tanforum - RE: [Tf] digitalis tankonyvek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

RE: [Tf] digitalis tankonyvek

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: RE: [Tf] digitalis tankonyvek
  • Date: Fri Sep 13 16:15:01 2002

Udvozletem!

Borsanyi Katalin irta (13 Sep 2002, 11:44)
"RE: [Tf] digitalis tankonyvek" targyu leveleben:

> Aztan lehetne virtualis tapasztalatcseret, otletborzeket rendezni.

Bizony bizony! Jo is lenne. Am vannak akadalyok. Amit Mulder ir --
bar kicsit sarkosan fogalmaz :((( -- sem elhanyagolhato. A virtualis
tapasztalatcserehez a _tanarokban_ kellene meglegyen az
elektronikus kommunikalasra valo hajlam. En ugy latom a
(magamfajta! nem akarok mast bantani) kozepkoruakban ez nem
tipikus. (A fiatalabb kollegak amint belepnek (munkahelyre),
megkeresnek engem azonosito, E-mail cim ugyeben, tehat azert
erzekelheto a valtozas... :)))

> Ebben a hirben ilyen vonatkozasok is el vannak bujtatva.
> Valahogy csak el kellene indulni.

Igaz... Rendszergazdakent azert eszembe jut ez, az... A Sulinet
indulasakor kaptunk 8 gépet, multimédiás gépként. Szerintem már
akkor sem voltak igazán azok, mára meg pláne... Azaz -- és ez a
cikkbõl nem hallik számomra ki -- az eszközpark beszerzése
mellett a szintentartás is fontos. (És természetesen az sem,
legyen -- ha nem beszerzés hanem juttatás -- legyen, aki
fenntartja; Mulder erre utalt a rendszergazda emlegetésével...)

Azért ezt a "juttatás" dolgot nem nagyon értem. Tudom, egy
politikusnak mondani kell valamit, de azért a "juttatott" dolgok
mindnig sokkal nehezebben "gyökeredzenek" meg, mint azok a
holmik, eszközök, módszerek, amik egy iskola saját
munkamódszerei vbelsõ fejlõdése során válnak igénnyé... Bár
lehet, rosszul látom.. .:(((

EDO-Elektro kft. irta (13 Sep 2002, 14:01)
"Re[2]: [Tf] digitalis tankonyvek" targyu leveleben:

> Ma reggel az ATV "Kereszttûz" c. mûsorában Magyar Bálint nyilatkozta, hogy
> a mai "vicinális " Internet helyett jövõre "express" internet lesz.
> (Sulinet)

Bár nekem Bálint Gazdával :)) semmi bajom, de az igazsághoz az
tartozik, a gyorsítás már a jelenlegi adminisztráció regnálása
megkezdése elõtt kezdetét vette. (Azon persze lehet vitatkozni, az
elõzõ kormányzat ezügyben vett 4 év tökölése indokolt volt-e). Pl.
a mi iskolánk a 64 KBps sebességét ezév márciusában bõvítették
fel 786 kBps-re... Szóval a gyorsítás folyamatban. De épp a
kilencedikeseim kikérdezése alapján mondhatom, a kisebb
iskolákban, általános iskolákban vagy nincs semmi ilyen
lehetõség, (gép is alig) vagy ha van is, semmi hajlandósága
helyben senkinek sem, hogy a diákok rendelkezésére bocsássa.
(Ismét csak fenntartva, hoyg tévedek és elnézést kérve, mert talán
kicsit messzebb vezet az eredeti témától, de: az iskolában levõ
gépek közzül a diáko által nyúzott, hajtott gépek igazán
hasznosak; azok amortizációja fog [ideális eseten] tudásként a
gyerek fejében értékként átlényegülni. A titkárságra,
adminisztációs marhaságokra telepített gép nem haszon egy
oktatási intézményben! Igy szemlélve kevés nagyobb bûnt tudok
elképzelni mint elzárni a gépeket a diáko kelõl. Pedig ez nem
kitaláció...) Ismét egy példa: a kislányomék iskolájában semmi
lehetõség arra, hogy a diákok délután szabadfoglalkozás jeleggel a
gép elõtt töltsenek idõt; a mi iskolánkban ez rendszeres (most is
azért vagyok még itt...) És a mostani kilencedikeseim beszámolója
alapján a kislányomék iskolájának rosz gyakorlata sajnos elég
általános. Pedig megvan az eszköz, megvan a NEt kapcsolat --
csak a diáko knem férhetnek hozzá. Tudom, ez apróság az
infomrációs szupersztráda vagy a digitális tankönyvek
koncepcionális kérdéseivel szemben, de szerintem amíg az ilyen
apróságok nem megoldottak, nem lesz az oktatásban
elterjeszthetõ digitális oktatási anyag használata. (Az az oldaal,
amikor a diák ahsználja, semmiképpen!)

Imre, Nagy Jr. irta (13 Sep 2002, 14:28)
"Re: [Tf] digitalis tankonyvek" targyu leveleben:

> A probléma gyökere az, hogy egy ilyen dolgot csak egyszer lehet elsütni.
> Ha nem sikerül, akkor a tanárokat másodszor már nem lehet rávenni arra,
> hogy a gépeket használják.

Nem tudom, bárkit is rá kell-e venni. A lélegzésre sem kell senkit
rávennni :)))) Szóval valaki vagy használja ezt magától, vagy nem.
(Nem a diákokra gondolok -- õket nem noszogatni kell, inkább
visszafogni :))))

> A legtöbb tanár felhasználói ismereti szintje
> annyira alacsony, hogy gyakran a mindennapi munkavégzéshez sem
> elegendõ.

Azért én nem lennék ilyen borúlátó, lásd a legelején írottakat a
fiatalabb kollegákról...

Szalay Sándor irta (13 Sep 2002, 15:42)
"Re: [Tf] digitalis tankonyvek" targyu leveleben:

> Azt gondolom elég sokan vannak már az ilyen
> adottságú oktatási intézmények ahhoz, hogy a digitális pedagógia felvegye
> a kesztyût és megmutassa, hogy az új technológiával mit és hogyan lehet
> megtenni.

Tiszta sor; aztán a digitális tananyag vagy bebizonyítja, hogy
hasznos kiegészítõ, vagy átalakul vagy... Vagy lesz csak majd
valahogyan... :)))

--
Viszlat: D. Karoly