fizinfo - [Fizinfo] Egely, áltudományok visszaszorítása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Egely, áltudományok visszaszorítása

  • From: Völgyes Dávid <david AT elte.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] Egely, áltudományok visszaszorítása
  • Date: Mon, 07 Nov 2005 19:02:08 +0100

Szeretnék egy új szempontot felvetni az
áltudományokkal kapcsolatban.

Sok szó esett róla, hogy az áltudományokban pénz van,
ezért butítják vele a népet, ez utóbbi pedig a csodavárás
miatt lelkesedik érte. Én ezt vitatni nem kívánom,
de erősen azt hiszem, hogy van egy másik, s talán fontosabb
oldala ennek, mégpedig az, hogy az embereknek a tudományos
könyvek egyszerűen drágák.
Persze, fel lehet vetni, hogy nem, nem igaz, mert akinek fontos
a tudomány az megveszi, ... Hát éppen ez az. Hogy akinek fontos az
és szinte csak az veszi meg.
Van egy egyszerű példa, amivel szerintem meg lehet világítani a jelenség
hátterét, ez pedig az újságvásárlás. Nem akarok konkrét példákat hozni,
de az átlag napilapok úgy 100-200 Ft között mozognak, s a hetilapok se
sokkal drágábbak. Én reggelente HÉV-vel utazom, s a Margit hídnál
az emberek közelharcot folytatnak a Metro újságért.
Nem hiszem, hogy a Metro a színvonala miatt olyan népszerű.
(Ezúton kérek elnézést a szerkesztőitől.)

Egyszerűen arról van szó, hogy az emberek igenis kíváncsiak, nyitottak
a világra, de túl nagy összeget nem hajlandóak áldozni a tudásért.
Egely, a horoszkópok, ..., mind "olcsók", ők folynak a csapból is.
Nem kell sokat keresgélni a tv-ben, az interneten vagy az újságokban,
mert mindenhol találni érdekes információdarabokat.

Sok esetben nem is igény az, hogy a történet igaz legyen, csak az, hogy
ötletes és érdekes. Nem hiszem, hogy akad itt olyan, aki ne olvasott volna jó scifit, ne látta volna a StarTrek valamelyik részét, ...

Honnan tudja valamiről az ember, hogy vajon egy kitalált történetről
van szó, vagy az igazságról? Az általános műveltségéből,
a fizikai világképéből, ...

Bizonyos értelemben Egely a modern kor scifi írója, aki meggyőzi az olvasóit, hallgatóit, ..., arról, hogy ő nem mesét, hanem a valóságot mondja.

Szerintem egyetlen módon lehet felvenni a harcot, ám ez nehéz út:
Olcsóvá és érdekessé kell tenni a tudományt, ráadásul átfogóan.
(Lásd Mindentudás egyetemének sikere.)

Hozzunk létre egy (kettő, n) tudományos portált, ami profi módon meg van szerkesztve, s erre rakjunk fel ingyenesen hozzáférhető tartalmat.
Milyen tartalmat?

Ismeretterjesztő cikkeket (Sulinet, Természet világa, ...), alap tankönyveket (matek, fizika, középfokon és egyetemi szinten is),
kísérletek szimulációit, videofelvételeket, aktuális kutatási eredményeket érdekesen, scifiket, ...

Meg lehet ezt csinálni? Nem. Rövidtávon nem.
De el lehet kezdeni, s lehet jól elkezdeni.

Most éppen zajlik a felsőoktatás reformja, miért ne lehetne
egyúttal tankönyvreformot is végrehajtani?
Az USA-ban akkor kezdett a mélypontról feljönni a természettudományos
oktatás, amikor úgy 1960 körül elkezdték megreformálni a tankönyveket.
(Ekkoriban született pl. a Feynman sorozat.)

Az internet megteremtette az ingyenes sokszorosítás lehetőségét.
HA van olyan mű, amit érdemes és lehet sokszorosítani.

Angol nyelvterületen van jó pár tucat tankönyv, ami ingyenesen
letölthető az internetről.
Pár példa:
www.lightandmatter.com -> Benjamin Crowell könyvei
www.motionmountain.net -> Christoph Schiller 1100! oldalas könyve
www.plasma.uu.se/CED -> Bo Thidé: Electromagnetic Field Theory

Érdemes megnézni az első két linket.
Ezek látványos és érdekes könyvek, egyszerű matematikával.

Amíg a magyar tudományos élet olcsócságban nem tud versenyre kelni az
áltudományokkal, addig veszíteni fog.

Hiába jelenik meg Feynman önéletrajzi könyve, Einstein gondolatai,
vagy akár a Landau sorozat új kiadásban, ez tökéletesen hasztalan (szerintem) az áltudomány visszaszorításában, amíg ilyen drága.
Egész egyszerűen a minőségre nincs anyagi kereslet.
(Lásd múzeumok éjszakája: az ingyenes belépés esetén kb. annyian fordulnak meg egy éjszaka a múzeumban, mint egyébként hetek, hónapok alatt.)

A megoldás az, hogy el kell kezdeni ingyenes tankönyveket, ismeretterjesztő cikkeket, ... írni. (Érdemes megnézni a
a Magyar Elektronikus Könyvtár tartalmát, fizikából, matematikából
siralmas az állapota.)

Szükség van olyan könyvekre, amik a középiskolai átlagműveltséggel
(értsd: nem reál osztály) is érthetőek, nevezzük ezeket mondjuk
ismeretterjesztő könyveknek, és olyan bevezető könyvekre, amik
a leendő BSc Fizika fokozat alapjait lefedik. Olyan önálló sorozatot
kell létrehozni, ami külső segítség nélkül feldolgozható.

Nem lehet az előemésztett élmények korában (mozi, valóságshow-k, ...) elvárni, hogy az átlag érdeklődő beruházzon kisebb vagyonokat tudományos könyvekbe, amikből azután egy szót sem ért, ráadásul unalmasak.

Azt hiszem világos, mire akarok kilyukadni: írjunk ingyenes (ismeretterjesztő) (fizika)könyveket.
(Illetve ha van jól megírt külföldi könyv, lehet fordítani is.)

Ez első lépésnek jó, s ehhez építsünk fel egy internetes portált,
ahol mindezt publikáljuk. Ugyanitt össze lehetne gyűjteni
a már megjelent áltudományos jelenségek elemzéseit (persze egyeztetve
az eredeti szerzővel), hírlevelet kapcsolni hozzá, ...

Hozzájárulásként én tárhelyet és olyan honlapot tudok ajánlani,
ahol az esetleges szerzők, publikálók tudnak egymással kommunikálni.
Portál készítésben mérsékelten vagyok járatos, de ha nincs jobb
jelentkező, akkor ezt is vállalom (átmenetileg).

(Tekintettel a hosszú levélre, ha valaki válaszol, akkor
a válaszlevélben törölje ki az én soraimat, s úgy küljde el.)

Üdvözlettel:
Völgyes Dávid