fizinfo - [Fizinfo] 3. évezred főszerkesztői hozzászólása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] 3. évezred főszerkesztői hozzászólása

  • From: Wéber Krisztina <weber.krisztina AT rf-hobby.hu>
  • To: "Sandor Zoletnik" <zoletnik AT rmki.kfki.hu>, Károly Härtlein <hartlein AT eik.bme.hu>
  • Cc: Ors Benedekfi <benedekfi AT rmki.kfki.hu>, tanforum AT sunserv.kfki.hu, fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] 3. évezred főszerkesztői hozzászólása
  • Date: Fri, 16 Apr 2004 19:47:52 +0200

Kedves Listatagok!

Gondolom, olvastátok Zoletnik Sándor levelét.
Állításai számos igazságot tartalmaznak, ám több ponton kiegészítésre
szorulnak. Ezek közül talán az a legfontosabb, amelyben lektori munkára
történt felkérését említi.
Való igaz, eredeti elképzelésem szerint Őt kértem fel az írások
áttekintésére, lektorálására, ám ezt a munkát, a levelében is részletezett
kálváriát követően elutasította. Amennyiben Zoletnik úr tárolja e-mailjén a
leveleket, egy kis időt rászánva, átnézné azok tartalmát, nyilván az is
eszébe jutna, hogy hosszas huzavona után sikerült a cseh kiadóval egyezséget
kötnöm, és engedélyezték a cikk újraírását, új fotókkal együtt. Erre is
Zoletnik urat kértem fel, aki el is vállalta ezt, de csak egy sor
kötelezettsége után. Mivel az újság leadása szigorú határidőhöz van kötve,
sajnos nem tudtam megvárni együttműködését. Ekkor kerestem meg Jéki László
urat, aki örömmel vállalta a munkát. Az ismert szakember neve, úgy hiszem,
garancia arra, hogy a leírtak kiállják a szakmaiság, a tartalmi
megbízhatóság próbáját.
Emellett úgy vélem, igen nagy merészségre vall néhány - többségében
méltatlanul hibának vélt - tényből azt a következtetést levonni, hogy
újságunk megbízhatatlan, nem érdemes hinni a leírtakban, leírtaknak. Itt
megjegyezném, hogy minden egyes cikket szaklektorral nézetünk át, anélkül
meg sem jelenhet: ennek tudatában el lehet dönteni, valóban (idézem)
"teljesen megbízhatatlan"? Én bízom abban, hogy tudósaink, kutatóink
megbízható információt engednek csak be magazinunk hasábjaira.
És még pár gondolat a tisztánlátáshoz, kedves Zoletnik úrnak, és minden
egyes listatagnak. Magazinunk egy cseh licenc alapján készül. Prágában nem
(idézem:) "bizonytalan forrásokból újságírók által összetákolt kiadvány"
jelenik meg hónapról hónapra, hanem szakemberek, kutatók és újságírók írják
a cikkeket: szép törekvésnek tekintem azt, hogy a tudomány és a média
karöltve járul hozzá az ismeretek szélesebb körű terjesztéséhez, ezt
szeretném megvalósítani én is. (Nem is értem, miért vélekedik így, ahelyett,
hogy a tudományt képviselve ön bölcsességével segítené a média
munkatársainak tevékenységét egy nemesebb cél érdekében.)
Miután a fordításnál is nem kevés tartalmi hiba lehet (és van is), ezért
ragaszkodtam/és ragaszkodom ahhoz, hogy e magazin összes cikkét neves
szakemberek nézzék át tartalmilag. Feltételezem, tudóstársai szakértelmét
megbízhatónak tartja.
Egely György valóban nem fizikus, hanem mérnök - ám ne feledjék, csak az
hibázik, aki dolgozik. és miután én ezt a titulust kaptam meg kollégáimtól,
ez jelent meg. Én szakmailag nem tudom, és nem is akarom megítélni Egely
munkásságát, többen őt ajánlották, mint a gömbvillám eseteinek szakértőjét.

Kedves Listatagok!
Gondolom, olvastátok Hartlein Károly levelét is.
Írásával kapcsolatban szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a cseh nevek
magyarítása során a Magyar Tudományos Akadémia ilyen esetekre ajánlott
javaslatai alapján jártunk el, így magyarítottuk a neveket. Amennyiben
valakit érdekel, nagyon szívesen elküldöm a szerzők nevének pontos listáját,
bárki, bármikor forduljon hozzám bizalommal, e-mail címem az impresszumban
megtalálható. A magyar fordítás néha valóban pontatlan - ám a hibák
korántsem oly súlyosak, és vegyük figyelembe azt is, hogy több ember közös
munkáját összecsiszolni nem egy-két nap, és egy magazin útjára bocsátása sem
kis munka, megoszlik a figyelem, amely az ilyen hibák előfordulását
eredményezi. Nagyon sajnálom, hogy az egész magazinból csak ezt látja, e
mellett az Ön szemében eltörpül a célunk, hogy a tudományt előtérbe
helyezzük.
Hartlein Károly - Zoletnik Sándorhoz hasonlóan - külön kitért a
gömbvillámra. Mint előző levelemben is írtam, olyan jelenségről van szó,
amelyet több ezer konkrét megfigyelés igazol.
Egely György valóban nem fizikus, hanem mérnök. Hibáztunk, melyért ez úton
is elnézést kérek. Ám úgy vélem, munkájáról ítélkezni nem az én, s nem is a
nálam kétségtelenül nagyságrendekkel több tudással bíró Hartlein Károly
dolga. Az ex cathedra kijelentések feleslegesek, hisz sok esetben maga a
tudomány tette nevetségessé a korábbi nagyok állításait. S végül még egy
apróság: a kapacitor szó valóban szokatlan a magyar nyelvben, ám ez nem azt
jelenti, hogy nem használják olykor.

Üdvözlettel
Wéber Krisztina
főszerkesztő