Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: [Tf] kerettanterv

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: [Tf] kerettanterv


Chronological Thread 
  • From: "Neubauer Jozsef, Vorosmarty Mihaly Gimnazium" <nejby AT vmg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] kerettanterv
  • Date: Fri Apr 14 12:03:01 2000

Na ezt honnan vettem?
(ekezetes bocs, de nem volt erom atirni.)
"5. Az informatika oktatása

Tézis

Az informatika oktatásának az egész oktatási rendszert át kell hatnia. A
közoktatásban elsősorban az
eszközök és módszerek alkalmazásának ismeretét, a felsőoktatásban a különböző
szakmáknak megfelelően a
legkorszerűbb ismereteket kell elsajátítaniuk a diákoknak. Az oktatásnak ki
kell
terjednie a képzésből
kimaradottak alapozó képzésére is. Elő kell segíteni a multidiszciplináris,
transzdiszciplináris informatikai
szaktudások létrejöttét, alkalmazását. E készségek, képességek elnyerését az
át-
és továbbképző rendszerek
is segítsék.

Bármely diploma megszerzésének feltétele legyen a korszerű informatikai
eszközök
használatának képessége
az adott szakterület igényeivel összhangban. Kiemelt figyelmet kell fordítani
arra, hogy az informatika humán
vetületei az általános informatikai tudásnak és a szakinformatikusi
ismereteknek
is szerves részét képezzék.

Magyarázat

Az informatikai ismeretek és az új kommunikációs kultúra elsajátítását, mint
az
írástudás új formáját, minden
magyar állampolgár számára ingyenesen, a közoktatás keretén belül kell
biztosítani. Az infokommunikációs
eszközök és szolgáltatásaik dinamikus fejlődését figyelembe véve ezen eszközök
általános használatának
készségét, azok szolgáltatásainak elvét és nem csak egyes eszközök konkrét
működését kell tanítani.

A leszakadt rétegeknél, például a roma kisebbség viszonylatában, az adott
közösségre jellemző kultúra
figyelembe vételével kell az oktatás eredményességét elősegíteni.

A felsőoktatás területén az informatikához kapcsolódó képzés már célzott, az
adott szakterület (például orvosi,
tanári) széles alkalmazási lehetőségeire kell irányulnia. Ezen alkalmazások
nemcsak a számítástechnika,
hanem az elektronika, nanotechnológia információfeldolgozó, -tároló és
-közvetítő funkcióin alapszanak. A
felsőoktatás területén lehetőleg minden esetben a hazai eredmények mellett a
nemzetközi alkalmazásoknak és
kutatási eredményeknek is oktatási tananyagként kell szerepelniük akkor is, ha
az adott időszakban a
vonatkozó eljárások, technológiák hazai alkalmazásának még nincsenek meg a
feltételei. Ezen új
szakismeretek bevezetése és a meglévő pozíciók megtartása sürgető feladat
mind a
természettudományi,
műszaki, mind a humán felsőoktatás területén annak érdekében, hogy fiatal
diplomásaink szakmai okokból ne
maradjanak le nyugat-európai vagy amerikai társaik mögött.

Az informatikai ismeretek megszerzése alapfokon vagy az adott munkakörhöz
illeszkedően azok számára is
elengedhetetlen, akik közép- vagy felsőfokú végzettségüket ezen oktatási
rendszer bevezetése előtt szerezték
meg. Az ilyen célú át- és továbbképzések lehetnek az igénybevevő részére
ingyenesek, önköltségi alapon,
illetve üzleti formában. Ennek egyik lehetősége a kamarák, teleházak vagy más
civil szervezetek bevonása e
feladatok ellátásába.

Feladatok

Az információs társadalomhoz kapcsolódó oktatási, képzési, átképzési
irányelvek
részét képezi többek között:

- A közoktatás részét kell képeznie az informatikai eszközök és módszerek
megismerésének,
megismertetésének, s ezzel összhangban át kell alakítani a számítástechnikai
oktatás rendszerét is.

- A felsőoktatásban az egyetemi autonómia figyelembevételével a diplomaszerzés
feltételévé kell tenni az adott
szakterületen az infokommunikációs eszközök alkalmazási lehetőségeinek
ismeretét
és az alkalmazási
készséget.

- Mind a közoktatásban, mind a felsőoktatásban az adott tudásszintnek
megfelelően, biztosítani kell az
információs jogokra, az informatika társadalmi hatására vonatkozó szemléletmód
és ismeretanyag átadását,
és azok lehetőségeinek oktatását.

- Az infokommunikációs eszközök ismerete és alkalmazási módszereinek oktatása
területén létre kell hozni
azokat a feltételeket, amelyek lehetőséget adnak a társadalmi, a civil
szervezetek és az üzleti élet szélesebb
körű, aktívabb bevonására.
"
Nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a másik jobb kéz? :-o

--
A viszont emilre:nejby








Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page