fizinfo - Re: [Fizinfo] Newton törvények latinul

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Newton törvények latinul

  • From: Angeli István <angeli AT science.unideb.hu>
  • To: Kovács László <klaci AT nyme.hu>
  • Cc: "Dr. Radnai Gyula" <radnaigyula AT ludens.elte.hu>, Gábor Vattay <vattay AT gmail.com>, Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>, fizinfo-request AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Newton törvények latinul
  • Date: Mon, 09 Apr 2018 21:52:06 +0200

Kedves Kollégák!

A három törvény ("Axiomata motus")
- a kiegészítő/magyarázó szövegekkel együtt -
megtalálható pl.:

Dr. Huszti József: Latin Chrestomathia.
(Biblioteca Discipulorum)
(Budapest, A Szent István-Társulat Kiadása, 1940).

226. oldalán.

1945-ben, a front átvonulása után, a félig romos,
kifosztott házunkba visszatérve, a törmelékek között
megtaláltam bátyám gimnáziumi latin szöveg-gyűjteményét.
Úgy látszik, ez nem kellett sem egyik hadsereg katonáinak,
sem a későbbi "civil" fosztogatóknak.

Üdvözlettel:

Angeli István

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos.

Gyuszi,

latin könyvben, ismétlem, latin könyvben (is) láttam az eredeti
latin szöveget. Régen adtak arra, hogy ilyen szövegeket is
közöljenek.

Más: El ne feledjétek, hogy van minden tövény után kis más,
kiegészitő szöveg is , van bizony! és az első után pl az van,
hogy a tehetelenség igaz a forgó, keringő testekre (bolygók,
üstökösök, bugócsiga, irja töbek közt Newton) is,

Üdv Kovács L

-------------------------

FELADÓ:
fizinfo-request AT lists.kfki.hu
<fizinfo-request AT lists.kfki.hu>,
meghatalmazó: Gábor Vattay
<vattay AT gmail.com>
ELKÜLDVE: 2018. április 9., hétfő 17:09
CÍMZETT: Dr. Radnai Gyula
MÁSOLATOT KAP: Fizinfo
TÁRGY: Re: [Fizinfo] Newton törvények latinul

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43

| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos.

http://www.thelatinlibrary.com/newton.leges.html [2]

Newton: Leges Motus from the Principia [2]
www.thelatinlibrary.com
AXIOMATA, SIVE LEGES MOTUS [Leges solæ descripta sunt, commentariis
prætermissis.] Lex I. Corpus omne perseverare in statu suo quiescendi
vel movendi uniformiter in directum, nisi quatenus illud a viribus
impressis cogitur statum suum mutare.

Lex I

Corpus omne perseverare in statu suo quiescendi vel movendi
uniformiter in directum, nisi quatenus illud a viribus impressis
cogitur statum suum mutare.

Lex II

Mutationem motus proportionalem esse vi motrici impressæ, & fieri
secundum lineam rectam qua vis illa imprimitur.

Lex III

Actioni contrariam semper & æqualem esse reactionem: sive corporum
duorum actiones in se mutuo semper esse æquales & in partes
contrarias dirigi.

Gabor Vattay [3]