tanforum - Re: [Tf] Re: Cikk

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Re: Cikk

  • From: "So'lyom Miklo's" <miklos AT solyom.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] Re: Cikk
  • Date: Thu Jan 9 23:45:00 2003

From: "Andras Lutter"
<rmgadmin AT rmg.c3.hu>
To:
<tanforum AT sunserv.kfki.hu>
Sent: Thursday, January 09, 2003 5:29 PM
Subject: [Tf] Re: Cikk

> --------idezet--------
> Mindegyikük szomorúan állapította meg, hogy sok, nála gyengén szereplõ
> diákja karriert futott be, a legjobbak többsége meg szerényen él. Sok
gyenge
> tanulója drága kocsival jött, meggazdagodott, a jó tanulók többsége pedig
> szerényen meghúzta magát.
> --------idezet vege--------

> Szerintetek is a karrier, gazdagsag a "jo elet" es siker elsodleges
> fokmeroje? (Egeszseg? Harmonia? Nyugalom? Szeretet?) A szereny elet
negativ?
> [...]

Tekintve, hogy a dolgozatot elkoveto ember nem
egy lakatosinas valamelyik megyei allami gozmozdonygyarbol,
az o tollabol a karriert, a sikert, a jo eletet nem a
"billyegzom vaan, de nem tudom, hogy mi vaan raja irva"
szemszogbol kell ertelmezni.

Az egeszseg itt csak kozvetve relevans, horribile dictu mondjuk
a rak egy viszonylag demokratikus kor, mar ami a tarsadalmi
hierarchiat illeti. A harmonia, nyugalom, szeretet - es sorolhatnank
meg az elengedhetetlen human, civil ertekeket - nem kell hogy
kotodjon a 'karrierhez', de forditva mar nem ilyen egyszeru a helyzet.
/A 'karrier' kifejezes egeszseges ertelmezesehez meg el kell telnie
nehany evnek (evtizednek), jelenleg a mindent felresopro 'karrierista'
mentalitasbol vezeti vissza a kozgondolkodas, pedig onmagaban nem
feltetlenul negativ fogalom./

Mivel a 'hol toltjuk a legtobb idot versenyben' jobb esetben a
munkahelyunk az elokelo masodik hely birtokosa (rosszabb korulmenyek
kozott aranyermes), a munkavegzes soran ert hatasok befolyasoljak
egesz letunket. Rovid tavon barmi kibirhato, de folyamatosan, egyeb
kilatasok hijan ratelepszik az emberre, ha nincs sikerelmenye, ha nincs
perspektivaja, ha bizonyos dolgokra alkalmatlannak erzi magat, ha
nem kihivasokkal, hanem teljesithetetlen elvarasokkal talalja szembe magat,
ha nem kap megfelelo elismerest erkolcsi es(!) anyagi ertelemben.
Attol meg, hogy a dolgozatfuzetek vagy a kepek nelkul 1 MB-os doc file
a munkahelyen marad, az attitud, a hangulat, a hatasok szepen lassan,
apro (vagy nagyobb) darabonkent hazacipelodnek.

Kivetelek mindig vannak, de a derekhad az mar csak ilyen. Kopatsy
eppen arra probalt - tobb oldalrol - ravilagitani, hogy az alkalmazkodas es
annak kepessege mennyire fontos. Ehhez pedig univezralis (de nem
feluletes) es alkalmazhato ismeretek kellenek. (Azt nem irta, hogy nem
szabad elmelyedjunk semmiben, ha van ra idonk es kapacitasunk)

Az oktatasi rendszernek is sokkal flexibilisebbnek kell lennie, hiszen
- ezerszer leragott csont - ma mar lassan az altalanos iskola kozepen
eldol, hogy abbol a gyerekbol human, real, muvesz, sportolo stb.
tovabbtanulo lesz, ha a kozepiskola felenel meg kiderul, hogy annak
idejen anyuka, apuka, tanto neni, tanar bacsi rossz tippet jatszott meg,
akkor vagy folytatja az ot mar nem erdeklo, de elokepzettsegenek
megfelelo utat, vagy eselytelenul nekivag az altala ahitott dzsungelnek.

Ha az oktatast egyfajta szolgaltatasnak tekintjuk, akkor itt ketfajta
megrendelo van (legalabb is kellene lennie). Az egyik a tanulo es
csaladja, aki valamilyen tudast, kepessegeket kivan 'megvasarolni'
ettol a szolgaltatotol a sajat reszere. A masik ugyfel pedig a tarsadalom,
(gazdasag, allami adminisztracio, kultura, K+F, nonprofit-civil szfera
stb.),
aki megmondja, hogy milyen kepessegekre, tudasra van szuksege.
Idealis az lenne, ha ez utobbi altal felallitott listabol valaszthatnanak
az elobbi ugyfelek. Sajnos sokszor ennek a forditottja tortenik.

Hogy a szereny elet negativ-e?
Mit nevezunk szereny eletnek? Ha ket palyakezdo, mondjuk BTK,TTK
karon vegzett, jelentosebb szuloi hatter nelkul indulo fiatal ertelmisegi
nekivag kozos eltuknek, netan meg gyereke(ke)t is akar, akkor a story
elejen az 'ehezzunk egyutt' fejezet jon, majd mire felig elkeszul a haz vagy
felujul a lakas, addigra mar szepen el is valtak, megelozendo egymas
szemenek kikaparasat.
Ha (nemcsak a magyar-enek szakos tanarnak) megtetszik egy-ket jobb
konyv, netan egy szinvolas hangverseny vagy opera (netan a csaladdal),
ezek koltsege ugyanannyi szamjegybol all, mint a netto havija, a sajat
es neveletlen gyermeke(i) ruhazkodasarol mar nem is beszelve.

Szerintem Kopatsy ezt ertette 'szereny eleten', nem az S klasse Merci
hianyat. Igen, ez negativ.

Udvozlettel:

Solyom Miklos