tanforum - [Tf] Tankonyvek lektoralasa

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Tankonyvek lektoralasa

  • From: Mikola Peter <mikolap AT terrasoft.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Tankonyvek lektoralasa
  • Date: Thu Mar 16 07:42:27 2000

Kedves Levelezotarsak!

Csupan kivancsisagbol kerdem, hogy van-e valakinek tapasztalata
a tankonyvek lektoralasanak folyamatarol.

Kivancsisagomnak pedig az az oka, hogy gyermekeim tankonyveinek
szinvonalaval enyhen szolva nem vagyok megelegedve.
Eddigi meglatasom alapjan a csucstarto az Apaczai kiado
"Hetszinvarazs" cimu "olvasokonyv 2. osztaly szamara" alcimu konyvenek
kilencedik, javitott kiadasa (osszeallitotta: Nyiri Istvanne,
atdolgozta es szerkesztette: Esztergalyos Jeno, lektoralta:
dr. Szilagyi Imrene), mely rengeteg uj hibat tartalmaz a
regebbi kiadasokhoz kepest is. Ez akkor tunt fel, amikor masodikos
fiam Zelk Zoltan: Este jó, este jó c. verset tanulta, es negyedikes
lanyomnak feltunt, hogy ok maskepp tanultak. Ezutan elovettuk az egyeb
verseskoteteket is, es osszehasonlitva megallapitottuk, hogy a 8*4
soros versben 6 db hiba van. Ez egy kicsit sok.
Most a Nemzeti dal volt musoron. Ennek a 6 kozul kozolt 4 versszakaban
"csak" 2 hiba van, de az sehol nincs jelezve, hogy ez nem a teljes vers.
Ezutan talalomra meg nehany verset osszevetettunk egyeb forrasokkal.
Kiderult, hogy a hibaaranyok hasonloak.

Sajnos ez a konyv sem _kirivoan_ rossz, hanem jol reprezentalja
tankonyveink szinvonalat.

Tudja valaki hogy hogy zajlik a folyamat? A lektor tudja egyaltalan
hogy az o" neve lesz feltuntetve? Vagy o" bejelolte a hibakat, csak nem
javitottak ki? Vagy neki csak az a dolga hogy elvigye a balhet?

Hogy ne csak pattogjak, hanem egy kicsit konstruktiv is legyek, lenne
egy javaslatom: A tankonyvkiadok tegyek ki a halozatra a tankonyveik
szoveget, es irjak melle a felelos szerkeszto e-mail cimet, hogy az
onkentes szovegellenorok jelezhessek a felfedezett hibakat, a felelos
szerkeszto javithassa az elektronikus szovegben, hogy a kovetkezo
papir-kiadasig ne romoljon, hanem javuljon a konyv.

Nem csak az irodalmi szovegekre gondolok, hanem egyeb szakismereti
tananyagokra is, amelyeket nagy esellyel olvashatnak olyan szakemberek
is, akik egy-egy reszterulethez jobban ertenek, mint a konyv szerzoje.

Gondolom persze, hogy a tipikus magyar konyvkiado ugy gondolja, hogy
az o" erdeke az, hogy a konyv szovege ne terjedjen elektronikus
formaban, de szerintem aki igy gondolja, az teved.
Mert nekem pl. az az erdekem, hogy gyermekeim jo konyvekkel legyenek
ellatva, es ennek erdekeben en is hajlando lennek beleokoskodni abba
a keves temaba, amihez ertek.

Van meg mas otletem is, de azzal csak akkor jovok elo, ha elobbi
otletem megvalosithatatlannak bizonyul.

Peter

Peter Mikola
Szekszard, Hungary, Central Europe