fizinfo - Re: [Fizinfo] Mozgó teste gravitációja Előadás Pakson

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Mozgó teste gravitációja Előadás Pakson

  • From: HAJNAL Zoltán <hajnal AT mfa.kfki.hu>
  • To: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mozgó teste gravitációja Előadás Pakson
  • Date: Thu, 14 Feb 2019 16:35:51 +0100

Tisztelt Sarkadi Úr!

A kéziratában szereplő "dinamic gravity" képlete /(4)-es számmal/ v1 és v2
sebességvektorokkal is számol.
Ezek azonban biztosan nem függetlenek a vonatkoztatási rendszertől, amit
sehol sem definiál a leírásban,
így csak feltételezni lehet, hogy a Földhöz rögzített, azzal együtt a
vonatkoztatási rendszere.

Más helyütt előkerül a "classical theory of mechanics", melynek egyenleteit
alkalmazza.

Feltételezem, hogy fizikusként tisztában van vele, hogy nincs mód a
klasszikus mechanika egyes elemeit figyelembe venni,
másokat pedig ignorálni egyes jelenségek magyarázatához, vagy esetleges
elméleti korrekció bevezetésekor.

Fent említett "dinamikus gravitációs erő" képletét viszonylag egyszerű
hétköznapi körülmények között alkalmazni.
Feltételezzünk egy közúton két, egymással ellenkező irányban, szabályosan
haladó személygépjárművet.
Legyenek egyenként 1000kg tömegűek, haladjanak 60km/h (~16.666... m/s)
sebességgel.
A járművek tömegközéppontjának távolságát a legközelebbi pozícióban 4m-nek
feltételezve
az Ön szerinti G_D érték (~0.02 m/kg) és dinamikus erő-képlet
alkalmazásával a járművekre ható
0.02(m/kg) * 1000(kg) * 1000(kg) * 16.666(m/s) * 16.666(m/s) / (4(m) *
4(m)) =
0.02 * 1000000 * 277.755 / 16 (kg m/s^2) = 20000 * 17.6 (N) = ~350 kN
erő lépne föl. ami a járműveket oldalirányban gyorsító *kb. 35g*
gyorsulásnak felelne meg.

Mivel tudjuk, hogy a közúti közlekedésben egymás mellett szabályosan,
egyenes vonalban elhaladó járművek
általában nem borítják fel, és nem térítik ki egymást útjukból, akkor sem,
ha a vezetők koncentrációja esetleg lankad,
empirikusan sajnos nem igazolható a javasolt képlet eredménye.

Tisztelettel,
Hajnal Zoltán
(fizikus)