tanforum - Re: [Tf] Tankonyvek lektoralasa

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Tankonyvek lektoralasa

  • From: "tte" <tte AT fok.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] Tankonyvek lektoralasa
  • Date: Thu Mar 16 14:25:18 2000

>Tudja valaki hogy hogy zajlik a folyamat? A lektor tudja egyaltalan
>hogy az o" neve lesz feltuntetve? Vagy o" bejelolte a hibakat, csak nem
>javitottak ki? Vagy neki csak az a dolga hogy elvigye a balhet?

Konkretan a tortenelemtankonyvekhez tudok szolni, de altalanossagban is
elmondhato:
1) A kiadok kozott oriasi kulonbseg van a szerkesztes, a kivitel
igenyessegeben (errol l. az elozo hozzaszolast is)
2) A kiadonak elter a rovid tavu (minel ocsobban, gyorsabban eloallithato)
es hosszu tavu (minoseg) erdeke (Ez persze lehet, hogy naivitas, hiszen
tudunk olyan kiado(k)rol, amely(ek) hosszu evek ota adjak ki nivotlan
muveiket - s egesz jol megelnek belole.)
3) A lektoralas modja:
1) a kiadoi lektorokat az adott kiado /szerzo keri fel. Neha talan
finoman fogalmaznak, hiszen baratjuknak/kenyerado gazdajuknak irnak. Szamos
esetben azonban kivalo lektori velemenyek szuletnek.
A javaslatok egy reszet megfogadja a szerzo/kiado, a tobbit nem. (Volt olyan
tapasztalatom is, hogy kb. 10 %-ot fogadtak meg. Ennel azert jobb arany a
jellemzo.) A megjegyzesek nagyobb reszet nemegyszer azert nem fogadjak el,
mert nagyobb aranyu atszerkesztest igenyelne a kotet. Lehetnek olyan hibak
is, amelyek a "javitaskor" kerulnek a szovegbe, igy a lektor nem is
lathatta.
A lektor annyit tehet, hogy nem engedi feltuntetni a nevet az adott konyvon,
ha javaslatait nem fogadtak meg. (Sajat karombol tudom, egyszer en is sokat
magyarazkodhattam, mikor ezt meg nem tudtam.)
2) a tankonyvek egy hivatalos miniszteriumi jovahagyasi proceduran is
keresztulmennek. Ott ismet tobben megnezik a muvet, ezt kovetoen tesznek
javaslatot a tankonyvi listara valo kerulesre - vagy annak az ellenkezojere.
(Ez azonban egy masik tortenet.)

Roviden ennyi.

Miklo'si Laszlo'
Tortenelemtanarok Egylete