fizinfo - Re: [Fizinfo] egy uj tudomanyos magazin jelent meg

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] egy uj tudomanyos magazin jelent meg

  • From: Sandor Zoletnik <zoletnik AT rmki.kfki.hu>
  • To: Károly Härtlein <hartlein AT eik.bme.hu>
  • Cc: [iso-8859-2] W?ber Krisztina <weber.krisztina AT rf-hobby.hu>, Ors Benedekfi <benedekfi AT rmki.kfki.hu>, tanforum AT sunserv.kfki.hu, fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] egy uj tudomanyos magazin jelent meg
  • Date: Fri, 16 Apr 2004 10:57:02 +0200 (CEST)

Kedves Listatagok!

A 3. evezred ujsaggal kapcsolatban tanulsagos a kovetkezo
tortenet amely jol illeszkedik a Hartlein Karoly altal irtakhoz.

Az elso szam szerkesztesekor megkerestek, hogy a megjelentetni tervezett
fuzios energiatermelesrol (lasd -->www.magfuzio.hu) szolo cikket
lektoraljam. Eloszor csak a magyar forditast kaptam meg abrak nelkul. A
szovegben sok pontatlansag volt, ami meg nem lenne baj, de olyan koncepcio
hibak voltak amik arra utaltak, hogy nem a temaban jaratos ember irta,
hanem kulonbozo ellenorizetlen forrasokbol egy ujsagiro allitotta ossze.
Peldaul a "hideg fuzio" mint egy lehetseges mukodo fuzio sema volt
bemutatva valamint a cikk jelentos resze egy fuzio-fisszo hibridrol szolt
mint majdnem kesz megvalositasrol. Fuzio-fisszio hibridrol nehany regi
konyv kivetelevel sok eve nem hallottam. Miutan az abraalairasok egy resze
mindenfele kvarkreakciokrol szolt es nem ertettem ennek mi koze a cikkhez
elkertem az abrakat. Erre megkaptam az eredeti cseh cikket (a folyoirat
egy cseh kiadvany forditasa) emelybol kiderult, hogy valoban az abrak kb.
1/3-a egyaltalan nem is kapcsolodik a temahoz. Korulbelul olyan a helyzet,
mintha a zsirafrol szolo cikkbe eger abrat tennenek szemleltetesul,
vegulis allat-allat. Itt is a szabalyozott fuziot reszecskefizikaval
illuszutraljak, vegulis fizika-fizika...

Vegul mint felkert lektor javasoltam a kiadonak, hogy az oda nem illo
abrakat csereljuk le, es a cikk kb. felet atirnam meg a hibakat
kijavitanam. Erre azt mondtak a cseh kiado nem jarul hozza az abrak
semmilyen valtoztatasahoz es a szovegben is csak nyelvi lektoralast lehet
folytatni, illetve nincs ido uj cikket irni. Ezutan a lektoralast
visszautasitottam es mint utolag megtudtam a kiado massal lektoraltatta.
Ettol a cikk ugyan sokkal jobb lett, de a koncepcioja megmaradt es az oda
nem illo abrak is bent maradtak.

Idokozben megkerdeztem a cseh kollegakat, akik nem tudtak az eredeti cseh
cikkrol. Viszont a JET cseh web felelose ismerte oket es mar korabban
titakozott is naluk a cikk miatt.

Vegul tehat az lett a velemenyem, hogy a folyirat nagyon szep kiallitasu,
es nagy szukseg lenne ilyen folyiratra, de a tartalma teljesen
megbizhatatlan. Valoszinuleg az eredeti csek lap egy bizonytalan
forrasokbol ujsagirok altal osszetakolt kiadvany. A magyar kiado mintha
probalna rajta javitani, de meg van kotve a keze. Ezek utan, bar erdekesek
benne a cikkek, nem tudom elhinni ami bennuk szerepel, Lehet, hogy igaz,
lehet, hogy nem. Kisse olyan mint a gombvillam: nagyon erdekes, lehet hogy
van, lehet, hogy nincs.

Meg talan megjegyeznem, hogy Egely Gyorgy a szakertok kozott mint fizikus
van emlitve. Tudtommal a vegzettsege (gepesz?)mernok. Nem tudom ez azt
jelenti-e, hogy en is hivhatom magam ezentul belgyogyasznak?

Udvozlettel

Zoletnik Sandor

Dr. Zoletnik Sandor
Az EURATOM Magyar Fuzios Szovetseg vezetoje
KFKI-Reszecske es Magfizikai Kutato Intezet
Levelcim: Pf. 49, Budapest-114 1525
Fax: (36 1) 3922598
Telefon: (36 1) 3922753
E-mail: