fizinfo - Re: [Fizinfo] Re Magyar győzelem és éremeső a fizika diákolimpián

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Re Magyar győzelem és éremeső a fizika diákolimpián

  • From: Gyula Honyek <honyek AT gmail.com>
  • To: xkibandi AT uni-miskolc.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Re Magyar győzelem és éremeső a fizika diákolimpián
  • Date: Wed, 1 Aug 2012 16:11:22 +0200

Kedves András, kedves kollégák!

A tanulók és a felkészítő tanárok nevében köszönöm a gratulációt.

Bárcsak úgy lenne, hogy ezek az eredmények segítenének a fizika
népszerűsítésében és presztízsének helyreállításában. A valóság azonban az,
hogy ennek az eredménynek semmilyen hatása nem lesz a fizika tanításának
válságos helyzetére. Lényegében az történt, hogy találtunk egy igen
tehetséges, rendkívül szorgalmas diákot, Szabó Attilát, akinek segítettünk
a tehetsége kibontakozásában. Ebben a tehetséggondozó munkában a legnagyobb
érdem Simon Péteré, aki Attila fizikatanára a pécsi Leőwey Klára
Gimnáziumban, illetve Kotek Lászlóé, aki Attila olimpiai szakkörvezetője
Pécsett.

A diákolimpián Attila a maximális 50 pontból 45,8 pontot szerzett, ami 90
%-osnál jobb eredmény. Egészen kivételes teljesítménynek számít, hogy az őt
követő kínai versenyzőket 3-5 ponttal előzte meg, tehát fölényesen győzött.
Azonban az olimpia sajátos éremszerzési szabályai alapján idén már 62 %-os
teljesítménnyel, vagyis 31 ponttal is aranyat lehetett szerezni, és ez
egyedül Attilának sikerült a magyar csapatból, pedig 45 aranyérem került
kiosztásra (378 induló versenyző között). Érdemes áttanulmányozni, hogy
mely országok versenyzői kaptak aranyérmet (lásd a csatolt éremtáblázatot).
Az országok közötti nemhivatalos pontversenyben az első tízben hét
távolkeleti ország, továbbá Oroszország, az USA és tizedik helyen
Németország szerepel (mi a 11. helyen végeztünk). Elgondolkoztató.

Persze az ország szempontjából nem a csúcsteljesítményt nyújtó diákok
kimagasló eredménye a fontos, hanem a tömegképzés. A magyar hagyományos
fizikatanítás oda vezetett, hogy alig választják a diákjaink a fizika
érettségit, hogy tömegesen kerülnek be a műszaki egyetemekre fizika
érettségi nélkül, hogy akik mégis leteszik a fizika érettségit, azok
többsége is csak középszinten teszi le a vizsgát. Megbocsáthatatlan hiba a
magyar vezető műszaki és természettudományos képzést nyújtó egyetemektől,
hogy még mindig (igen kevés kivételtől eltekintve) nem követelik meg az
emelt szintű érettségit felvételi követelményként. Mindeközben
gyakorlatilag megszűnt Magyarországon a fizikatanár képzés.

Nem kell ahhoz semmilyen kiemelkedő képesség, hogy megállapíthassuk,
gyökeres változtatásokra van szükség a fizikatanítás területén. A fizika
diákolimpiai felkészítésben részt vevő tanárok jelentős része benne van
abban a csapatban, vagy szimpatizál vele, akik megpróbálják úgy
megváltoztatni a fizikatanítást, hogy ne ez legyen a legutálatosabb
tantárgy, hogy a diákjaink hasznosnak, értelmesnek, élvezetesnek találják a
fizikát. Ez a csapat már számtalanszor bizonyította, hogy munkája közben a
legtehetségesebbeket a csúcsokra tudja juttatni, tehát nem arról van szó,
hogy igénytelenné, tudománytalanná, szakmaiatlanná akarjuk tenni a fizika
tantárgyat.

Ezért aztán fájdalmasan érint minket, amikor az Eötvös Társulat tanári
szakcsoportja teljes megnemértésével találkozunk, amikor az ELTE
professzorai, az MTA vezető tudósai (akiknek gyakorlatilag nincsenek
közoktatási tapasztalatai) erőteljesen harcolnak azért, hogy megmaradjon a
hagyományos fizikaoktatás lényegében a teljes népesség számára a Fővárosi
Fazekastól a fodrász szakiskoláig. Tudjuk pontosan, hogy a koncepciónk
ellen támadókat a legjobb szándék vezeti, hogy azt szeretnék, hogy a
műszaki és a természettudományi szakokon jól felkészültek legyenek a
diákok, mégis azt az igen elkeserítő helyzetet segítik így elő, hogy
hamarosan hazánkban nem lesz a fizika kötelező tantárgy. Ha nem nő meg a
fizika népszerűsége az átlagdiákok körében, akkor továbbra sem lesznek
fizikatanári képzésre jelentkezők, és egy évtizeden belül vagy meg kell
szüntetni a fizika tantárgyat, vagy a fizikát más szakosok fogják oktatni.

Tudom, hogy sok kollégánk kiváló munkát végez, hatalmas erőfeszítéseket
tesz a közoktatás területén, számos diákjával megszeretteti a tantárgyat.
De gyakorlatilag név szerint ismerjük egymást, és legtöbben már a
nyugdíjkorhatár közelében vagy azon túl vagyunk. Hol vannak a fiatalok?
Kinek adjuk tovább a stafétabotot?

A nyár további részére kellemes pihenést, és megtermékenyítő tépelődést
kívánok mindannyiunk számára.

Hajrá Attila! Hajrá Magyarország!

Üdvözlettel: Honyek Gyula