tanforum - Re: [Tf] Szellemi szolgaltatas es Dixi is

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Szellemi szolgaltatas es Dixi is

  • From: dixi <dixi AT famulus.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Szellemi szolgaltatas es Dixi is
  • Date: Fri Jan 18 14:21:01 2002

> http://www.nepszabadsag.hu/Body.asp?CollID=1&DocID=34109

>y Attol tartok, ez a tanfolyamon tanitokat is erinti.

>Hehe :-))
>Es ha maskepp nem vallaljak? Es ha emiatt nem talalnak senkit a
>korabbiak helyebe? Azt hiszem, hogy ezzel nem az egyetemi
>oktatokat roviditik meg, hanem konnyen lehet okozatkent majd az

>Tisztelettel: Fodor Zsolt

>Ui: Erdemes elolvasni a cikket, en ez alapjan jobban
>felhaborodtam, mint a listara erkezett reszleten.

Elolvastam, semmi felhaborito nincs benne......
Tisztazza a viszonyokat.

Az altalam ohajtott 'rendcsinalas' egyik fontos lepese.
Megszunteti azt a kettos tudatot,
hogy leadom az 1. meg a 3. orat munkaberert (~300Ft/ora)
kozben leadom a 2. orat vallalkozasban (~1800/ora-koltseg, ha van)
Ugyanott ugyanugy...........

Egyseges berezest biztosit ugyanazert a tevekenysegert.
az oradas ugyanis szerintem nem vallalkozas, lasd lentebb....

(A 'vallalkozo' oktato pedig 'megtudja' legalabb mennyi az amit a
kozoktatasban hazon belul kifizetnek ezert a munkaert
Persze eddig is tudta, csak lepaktalt az intezmennyel es igy kaphatott
tobbet mint, ha berkent kapta volna a penzet.)

A rendelet ugyanugy bezar egy nem kovetheto penzmozgatasi csatornat,
mint ahogy bezarta az olajmaffia lehetosegeit a jovedeki adok egysegesitese.

Vegul is azt mondja ki, hogy ha valaki oktatni akar, am tegye de csak az
intezmenyben ervenyes altalanos szabalyok szerint.
No kiskapu.

Ne legyen neki abbol elonye, (a nem szamlazo tobbiek karara is akar)
hogy az intezmeny ellatja ot eszkozokkel, hallgatokkal es neki csak oktatni
kell,
mert ezert csak az oktatoi jovedelem jar.

A vallkozoi jovedelem akkor jar, ha az oktatasra valoban vallalkozik valaki,
vagyis onerobol biztositja a helyet, az eszkozt, a hallgatot a sajat
oktatasi tevekenysegehez.
Tehat befektet, kockaztat, dolgozik ....es varja a hasznot, ami persze
nagyobb mint a sima munkaber.
Az intezmeny meg ha oktat akkor azt tegye alaptevekenysegkent, ne
vallalkozaskent, mint sok helyen.
Mert az az intezmeny amit a vallakozasban hasznosit az nem o tokeje hanem az
allame(adofizetoke) es
nem arra van, hogy egy kissebbseg tanfolyam tartasal extra penzhez jusson,
hanem kozoktatasra.
Mukodesi koltseget, pedig nem tanfolyam tartassal kel szerezni, mert az
rossz iranyba viszi az intezmeny erdekeltseget,
hanem a fenntartobol kell kiverni. Remelem ide is el jutunk majd belathato
idon belul......

A rendelet tehat szerintem jo, mert segiti tisztaba tenni a viszonyokat.
Az, hogy a kissebbseg (aki eddig szamlazott) erdekeit serti a tobbseg
javara, az persze felhordulest valt ki.
Talan FDSZ szinten is mert koztuk tobb erdekelt van, de hat ez termeszetes,
csak ne adjunk nekik igazat.

Mas: ---------------
Nem vagyok oktatas ellenes, sot a jobbitasert, a tisztabb viszonyokert
kuzdok!

Nem vagyok altalaban tanar ellenes, hanem a szinvonaltalan munkat vegzo,
csupan tulelesre jatszo reteget szeretnem kisoporni az oktatasbol,
azokat akik csak artanak a gyerekeknek, mert az oktatashoz/ munkahoz/elethez
valo viszonyuk maga a rossz pelda...
( A Robi bacsit ne kuldjuk mar el, mert mar 27 eve tanit,
igaz, hogy nem tanulnak meg semmit tole a diakok, de o jol el van az oran.
Aztan az ilyen Robi bacsik persze az ertekezleten talalnak meg maguk melle
egy-ket Eszti nenit, stb
es mar sikerult is kissebsegbe tenni azokat akik akarnak
elorelepni.....ismeros?)

