fizinfo - Re: [Fizinfo] CEU ismet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] CEU ismet

  • From: Balázs Pozsgay <pozsgay.balazs AT gmail.com>
  • To: vasarhelyi AT angel.elte.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] CEU ismet
  • Date: Thu, 1 Nov 2018 12:12:59 +0100

Tisztelt Kollégák!

A CEU körüli jogi vita részletei talán tényleg nem erre a listára valók.
De ha egy államtitkár nyíltan kimondja, hogy az EU pályázati rendszere
politikailag/üzletileg motivált, szerintem az igenis érinti a
fizikusokat.

A kormánynak nyilvánvalóan nem a természettudományos kutatásokkal van
baja, megvannak a saját okaik, hogy miért csinálják mindezt. Abba,
hogy ki hogyan interpretálja a kormány szándékait, nem kell
egyetérteni. De a tudományfinanszírozás kérdései, a tudományos sikerek
tálalása, illetve ez ügyben a közvélemény befolyásolása, az közös és
fontos téma.

A világban megfigyelhető a tudományellenesség erősödése (vagy
legalábbis megmaradása), és ez ellen sokan sok módon küzdenek. Ez a
kérdés is ide tartozik szerintem.

Az origo jelenleg a második vagy első legolvasottabb híroldal az
országban. Igenis számít, hogy mit írnak le. Ráadásul a mostani hírt
minden más kormányt támogató oldal is lényegében változatlan módon,
kritikátlanul átvette. Eközben meg nem számoltak be Lovász László
(matematikus!) és Barabási Albert László (fizikus!) legújabb, igen
komoly EU-s pályázati sikeréről. Annak ellenére, hogy például
Barabásiról és Lovászról is írogattak korábban. Mi ez, ha nem egy
politikailag motivált tudományellenesség, ami a természettudományt is
érinti?

üdvözlettel:
Pozsgay Balázs
MTA-TKI, BME Elméleti Fizikai Tanszék