fizinfo - Re: [Fizinfo] Balog miniszter beismerte

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Balog miniszter beismerte

  • From: Janos Nuspl <nuspl AT konkoly.hu>
  • To: mayer.istvan AT ttk.mta.hu
  • Cc: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Balog miniszter beismerte
  • Date: Sat, 13 May 2017 11:03:28 +0200

Giordano Bruno vagy Galileo Galilei pere teljesen törvényes volt.
Mindkettőjüket lényegében bűnösnek mondták ki, előbbit
elégették, második alkut kötött és csupán tiltották gondolatait,
következtetéseit terjeszteni, teste túlélte.

Ma errefelé állandóan azt halljuk, hogy "mindenben törvényes és jogszerű
volt", mintha ez bármit is jelentene azzal
kapcsolatban, hogy helyes és igaz volt, vagy sem. A tudományban azonban
(bármire irányuljon is) ezt keressük.
Fenti esetben az igazság - a jogszerű és törvényes ítélet ellenére - nem a
perbeli eredményt igazolja, hanem a két elítéltet.

Minden fizikával foglalkozótól elvárható, hogy a két dolgot élesen el tudja
választani és ismerje a Bayes analízis alapjait legalább.
Lehet olyan törvényeket hozni, amik előírnak valamilyen szabály követését
(ami kerek azt vinni kell, ami szögletes, azt gurítani) és
ennek betartását kikényszeríteni. Ez törvényes és jogszerű lesz, csak semmi
értelme nincs. A jelenlegi esetben, hoztak egy olyan
törvényt, ami előír valamit és így jogszerű ennek betartatása. A valódi
kérdés azonban az: MI ÉRTELME VAN ENNEK A TÖRVÉNYNEK?

A tudomány, vagy általánosságban oktatás oldaláról: SEMMI ! Milyen legyen
az oktatásunk? Milyen jogokat kell élvezni az egyetemeknek?
Mennyire fontos, hogy a lehető legjobb szakembereket képezzük? Ezekre
valószínűleg mindenki a legmagasabb szintet tartaná elvárhatónak.
Ezt szolgálja mindez? A KLIK-től kezdve, a kancellárokon át, az összes
többi lépés, ezt segítette, vagy ennek ellenkezőjét?

Az X egyetem mivel kerül verseny hátrányba, vagy bármelyik másik?
Oktassanak jól, legyenek jelen a világban, és vonzzák magukhoz
a fiatalokat, akik versengeni fognak, ha szuper oktatók, világszínvonalú
laborokban, élvonalbeli kutatásokkal fogják őket gyötörni. Van bárki itt,
aki egyetértene azzal, ha egy egyetem oktatói nem azt tanítanák, ami az
adott terület élvonalának megfelelő és saját tudások legjava, hanem
megrendelésre, valami zavaros ideológia elmebetegségeit? Őket muszáj és
fontos elítélni, ha vannak ilyenek ! El kell ítélni, ha valaki olyan
dolgozatokkal szerzett címekkel dekorálja magát, amiket lopott, vagy aki a
katedráról (mindegy milyen szinten) áltudományt hirdet.

Ezekről lehet és kell(ene) is vitatkozni. Azonban, lassan mindenki hallgat
és próbálja kerülni a valódi érvek ütköztetését. Miért?
Mert nem ezek zajlanak, hanem hitviták. Hitvitákat pedig nem lehet
tényekkel felülírni. Ha valaki egy lehetséges magyarázatot ismer csak, és
ahhoz 1 prior valószínűséget rendel, akkor bármi is az eredmény, ez nem
írja felül ezt a hitét, a posterior valószínűség is 1 lesz a számára.
Ezt legalább ezen a fórumon el lehetne várni, hogy mindenki tudja. Érdemes
összeszámolni, hányan hisznek (A) -ban és hányan nem? Mit
bizonyítana mindez? Belepiruljunk?

Anakronisztikus az egész megközelítés is, mert ma az online virtuális
egyetemek hallgatói létszáma sokszor 100 ezres, és 10 ezrek végzik el,
a világ minden tájáról. Ha valaki azt hiszi, ma be lehet zárni a tudást és
előírni mit szabad tanítani és mit nem, akkor az nem a mai világban él.
A tudás veszélyes, mert gondolkodó, kritikus emberek lesznek, akiknek nem
lehet azt mondani, hogy "mi jobban tudjuk, majd mi megmondjuk".

Aggasztó ami itt zajlik.
(nj)