fizinfo - Re: [Fizinfo] Jánossy András levele (fwd)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Jánossy András levele (fwd)

  • From: Sólyom Jenő <solyom.jeno AT wigner.mta.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu, Fizika <fizika AT titkarsag.mta.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Jánossy András levele (fwd)
  • Date: Tue, 9 May 2017 23:12:09 +0200

Tisztelt Kollégák!

Ma, május 9-én hajnalban egy méltatlan, a tisztességemet kétségbe vonó támadás ért a Fizinfón. Tüttő István e-mail-címéról került feltöltésre Jánossy András május 1-jén kelt, nekem címzett, a Fizikai Tudományok Osztálya minden tagjának korábban megküldött nyílt levele. A Fizinfón megjelent hír első mondata szerint „Jánossy András kéri, hogy terjesszük nyílt levelét a fizikusok körében.” Ezután következik a nyílt levél. Minderről az MTA mai közgyűlésén értesültem, de csak este, onnan hazaérve tudtam elolvasni azt az időközben megjelent reakciókkal együtt.

A nyílt levélre május 3-án megírtam válaszomat Jánossy Andrásnak, s azt azután megküldtem mindazoknak, akiknek ‒ a hozzám érkezett levél fejléce szerint ‒ Jánossy András annak idején a saját levelét elküldte. Ez akkor a Fizikai Tudományok Osztályának tagjait, valamint az osztályülésre meghívottakat jelentette. Nincs semmi titok a válaszomban, mégsem közlöm most azt itt szó szerint, mert a válaszom ‒ ezt nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni ‒ nem arról szólt, hogy mit gondolok tartalmilag a felsőoktatási törvény módosításáról, hanem arról, hogy hogyan szándékoztam kezelni a Részecskefizikai Tudmányos Bizottságtól az osztályelnökhöz érkezett kérést, miszerint a bizottság „javasolja, hogy az MTA Fizikai Osztálya is foglaljon állást ebben a fontos ügyben.” Ennek megfelelően nem kívánok reagálni azokra a Fizinfón megjelent hozzászolásokra, amelyek szerint a CEU-ügy tárgyalása illik vagy nem illik a Fizinfóra, és kinek mi a véleménye a felsőoktatási törvény módosításáról. Arra korlátozom magamat, hogy bemutassam, osztályelnökként hogyan szándékoztam kezelni az ügyet az osztály ülésén.

A javaslatnak a bizottság képviselője általi ismertetése után az ülést vezető elnökként én csak annyit mondtam, hogy a CEU-ügyet magam politikai jellegűnek érzem, ezért nem javaslom azt, hogy az osztály nyilatkozatot adjon ki, de természetesen szavazásra kell feltennem a kérdést, hogy az osztály kíván-e állást foglalni. Szándékom szerint ekkor még egyáltalán nem tartalmi kérdésekről volt szó, nem az adott esetben kiadandó nyilatkozat tartalmáról, hanem csak arról, hogy egyáltalán kíván-e az oszály ezzel foglalkozni. A szavazásra feltett kérdés elhangzott, a kivetítőn megjelent, szavazásra azonban mégsem került sor. Azért kellett döntés nélkül bezárnom az ülést, mert Jánossy András ragaszkodott volna ahhoz, hogy vitát kezdjünk, ami óhatatlanul a tartalmi kérdés vitájába fordult volna át. Erre pedig akkor és ott nem volt idő, mert az osztály egy korábbi döntése szerint egy székfoglalónak kellett kezdődnie abban a percben, s arra jelentős számú hallgatóság várt már a szomszédos teremben. Ha az osztály úgy döntött volna, hogy foglalkozni kíván egy nyilatkozat elfogadásával, akkor menetrendként azt javasoltam volna, hogy a Részecskefizikai Tudományos Bizottságban alkalmazott eljáráshoz hasonlóan, elektronikus kapcsolattartással fogalmazódjon meg egy szövegtervezet, s arról szintén elektronikusan szavazzon az osztály. Az időkorlát miatt ma sem látok más lehetőséget. Az ülés döntés nélküli lezárása egyébként pontosan összhangban van Patkós Andrásnak a nyílt levélben is említett hozzászólásával, hogy az ügyet halasszuk a következő osztályülésre.

Mindezek tükrében a Jánossy Andrásnak írt válaszomban a leghatározottabban visszautasítottam és most is visszautasítom azokat a minősítéseket is tartalmazó vádakat, miszerint „megengedhetetlen módon megakadályoztad, hogy az Osztály tagjai kifejthessék álláspontjukat” a CEU-val kapcsolatban; „botrányos módon magakadályoztad a megtárgyalását”; és hogy súlyosan visszaéltem volna osztályelnöki hatalmammal.

Jánossy Andrásnak írt válaszomat azzal zártam, hogy „mindig arra törekedtem, hogy a fizikus közösségért végzett munkát és a politikát ne keverjem össze. Osztályelnökségem elmúlt hat éve egyik eredményének azt éreztem, hogy sikerült az osztályon békésen intézni az ügyeket. Sajnálom, hogy a politika ebbe is belekavart.” A kísérőlevél utolsó mondata pedig ez volt: „A magam részéről ezzel le kívánom zárni az ügyet.”

Mivel Jánossy András kérésére nyílt levele ‒ akkor is, ha ő csak általában kérte annak terjesztését ‒ azután került fel a Fizinfóra, hogy válaszomat megkapta, sajnálatos módon az ügyet nem sikerült lezárni. Ezért kénytelen vagyok ezúton felszólítani Jánossy Andrást, a levél szerzőjét és Tüttő Istvánt, aki azt a Fizinfóra feltette, hogy nyilvánosan, az egész fizikus közösség előtt kövessenek meg az alaptalan vádakért, tisztességem kétségbevonásáért.

Budapest, 2017. május 9.

Sólyom Jenő