fizinfo - [Fizinfo] Re: Digest for list fizinfo

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Re: Digest for list fizinfo

  • From: Gyozo Garab <gyozo AT brc.hu>
  • To: fizinfo-request AT lists.kfki.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Re: Digest for list fizinfo
  • Date: Sun, 15 Feb 2015 14:34:34 +0100

Kedves Kollégák!

Jóllehet a legtöbb szakmai fórumon (aminek én hitelt adok) a globális
felmelegedés okát antropogénnek tartják (legalábbis annak mértékét és
felgyorsulását); tételezzük föl, h az független a CO2 szint emelkedésétől.
(Ehhez én érdemben nem tudok hozzászólni - legfeljebb igyekszem követni a
vonatkozó adatokat/irodalmat)

Kérdezzük meg ezután, (miután, elhisszük/meggyőztük magunkat, szakmát,
közvéleményt, politika-csinálókat) h nem antropogén a globális
felmelegedés.
Kell-e ezek után aggódni a CO2 szint emelkedése miatt?

[Hosszú zárójel:
Az talán nem lehet igazán vita tárgya, h a CO2 atmoszferikus koncentrációja
növekszik - hiszen az a C-alapú gazdaság egyértelmű következménye,
lényegében felszínre hozunk (és CO2-dá 'alakítunk') irdatlan mennyiségű,
millió évek alatt a fotoszintézis révén megkötött C mennyiséget és ezzel
jelentősen beleavatkozunk a C biogeokémiai ciklusába).

Egyetlen év alatt annyi C-t alakítunk vissza CO2-da, amennyit a
fotoszintézis 1 millio év alatt kötött meg; ezen túlmenően, csökkentjük a
Bioszféra kapacitását a C biológiai megkötésére (pl. deforesztrálás). A
következmény - legalábbis a CO2 szintet illetően - ismert; és jó ha majd
meg tudjuk állítani 550 ppm-nél (szemben a jelentős több-százezer éves
természetes ingadozással, 240 és 280 ppm között)]

Tételezzük tehát föl, h nagyon kicsi a valószínűsége, h a magas CO2 szint
hatással van a klímára. (Tegyük hozzá, egyelőre, mert a megnövekedett CO2
szint hatását a globális klímára a végtelenségig talán mégsem
hanyagolhatjuk el; hiszen a CO2 üvegház gáz, ha nem is a legerősebb).
Személy szerint, ha csak a legkisebb esélyét is adnám annak, h ez a
(civilizáció-okozta) CO2 szint emelkedés okozhat-e globális felmelegedést,
legalábbis aggódnék egy kicsit, és nem gondolnék hisztéria v pánik keltésre
és hasonlókra.

Aggodalmam legalábbis fokozódna, ha egy másik - lehetséges, h semmivel sem
kevésbé fontos - következmény is képbe kerülne. A nem-reciklizált (mert
objektíve, az adott (globális) biogeokémiai rendszerben nem
reciklizálható) CO2 mennyiség egy jelentős hányadát az oceánok nyelik el,
ami - elkerülhetetlen módon - savasodáshoz vezet ill. már vezetett is; ami
viszont jelentősen beleavatkozik a tengerek élővilágába:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification
Ez sem egyszerű kérdés, persze, de hogy valamit ismét kibillentünk a
viszonylag stabil egyensúlyi helyzetéből, az biztos - a szakemberek zöme
sülyos aggodalommal figyeli ezt a folyamatot is ill. a lehetséges (nem is
túlságosan nehezen megjósolható) káros következményeket.

Garab Győző

------------------------------------
Gyozo Garab
Biological Research Center