fizinfo - Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség

  • From: "Varga, G" <vargabagoj AT gmail.com>
  • To: Bihari Gábor <bihari.gabor AT science.unideb.hu>
  • Cc: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>, fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség
  • Date: Mon, 24 Feb 2020 10:04:23 +0100

nézzétek el (!!!), hogy nagyon illetéktelenül huhogok bele. felcsaptam
füleimet, mert diákkoromban a mágnesség fogalmait értettem meg a
leglassabban és legnehezebben. (máris látjátok MENNYIRE illetéktelen
vagyok.)

a 70-es évek általam látott fizika könyvei a "nyugalmi indukciót"
elkerülik. az akkori nemzetközi tanítással és nyelvezettel szinkronban
vannak. (jó korszak volt: például a Berkeley Physics Course széleskörű
tanítási használatba vételének időszaka.)

ad Bihari G.: úgy tűnik, a "nyugalmi indukció" nem "megmaradt", hanem
visszatért! a XIX. század közepén a tudósokat foglalkoztatta (bár úgy látom
nem nevezték "nyugalminak"): "James Clerk Maxwell drew attention to the
separate physical phenomena in 1861.[21][22]" szerintem cél(!)szerűtlenül
tért vissza: "the two situations both corresponded to a relative movement
between a conductor and a magnet, and the outcome was unaffected by which
one was moving. ... [24]" (nagyon érdekes szavakat pontoztam ki, ezeket és
a forrásokat a https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction
szócikk megmutatja.)

ha diáknak képzelem magam, a jelenségen alapuló műszaki rendszerek
sokfélesége és a leíró matematika egysége foglalkoztatná fantáziámat, a két
definíció használata - szerintem túlhaladott különbözősége - TERHELNÉ azt..

azt is jelzi a néhány felkeresett német és angol nyelvű ottlap, hogy a mai
magyarországi tankönyvekben látott nyugalmi indukciót nem tudnám
megfeleltetni ezen nyelveken leírt fogalmaknak, definícióknak. vélelmezem,
hogy a honi tanítás elszakadása a "nemzetközitől" hátrányos.

a magam részéről köszönetet mondok Bartos-Elekes tanár Úrnak, mert amire
felhívja a figyelmünket, erős visszásságnak, korrigálandónak gondolom. a
továbbiakat a tanításhoz értő széles látókörű kollégáimra bízom.

tisztelettel
Varga "bagoj" Gábor