fizinfo - Re: [Fizinfo] Megjelent fizika könyvem bemutatója Pakson

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Megjelent fizika könyvem bemutatója Pakson

  • From: Dr. Geszti Tamás <tamas.geszti AT ttk.elte.hu>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Sarkadi Dezső <dsarkadi AT gmail.com>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Megjelent fizika könyvem bemutatója Pakson
  • Date: Sun, 2 Oct 2022 08:01:49 +0000
  • Accept-language: hu-HU, en-US
  • Arc-authentication-results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=pass smtp.mailfrom=ttk.elte.hu; dmarc=pass action=none header.from=ttk.elte.hu; dkim=pass header.d=ttk.elte.hu; arc=none
  • Arc-message-signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com; s=arcselector9901; h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-ChunkCount:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-0:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-1; bh=3GT9/Jvg5SsW7X5oQEyPlG46av0pytHI5LoueH91Vks=; b=OGHUcdzB4WdGSnLAuJ1oZfYnJk8xpEzqhu4cvudahBym0Rwnr44J+cThs/eH7jCvVedPcqEAPieyAG9Np71lQgx93bfoJvVDMrL+1lgxaHJMk0hLNUKxruWv6Gp2sDoA3JrFkrjPfzxKMsPIoQFLfDWBOO2CIqtyBd9MqB+KxX+1m7Y1gyM0I335LRvADoafqO1oWXbfVC2sDwn9+hiDAwZulRoJLlCJFz4tu77zFGf/TwxwrlgCNgr4RyRw7yq92pNubHtnEPtBFEzWYhAoup2xXm4npEfSnnc8YHdk3405tZYJh+wr7TnV7eYYHSeDLB2Sjj0gf61Pxq4B2ZwpaA==
  • Arc-seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none; b=Fi8UFI2JPZxtN3YM2ECM5ujCZzA+e8+TREJP48624DAusD8UOJtb4gJrg5L192195xOQrfQeC07Umd7VaGlgwnr0vF2R+TthXTrSnWtC93NyAAA+jhBrxplJaiaNxwVhlkq+2p2MdBmV3tuzynxF/3YhYbFCLVuF/lcvFEpXl/f3NvSeyOFLYzutj5kYRvET5oQkf6O8jz424OgwL4P7UAFOzriQJ0dPbJczGlTJY4YBLnjvC3EFGaIVe+Tdm8SJWrnT6xaKgZ/NnCtlAEZPBrQAuv1TnJ25z6ijDJxDp6xflOjS7bWOFoUBPa8uRYqEBJlv/kX420PBz0grhFo/Zw==
  • Msip_labels:

Kedves Fizinfo olvasók!
Megnéztem Sarkadi Dezső videóját. A látható jelenségre kétféle magyarázat
jutott eszembe, mindkettőt valószínűbbnek tartom, mint valami eddig nem
ismert dinamikus gravitációs effektust: 1) a forgó eszköz által keltett
levegőmozgás hozza lengésbe az ingát, 2) a forgó eszköz az asztallapon kelt
rugalmas rezgéseket, ezeket veszi át először az üveg, majd tőle az inga.
Szerencsére mindkettőt könnyű lehet kísérletileg ellenőrizni: 1) a
levegőmozgást az üveg alapos bedugaszolásával lehet elzárni az ingától, 2) a
rugalmas rezgések terjedését nagymértékben csökkentheti, ha a forgó eszköz és
az üveg alá egy-egy puha törülközőt teszünk. Érdeklődéssel várnám az így
elvégzett kísérlet eredményét.
Üdvözlettel
Geszti Tamás