fizinfo - Re: [Fizinfo] Világokon át c. mûsor

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Világokon át c. mûsor

  • From: Daniel Martini <daniel.martini AT oulu.fi>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: Re: [Fizinfo] Világokon át c. mûsor
  • Date: Thu, 09 Mar 2006 17:34:09 +0200

Tisztelt Valas György, Härtlein Károly; Tisztelt Fizinfo!

Mindenek elött szeretnem hangsulyozni, h az emlitett musort kulföldi tartozkodas miatt nincs modom megnezni, ezert joreszt altalanossagban szeretnek reflektalni. Habar a dolog erdekessege, h eddig egyetlen levelben sem olvastam erdemi kritikat (ertsd: egy, az emlitett musorban elhangzott konkret allitas cafolasat), csupan erös ellenERZEST magaval a musorral, s a benne szereplö emberekkel szemben.

Amennyire Härtlein Károly elsö leveleben talalt ismertetökböl kivettem, ez hangsulyaban filozofikus musor; a musorujsag beharangozojaban is ez szerepel: 'Barangolas a metafizika vilagaban', s a musor ismertetöjeben sem talaltam olyan kijelentest, h az a termeszettudomanyos vilagkepet terjesztö musor lenne. A tudomany nem csak a termeszettudomanyokat foglalja magaban, s -itt utalva Valas György levelere- nem ertem elvi sikon mi kifogasolni valo lehet abban, ha egy filozofus, muvesz, stb. is elmondja a velemenyet alapvetö kerdesekröl. (Csak zarojelben jegyzem meg, h amennyire en tudom, Popper Peter 'vallalja', a vallaspszichologus cimket -könyvei bemutatojaban rendre megjelenik e szo-, bar talan öt kellene erröl megkerdezni... De, megint csak elvi sikon, nem is ertem milyen szempontbol lenne megalazo a vallas pszichologiai gyökereit kutatni, Valas György?)

Lathatoan erös reakciot valt ki, ha laikus artja magat a mi teruletunkbe (fizika); de egy fizikus milyen alapon biralhat egy filozofiai, vallasi, stb. megközelitest, HA az nem a termeszettudomanyok keretein belul definialhato teruleten jar? E biralat nem alapulhat mason, mint meggyözödesen; azaz tullep a tenyeken, kiserleti bizonyitekokon, s mint ilyen nem több es nem kevesebb egy szemelyes velemenynel.

Hiszen ezzel a tudomany alapköven lep tul, nevezetesen az objektivitason. A termeszettudomany vilagkepe kizarolag olyan teruleten autentikus, amelyen meressel rendelkezik. HA ilyen kifogas merul fel, akkor ugy gondolom be kell mutatni, h az adott altudomanyos allitas ezert es ezert nem igaz. Tenyszeruen, kiserlettel bizonyitva, vagy elvegzett, dokumentalt kiserletre hivatkozva. Erre a TV-vel kötött megallapodas keretet is biztosit (lasd http://www.mta.hu/fileadmin/files/mta/MTAMTV.pdf 'Felek kötelezettsegei' resz). Amiröl ma meg nem rendelkezunk biztos termeszettudomanyos tudassal (akar azert, mert meg nem tart ott a kutatas, akar mert egyszeruen nem a termeszettudomanyok kerdeskorebe tartozik), azt szemelyesen megkerdöjelezhetjuk, de a harcos cafolat, elvegzett kiserlet hianyaban, epp ugy -legalabb reszben- irracionalis elemeken, hiten alapszik, mint mondjuk a kartyajoslasba vetett hit.

Sokaig gondolkoztam, h hozzaszoljak-e a Vilagokon at c. musorral kapcsolatban kibontakozott vitahoz. Annal is inkabb, mivel ugy erzem, h hozzaszolasom sokak nemtetszeset valthatja ki ezen a forumon. Azonban a vita mas aktualitashoz kapcsolodva ujra es ujra felbukkan, ezert remelem, h gondolataim uj szemszögböl vilagithatjak meg a tudomany-altudomany kerdest (itt a fizinfon, legalabb is). Öszinten remelem, h levelem elgondolkodtat es nem (tovabbi) indulatokat general.

Udvözlettel,
Martini Daniel

///
o o