fizinfo - [Fizinfo] Newton torvenyei latinul es szokatlan megfogalmazasban magyarul is

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Newton torvenyei latinul es szokatlan megfogalmazasban magyarul is

  • From: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Newton torvenyei latinul es szokatlan megfogalmazasban magyarul is
  • Date: Wed, 11 Apr 2018 18:10:09 +0000 (UTC)

TiszteltListaolvasók és barátaim!
Amintmegjelent Radnai Gyula levele az érdekes kéréssel, rögtön azt hittem,
hogy tudok segíteni, mert van egy régi tankönyvem, ugyanis csak 1880 előtti
könyv jöhetett szóba.

Nem sikerült, így egy személyes levélben azonnal közöltem vele, hogy az én
németből átvett, 1874-benkiadott terjedelmes Természettan tankönyvem
(majdnemhatszáz oldal, innen letölthető a tartalomjegyzék - 6 MB) meg sem
említi, illetve én nemtalálom Newton nevét. Csak rosszmájúanjegyzem meg:
talán azért, mert Newton nem német volt.
Óriási érték azonban, hogy négyszáznál is több kísérleti berendezés és rajz
fametszetes képe van benne, ha manapság a felét megcsinálnánk, óriásit
haladhatna a társadalom. Mindenesetre aporoszos tanításnak megfelelően minden
„kijelentő” módban van, és nem építkezvevezeti be az új fogalmakat. A
legfontosabbat, a konstrukcióhoz szükségesaxiómákat viszont nem jelenti ki.
Valahol szó van a tehetetlenségről, de mintjelenséget mutatja be és nagyon
helyesen kiterjeszti a forgásra is. Eddig talán én beszéltem el leghosszabban
azeredeti kérdés mellett.
Ha mára Newton-törvényekről esett szó, csatolok egy a témához tartozó érdekes
pdf-et aNewton-törvények önkényes átfogalmazásáról.
Tisztelettel Bartos-Elekes István, Ady Endre Líceum,
Nagyvárad,nyugalmazottfizika-, informatika- és elektronikatanár