fizinfo - Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség

  • From: Bihari Gábor <bihari.gabor AT science.unideb.hu>
  • To: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • Cc: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nyugalmi indukció – létezik ilyen nevű jelenség
  • Date: Mon, 24 Feb 2020 10:13:54 +0100 (CET)

Kedves István!

Ha úgy nézzük, valóban nem létezik nyugalmi indukció. Hiszen a Maxwell
egyenletek felől nézve a dolgot, a változó elektromos tér kelt változó
mágneses teret, a változó mágneses tér kelti az újabb változó elektromos
teret. És így tovább, nyugalomról szó sincs.

Nyilván ennek a fajta öngerjesztő változásnak kezdődnie kell valahol és ez a
kezdet az elektromos tér forrása, az elektromosan töltött részecske. Nekik
köszönhetően létezik az "eredendő" elektromos tér és ennek változásai hozzák
létre az elektomágneses jelenségek széles skáláját. És ha innen nézzük, akkor
valóban nincs nyugalmi indukció, hiszen töltött részecskék mozgása nélkül
eleve mágneses tér sincsen (már ha jól tudjuk és valóban nem léteznek
mágneses monopólusok).

Azt hiszem, hogy a nyugalmi indukció, mint fogalom, azért maradt meg a fizika
tanításában, mert a hétköznapi jelenségeket ismerő diák valószínűleg nem
tudna megbarátkozni az elektromágnességgel, ha olyan bonyolult és számára
megfoghatatlan fogalmakkal indítanánk, mint a forrásos és örvényes terek
viselkedése. Tehát akkor maradunk a kaptafánál és gyakorlatilag a történeti
úton haladunk: hétköznapi, kézzel fogható tárgyakkal kísérletezve kezdjük az
elektrosztatikus és a mágneses alapjelenségekkel, gyakorlatilag a görögökkel
kezdve a középkoron át Faradayig.

Ez persze bizonyos szempontból bonyolultabb, mintha térelmélettel kezdenénk.
Hiszen a történeti szemlélet szerint úgy indítunk, hogy van többféle
jelenségünk, amikről végül kiderül, hogy összefüggenek egymással. És hogy
tulajdonképpen a nyugalmi indukció lényege sem a nyugalom, hanem éppen a
mozgás. Viszont ez így már kifejezetten érdekes dolog, hogy ha
makroszkopikusan nyugalomban lévő tárgyaknál is létrejöhet az indukció, akkor
ott valamilyen töltések mozognak az anyagban.

Szóval a fogékonyabb diákoknak szerintem nyugodtan el lehet árulni, hogy a
nyugalmi indukció egy olyan jelenség, ami messzire előre mutatott a
fizikában. Ha valaki kivételes zseni - mint Faraday - akkor a két nyugalomban
lévő tekercsben változó áram esetéből rájön, hogy az áram valójában valaminek
a mozgása a fémben. Ami már majdnem atomfizika, de ezt már csak mi látjuk a
messzi jövőből nézve.
Üdvözlettel:

Bihari Gábor