fizinfo - [Fizinfo] Nyomozás egy régi cikk után

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Nyomozás egy régi cikk után

  • From: Imre Pazsit <imre AT chalmers.se>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Nyomozás egy régi cikk után
  • Date: Fri, 9 Aug 2019 20:10:09 +0700

Kedves kollégák,

Remélem nem visszaélés a Fizinfót igénybevenni egy kéréssel, egy régi publikáció azonosítását illetoen. Szeretnék hivatkozni egy humoros kijelentésre egy cikkben, amit valamikor a 70-es évek végén, vagy a 80-as évek elején olvastam a KFKI könyvtárában. A mondásra emlékszem annyira, hogy idézni tudjam, de egyrészt szeretném megadni a forrást, másrészt ellenőrizni, hogy helyesen idézem-e.

A cikket a "Report on Progress in Physics" vagy valamilyen hasonló review újságban olvastam (mintha a "Theoretical" is benne lett volna a cimben), és az elméleti fizika akkori helyzetét elemezte. Az (eléggé megbizhatatlan) emlékeim szerint Hadamard volt a szerző, de itt már "nagyon vékony jégen járok". Arra viszont jól emlékszem, hogy az egyik mottója az volt a cikknek, hogy az elméleti fizikai kutatás természete olyanná vált, hogy - a század elejei helyzettel ellentétben - már nincs esélye egy egyedi nagy gondolkodónak áttörő ötlettel nagy ugrást csinálni, hanem rengeteg kutató közös erőfeszítésével is csak inkrementális fejlődést lehet elérni. (A cikk szerzője szerint akkor kb. 10.000 elméleti fizikus dolgozott világszerte (vagy csak Európában?)).

A helyzetet érzékelendő, Churchill híres mondását a Royal Air Force-ról formálta át kb így (természetesen az én amatőr fordításomban):

"Soha az emberiség történetében nem produkált ennyi fényes elme ilyen sok erőfeszítéssel ilyen keveset" .

Ha valaki felismeri a mondást, és közölni tudná velem a forrást, azt nagyon megköszönném.

Mivel jómagam több évtized óta elvesztettem az aktív kapcsolatot az elméleti ér részecskefizikával, nem tudhatom, hogy ez egy a szakmában mindenki által ismert dolog, vagy teljesen feledésbe merült. De azt mindenképpen remélem, hogy lesz valaki, aki szintén olvasta ezt a cikket és azonosítani tudja.

Előre is köszönettel
Pázsit Imre