fizinfo - Re: [Fizinfo] Higgs és Én

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Higgs és Én

  • From: "Mike Makai" <makai AT aeki.kfki.hu>
  • To: "Dezso Sarkadi" <dsarkadi AT gmail.com>, <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: 'Sarkadi Dezső' <dsarkadi AT gmail.com>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Higgs és Én
  • Date: Sun, 29 Dec 2013 19:02:46 +0100

Kedves Dezső!

Először a nem szakmai folyóiratokban való közlésekről az alábbiakat kívánom
megjegyezni:

Egy jól sikerült munka lehet egy szimfónia, népmese, vagy sok egyéb mellett
tudományos közlemény. Mindegyiket a maga fórumán kell elismertetni. A
szimfónia arról ismerszik meg, hogy zenéhez értő emberek, intézmények
szimfóniának tartják, esetleg be is mutatják. A népmesét az különbözteti meg
egy anyuka esti meséjétől, hogy sok ember érzéseit, gondolatait tükrözi, és
egy titokzatos mechanizmus útján közkinccsé válik. A tudományos közlemény
arról ismerszik meg, hogy tudománnyal foglalkozó emberek egy csoportja
elismeri, a közlemény az általuk elfogadott, jónak tartott stb. eljárásokkal,
eszközökkel készült. Néha (elég ritkán) elődfordul, hogy annyira új nézetek
születnek, hogy meg kell várni, amíg az előző kutatógeneráció kihal.
Megjegyzem, attól, hogy egy kézirat megjelent, nem biztos, hogy a benne
köreadott eredmények tényleg értékesek. Elismerés és tisztelet illeti azokat
a hétköznapi hősöket, akik saját korszakalkotó nézeteik mellett kiállnak. A
nem tudományos nézetek kiszűrésére a tudomány egy védekező mechanizmust
működtet. Ennek eszközei: a kétkedés, a hitetlenség, az irígység és a rossz
akarat.

A mai világban inkább a kis lépések technikája számíthat sikerre. Egy taggal
tovább elmenni a sorfejtésben, egy jeggyel pontosabb mérés: ezt mindenki
megérti, ezen ritkán van vita. Egy kéziratot leközölni egy nem tudományos
fórumon szerintem pótcselekvés. Mindig vannak, akik elolvassák, letöltik,
esetleg gratulálnak is, de ez nem bizonyíték arra, hogy a munka tényleg
értékes. Az értékes munkát az különbözteti meg, hogy használják. A használat
egyik formája a hivatkozás.

Másodszor a tudományos közélet érintett kérdéséről:

Kis hazánkban az alábbi mosolyrakésztető helyzet alakult ki. A kutatóintézet
(vagy egyetem) rendszeresen begyűjti azokat a mutatókat (publikációk,
hivatkozások, szerkesztőségi tagság, meghívás stb.) amelyektől sorsa
jobbrafordulását reméli. Azonban intézményeink semmiféle anyagi alappal nem
támogatják a fenti mutatók gyarapítását. Nincs elkülönített keret a
konferenciákon való részvételre, a bizottságokban, szerkesztőségekben végzett
munkára. Ez annak burkolt beismerése, hogy valójában nem is fontos az egész,
de ha a napi munka mellett fel tudtok sorolni valamit, azt tegyétek meg.

Ennek következménye az, hogy a tudományos folyóiratok referálását bírálati
díj nélkül kell elvégezni. Köztudott, hogy ennek következményeként a
referálás elvégzése a sor legvégén állóra hárul. Azt sem lehet megérteni,
miért nem tart fenn minden tudományos folyóirat egy olyan oldalt, ahol a
benyújtott kéziratról bárki elmondhatja a véleményét. Ez persze kizárná a
packázást, a nézetek ütkötetésének elkerülését, a tekintélyelv
érvényesülését. A vita után a szerkesztő eldöntheti közli-e a kéziratot. De a
nyilvánosan lefolytatott vita után a szerkesztő nem dönthet önkényesen.

Üdvözlettel

**Makai Mihály**