fizinfo - [Fizinfo] Re: Harmadik evezred

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Re: Harmadik evezred

  • From: Nyerges Gyula <jsa AT freemail.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Re: Harmadik evezred
  • Date: Fri, 16 Apr 2004 14:04:40 +0200

> 3. egy uj tudomanyos magazin jelent meg (K?roly H?rtlein)

Magam is kétkedve vettem kezembe a lapot.
Bár küllemre látványos, és színvonalasnak ígérkezik,
ugyanakkor egy másik listán
(CSILLA - http://csilla.tapiomente.hu/index.cgi?csilla=4063&lev=3 )
a következõket olvastam:

> +----------------------------------------------------------------------------+

> szgy AT titan.physx.u-szeged.hu

> +----------------------------------------------------------------------------+
>
> Azért én nem vagyok olyan lelkes a 3. évezreddel kapcsolatban; nem vették át
> a javításaim nagy részét, és volt még 1-2 dolog; de azért voltam a
> legszomorúbb, hogy közölték azt a cikket, amit közölhetetlennek
> minõsítettem.
> Így aztán nem tartottam igényt a honoráriumra sem.
>
> De majd ki-ki döntse el a maga szájíze szerint.

Aztán beleolvastam és a szöveg magyartalan, pongyola, itt-ott zavaros.
Elõfordul, hogy önmagának ellentmondó.

Az, ha bulvárlapok jelentetnek meg "szenzációs" tudományos baromságokat,
szerintem
kisebb baj, mint ha egy tudományos ismeretterjesztõ magazin tartalmaz
pontatlan,
esetleg félreértelmezhetõ kijelentéseket.
Az olvasók ugyanis tisztában vannak vele, hogy a napi sajtóban itt-ott
felüti a fejét
egy-egy kacsa. Ugyanakkor az eddig itthon megjelent
tudomány-népszerûsítõ folyóiratok
kapcsán hozzászoktunk, hogy az ott leírtak jobbára készpénznek vehetõk,
bétran adtuk azokat tanítványaink, gyermekeink kezébe.

Hiába kérnek fel neves hazai szakembereket a cikkek lektorálására, ha
aztán a helyreigazítást nem veszik figyelembe. Persze, ha nem történik
változás, elõbb-utóbb
elfogynak majd a szakemberek, de sebaj, az egészségügyi cikkek
lektorálásához
jo pénzért biztos akad majd egy kézrátéttel (esetleg TV-n keresztül)
gyógyító,
a csillagászati cikkeket majd asztrológusok bírálják el, a
földtudományokban pedig egy varázsvesszõs ember fog szakérteni.

Az átlag olvasó egyébként sem ismeri név szerint a szerkesztõbizottság
tagjait,
s ha egyáltalán megnézi, hogy kik készítik a lapot, pusztán a
foglalkozásuk mond valamit számukra (feltéve, hogy ez az információ
helyesen jelenik meg).

Üdvözlettel: ----------------------------> Nyerges Gyula (:tudományos
sajtószakértõ:)

  • [Fizinfo] Re: Harmadik evezred, Nyerges Gyula, 04/16/2004