarnék érveket mondani;
pusztán
néhány megjegyzést, és kérdést feltenni.
Mi ellen kell(ene) tiltakozni?
Emlékeztetnék, hogy a 70 évek végén, a 80-as években, az ELTE-n Marx György és
sokan mások erőfeszítéseket tettek, hogy a bilógusok számára emészthetővé
tegyék
a kvantummechanikát, és ezek keresztül az atomi szintű megértését sok
biológiai
folyamatnak. Utalnék csak az akkoriban kiadott jegyzetekre, könyvekre ezzel
kapcsolatban.
mindent egymás mellé lehet tenni...
Ma nano-technológiát szeretnénk alkalmazni, aminél atomokból építünk fölÚgy hallom tanár ismerőseimől, hogy mára a középfokú intézményekbe sem
különleges szerkezetű anyagokat. Ehhez emberek is kellenének, akikkel sikerült
megértetni pár alapvető dolgot, amit leginkább a középiskolában lehetne.
felkészült gyerek mennek.
Vajon miért? A 20-30 évvel ezelőtti helyzet kik/mik révén változott?
..ahogy bennem élnek az emlékek, folyamatosan romlik a helyzet.
Nem hiszem, hogy ennek csupán a változó világ lenne az oka...
A komplex rendszerek felépítését, működését intenzíven kutatjuk (hálózatok).Írod: "ha kellene hozzá, mindaz "
Egy
sejt működése, a kapcsolódó kémiai reakciók ilyen hálózatot alkotnak. A rák,
és
számtalan dolog, ezeken keresztül kezd lassan érthetőbbé válni. Az ős-sejt
kutatás ontja a cikkeket, és új eredményeket. Érthetetlenek azonban a mögöttük
lévő molekuláris folyamatok nélkül. Hogyan lehet ezeket "biológia" -ként
tanítani, ha kellene hozzá, mindaz a kémia, ami lejátszódik, és ennek
megértéséhez természetesen a kvantummechanika
Szerintem kell is, DE kell a fiatalok érettsége is.
Nem hinném, hogy ma butábbak lennének a fiatalok, mint 20-40 éve az
akkoriak.
Mi hát a különbség? Nem arról van "véletlenül" szó, hogy ma többet
akarnak az információ befogadására még nem érett elmékbe pumpálni? Van
ennek realitása?
...azt gondolom, hogy bizonyos ismereti szinthez szükség van a befogadó
elme fejlettségére is...
Az iskolákban hány évvel ezelőtti tudásanyag van tanítva? 100 évvel ezelőtti?Emlékeim szerint én a 70-es években korszerű, s nem akkor 70 éves
Nem tudom, kérdezem.
ismeretek kaptunk...
Hány tanár olvas rendszeresen ismeretterjesztő szinten fizikáról, biológiáról,...hmm... szinte mindenki úgy éli meg a mát, hogy túl van terhelve...
ami a ma zajló kutatásokról számol be?
Természetesen, egy előkészítetlen, zavaros reformnak semmi értelme.Pontosan: ki láttott tényekre, dokumentált, ellenőrizhető felmérésekre
alapozott hatástanulmányt a górcső alákerült témáról?
Azonban aztVélhetően így is van: csakhogy ehhez alapozás is kell.
világosan kellene látni - szerintem -, hogy egy minőségi ugrást kellene
végrehajtani a természettudományos képzésben.
Ezt azonban talán az egyetemekenMa igen kevesen vannak szvsz olyanok, akik ilyen "komplex", validált
kellene kezdeni, és a tanárok továbbképzésével, mert csak akkor lesz egy
felkészült, és nyitott gondolkodású háttér mindehhez.
továbbképzést képesek lennének kínálni.
Vagy tévedek?
Amikor ezt a lépéstSzerintem - igen, én csak vélelmezem ezt - a most "tervezett"(???)
sikerült megtenni, azután lehetne a középiskolai tantervek változtatásán,
integrált tárgyak bevezetésén gondolkodni.
"alapozó betonkeverésre" nincs semmi átgondolva sem, nemhogy előkészítve
a szeptemberi kezdésre: MINDENHEZ IDŐ KELL...
Persze, ez egy 22-es csapdája, mert ki megy ma fizika tanárnak?Meg kell kérdeznem: "Érdemes?"
Én azt látnám célszerűnek - ha tenni akar ez a közösség ténylegesen valamit -,Ugye szabad ebben kételkedni? Úgy gondolom, hogy ma már - épp az
hogy az aktív tanárok arra vállalkozó részének olyan kiegészítő képzést
nyújtani, amivel felkészülhetnek egy ilyen integrált természettudományos
háttér
oktatására. Mellette, az egyetemi képzésben megfogalmazni ezeket a célokat, és
nem dobozokba zárni azt, bilológia, kémia, és fizika tanárokat képezve.
ismeretek bővülése miatt - képtelenség polihisztorokat képezni... akik
polihisztorálisan kis polihisztorokat képeznének...
Egyébként vajon ki(k) az(ok) ma, akik a "darabolt" - :-((( ám
működőképes - ismereteiket nagy hirtelen,
_ÉS_ _felelőséggel_ átszabja(k) "integrált módba"?
"Rossz esetben" mi lesz azokkal az évfolyamokkal, akik egy esetleges
sikertelenség esetén mégsem azt kapják, amire szükségük lenne/lett volna???
...nagyon olyan íze van ennek a "természetismeret" és/vagy(???)
"életmód" módosítás szófogadó fogyasztókat akarna gyártani...
Egy biztos: előre kellene lépni, és drasztikusan, a képzés szinvonalában,Ugye szabad ebben (is) kételkedni? Legalábbis addig, amíg a (létező?)
miközben a mai fejlődés a tudományban világosan mutatja, hogy ez nem a
szétdaraboltság, hanem az integráltság irányában tehető csak meg.
konkrétumokat nem lehet átgondolni... netán hozzáértőknek meg is
vitatni... s nem egy nyári uborkaszezonban...
Bukovinszki Róbert
- [Fizinfo] Hirforrasok, raics, 07/09/2008
- Re: [Fizinfo] Hirforrasok, Janos Nuspl, 07/09/2008
- Re: [Fizinfo] Hirforrasok, Bukovinszki Ro'bert, 07/09/2008
- Re: [Fizinfo] Hirforrasok, Kadar Gyorgy, 07/09/2008
- Re: [Fizinfo] Hirforrasok, Szondy György, 07/09/2008
- Re: [Fizinfo] Hirforrasok, Janos Nuspl, 07/09/2008
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.