fizinfo - [Fizinfo] Világokon át c. mű

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Világokon át c. mű

  • From: Forizs Istvan <forizs AT geokemia.hu>
  • To: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] Világokon át c. mű
  • Date: Wed, 22 Mar 2006 16:39:42 +0100

Tisztelt Lista! Kedves Kollégák!

Egy jó hétig szabadságon voltam, közben meglepően sokan szóltak a fönti témához. Most átolvasgattam őket és nagyon talulságos volt számomra.

1) Én is beleszaladtam abba a csapdába, hogy az idézett műsor szereplőin végigszaladtam, ahol találtam két olyan nevet, akiket tisztelek (Jankovics Marcell, Makovecz Imre) és ez alapján azt gondoltam, hogy itt nem természettudományról van, hanem másról és ha ez a két ember ott szerepel, akkor már nem lehet annyira egyoldalú a műsor. Egyébként a műsort nem láttam, így közvetlenül véleményt nem tudok róla formálni, csak a hozzászólók véleményéből tudom megítélni.

2) Nagyon tetszett Lindeisz László hozzászólása, hogy itt nem csak egyszerűen fizikaellenességgel (tudományellenességgel van dolgunk) és nem csak Magyarországon.
Lindeisz László írta: "Nem egy oktatasi, vagy tudomanyos problemaval allunk szemben, amin jokat lehet derulni szkeptikus korokben, hanem egy sulyos kulturalis, szociologiai problemaval, ..".
Ha ez igaz, akkor nem csak mint fizikusoknak kell összefognunk, hanem egy sokkal szélesebb rétegnek!! Lehet, hogy olyan társadalomépítő/javító szerepeket is el kell majd vállalnunk, amire eddig nem is gondoltunk??

Erre utal Csótó Attila hozzászólása is: "Lehetne nem irracionalis az emberek vilagszemlelete, amikor a mai rendszerunkben
minden dolog merteke a penz? Ahol a tudas, a racionalis gondolkodas es cselekves haszontalan, sot karos dolgok. Ahol, politikai partallastol fuggetlenul, a lopas, a hazugsag, a csalas, az ugyeskedes az igazan hasznos es kifizetodo, sot majdnem hogy tarsadalmilag elvart dolog.

Ez pedig már nem (csak) tudomány!

3) Van még egy dolog. A tiszta természettudományon túl az embereknek igényük van arra, hogy a világot valamilyen rendszerben lássák, azokat a dolgokat is, amelyeket nem magyaráz meg a természettudomány. Sok ember hívő (pl. keresztény), és az ő hitük általában nagyon jól megfér a természettudományok mellett. Érdekes, hogy a 2) pontban említett társadalmi, kulturális problémák a hívő embereket ugyanúgy támadják, mint a tudománnyal foglalkozókat.

Üdvözlettel: Fórizs István