fizinfo - [Fizinfo] Szupravezetõk a mindennapokban - magasabb hõmérsékleten

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Szupravezetõk a mindennapokban - magasabb hõmérsékleten

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Szupravezetõk a mindennapokban - magasabb hõmérsékleten
  • Date: Wed, 11 Apr 2018 13:28:11 +0200

www.galileowebcast.hu

Másik élõ közvetítésünk április 11-én, szerdán 18 órától:
Dr. Vajda István: Szupravezetõk a mindennapokban - magasabb hõmérsékleten (Garai Géza Szabadegyetem, Székesfehérvár)

A szupravezetõ anyagok egészen különleges tulajdonságokkal rendelkeznek. Nincs villamos ellenállásuk, így a rajtuk folyó nagyon nagy áramok sem hoznak létre bennük veszteséget. A nagy áramokhoz szükséges vezetõ keresztmetszet század része annak, ami rézhuzalok esetén szükséges. Állandó mágneseket stabilan megtartanak mágnespárnán, érintkezés nélkül, sõt úgy is, hogy a mágnesek forognak, és mindehhez nem szükséges külsõ energia: különleges mágneses csapágyak. Ma már léteznek szobahõmérsékleten szupravezetõ anyagok is, hamarosan ezek is megjelennek a mindennapokban. Így azután nem véletlen, hogy a nagy hatásfok, kis méretek, különleges alkalmazások, amelyek hagyományos anyagokkal nem léteznek - csupa érdekes, izgalmas eszköz a villamos energetikában és más területeken. Szupravezetõs mágnesekkel mûködik a világon minden harmadik MRI berendezés, és ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a jövõ energiatermelésében majdan kulcsszerepet játszó fúziós reaktorok is szupravezetõ tekercsekkel készülnek - érthetõ az elõrejelzés, hogy a szupravezetõ technológia a 21. század technológiája lesz.

----

A Szabadegyetem célja, hogy egyszerre népszerû, a publikum számára érthetõ nyelven, ugyanakkor tudományos igényû, újdonságokkal tarkított, korszerû elõadások keretében, neves elõadók mutassák be világunk és a tudományos élet legidõszerûbb kérdéseit a hallgatóság számára. Az elõadás helyszíne: Óbudai Egyetem Alba Regia Mûszaki Kar

  • [Fizinfo] Szupravezetõk a mindennapokban - magasabb hõmérsékleten, Tepliczky István, 04/11/2018