Speciel engem a tanari szobaban tapasztaltak tettek iskolan kivulive(szakmai
targy oraadova), mert
sokszor nehez ugyan a diakokkal, de az igazi nehezseg inkabb a kollegakkal
van.
Ritka egy irigykedo, furkalodo, mindent kritizalo, felfuvalkodott,
felkentseg tudatu tarsasag a tanari kar (ahogy latom eleg) sok helyen....

Hallgassatok vegig otthon egypar magnora vett szuloi ertekezletet a
kollegaktol es
csodalkozni fogtok, hogyan bannak sokan a szulokkel,
Persze amikor az ember maga tart eppen szuloit akkor ezek a dolgok felsem
tunnek am!
Olyan magas lorol tudunk beszelni, hogy na......

Azt szeretnem megertetni veletek, hogy az a vakvilagba valo vagdalkozas ami
csak az elismeres kovetelesbol all
az az oktatason kivuli tobbseg szamara irritalo, mert ok is ebben az
orszagban kuzdenek a jobb feltetelekert
de nam csak szajjal, hanem sokkal tobbet kockaztatva,
Az elorejutas erdekeben mindent feltesznek egy lapra.

az eddigieket, annak azert csak-csak leesett a tantusz,
hogy itt nem szemelysen XY tanarrol szolt a velemenyem
hanem egy agazat gondjairol, tevhiteirol, lehetosegeirol.
(a tema persze akkora, hogy csak ide-oda kapva lehet rola egy-egy ilyen
irasban ertekezni,
ami emiatt akar zagyvasagnak tunhet, ha valaki csak atfutja es kiragadja
egy-egy gondolatomatt,
mert sertesnek erzi, de az a listak atka...)

Aki figyelmesen olvasta annak fel kellett, hogy tunjon sehol nem mondtam
azt,
hogy a tanar tarsadalmi szinten ertektelen munkat vegez, azt sem, hogy
attelesen nem termel valodi erteket,
hanem azt, hogy a munka amit vegez szamara nem jar befektetesi es kockazat
vallasi igennyel igy szerintem jogtalanul
kovetel olyan szintu jovedelmet mint aki a munkajat vallakozokent,
kockazatot vallalva vegzi!

Azt sem mondtam, hogy nem kell emelni a tanari kar eletszinvonalat, de azt
mondom, hogy
a siramok a keves penzrol csak onmagukban, a kornyezet figyelembe vetele
nelkul alljak meg a helyuket.

Az elso levelem bevezeto sorai is ezt a kerdest feszegetik, hogy az atlagos
tanari eletnivo igenis osszemerheto
az orszagos atlaggal, sot a diplomasok atlagahoz viszonyitva sem rossz.
(Az alkalmazott diplomas konyvelok berszinvonala peldaul a tanaroke alatt
van, vagy a rontgenorvose is pl.)

Amennyire en latom a tanari kar tobbsege eleri eves atlagban a netto 60
eFt/ho szintet
plussz az ilyen-olyan kedvezmenyek amik vegul is + jovedelmet jelentenek.
(Gimiben inkabb 70 folott van, felsofokba nem latok bele) Hogy ez sok vagy
keves az viszonyitas kerdese....

Igaz en videki vallalkozokent ugy 130-150 korul keresek,(nem oktatas)
de ez mar ebben a korben is eleg jonak szamit!

Sokan vallalkoznak ennek a feleert, pusztan azert mert nincs mas
lehetoseguk.
Elmennenek ok szivesen pl. tanitani, de nem tudnak mert a statust betolti
Robi bacsi.
A szabad vilagban nincs status korlat, barmikor at lehet lepni...vissza nem
olyan konnyu.

Masik ok, hogy nem mennek az az, hogy bar a szakmai tudasuk megvan,
de nincs pedagogia kepzettseguk, gyakorlatuk es ami a legfontossabb
hivatastudatuk.

A melo oktatasi reszet mint mar irtam sokan eltudnak vegezni,
de el bennuk(bennunk) egy kep a tanarrol mint olyanrol
es arra nem erzik magukat kepesnek, hogy ezt a szerepet is jol eljatssszak.
Pedig ez a nehezebb resze a palyanak...a szebb is.

A mozgas a tanar-nem tanar iranyba a fentiek miatt sokkal konnyebb mint a
forditva.
Az anyagi elonyok pedig nem olyan egyertelmuek a szabad vilagban, mint itt
sokan gondoljak.
A munkarend pedig a Shell kutakeval egyezik azaz 0-24 ig keresnek, csorog a
telefon, stb
Szabadsag nincs, neha par lazabb nap (max. 1 het de az is bekapcsolt
telcsivel)

Dixi