fizinfo - Re: [Fizinfo] A vizsgálat lezárult!

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A vizsgálat lezárult!

  • From: Sandor Zoletnik <zoletnik AT rmki.kfki.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] A vizsgálat lezárult!
  • Date: Mon, 18 Dec 2006 21:28:00 +0100 (CET)

Kedves Kollégák!

Engem kissé megdöbbentett az MTA állás (nem) foglalása ebben és más
hasonló ügyekben. Szerintem az MTA a magyar közélet egyik nagyon fontos
intézménye és alapvetö feladata lenne, hogy a müködési területén
felmerülö, a társadalmat érintö kérdésekben megszólaljon. Nem kell nagy TV
vitákat rendezni, egy tudományos vagy müszaki kérdést úgysem dilettánsok
szavazásával kell eldönteni. Ha éveken keresztül van viszont ilyen
ügyekben egy megfelelöen publikált, világos vélemény, akkor pár év múlva
csak emlékezni fog rá néhány ember, mikor a földenergiás falszaritó gépe
nem csinal semmit.

Az utóbbi idöben megjelentek nálam mindenféle fúziós berendezést feltaláló
emberek, söt még olyan cég is aki valami nagyszerü német talámányt akart
ebben a témában forgalmazni. Ilyenkor én vagy kollégáim mindig
meghallgattuk öket es megmondtuk, hogy ez egy zöldseg, esetenként akár
veszélyes is lehet. Általában nem hitték el, de töretlenül hiszek benne,
hogy pár év mulva, mikor elbuktak már 10 milliot eszükbe fog jutni ez a
mondás.

Szerintem az Akadémia széles körben elterjedt áltudományos názetekröl egy
állasfoglalást kellene, hogy nyilvánosságra hozzon a sajtóban és a saját
weblapján. Ennek a levelezésnek a kapcsán megnéztem az MTA honlapját.
Tulajdonképpen a Midentudás egyeteme és néhány sajtóhir kivételével SEMMI
nem szól rajta a nagyközönségnek. Mindenhol tudománypolitika, tagok, dijak
és kitüntetések, intézetek, stb. Megdöbbentö módon egyetlen tudományos
eredmény magyarázatát vagy a nagyközönségnek szóló információt sem
sikerült találnom. (Mégyeszer hangsúlyozom a Mindentudás egyeteme
kivételével, ami nagy siker volt az elmúlt években.) Ha egyszerü magyar
állampolgárként próbalom nézni SEMMI infromaciót sem kapok a saját
mindennapi életemhez. Ezzel szemben az áltudományos emberek látszólag az
emberek problémáit akarják megoldani. Külso szemlelö szerintem pontosan
azt latja, amit az áltudomanyos emberek láttatni akarnak: a tudósok egy
zárt klub, egymást támogatják, egymást kitüntetik, de semmit nem tudnak
kezdeni az egyszerü emberekkel.

Megnéztem összehasonlitásként az IOP és az AIP honlapjait is. Ezeken sem
találtam aktualis áltudományos dolgokról semmit, de vannak tudományos
hirek a nagyközönségnek szóló magyarazatokkal (AIP), aktuális temákról
mint pld. greenhouse gas, readingi fizika tanszék bezárása szóló
informáciok (IOP) meg par hasonló dolog.

Tehát szerintem nem kell sok energiát befektetni, de ha valami zöldség
elöjön az világosan meg kell mondani, hogy zöldség és miért.

Üdvözlettel,

Zoletnik Sándor

Dr. Zoletnik Sandor
Az EURATOM Magyar Fúziós Szövetség vezetöje
KFKI-Részecske és Magfizikai Kutató Intézet
Levélcim: Pf. 49, Budapest-114 1525
Fax: (36 1) 3922598
Telefon: (36 1) 3922753
E-mail: