fizinfo - Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra

  • From: Kriza Gyorgy <kriza AT szfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Grafén: egy kis nyelvóra
  • Date: Thu, 31 Mar 2011 18:23:05 +0200

Kedves Feri!

Kérlek, fogadd elismerésemet az igényességedért. Google-lal keresve az Országos Széchenyi Könyvtár honlapján Varga József egy könyvére akadtam:

http://epa.oszk.hu/01400/01467/00003/pdf/025-031.pdf

Ebbo"l idézek:

"Ennél bonyolultabb a vegyes hangrendu" szavak toldalékolása az illeszkedést illeto"en. Itt
többféle szabály is él. a) Ha a vegyes hangrendu" szó utolsó magánhangzója mély hangú, akkor
mély hangú toldalékot vesz föl: bitangnak, cigarettával, pipások. b) Ha az idegen eredetu"
szavak utolsó szótagjában magas hang van, de elo"tte van a szóban mély magánhangzó is, akkor
magas hangrendu" toldalék járul hozzá: sofo"rrel, októberben, farmerek... c). Néhány idegen
eredetu" szavunkhoz magas és mély hangú toldalékok is kapcsolódhatnak: szlovének vagy
szlovénok, norvégek vagy norvégok, rulettje vagy rulettja. d) Ha a szónak utolsó magánhangzója
i, í vagy é, akkor a régebbi szavaink mély hangrendu" toldalékot vesznek fel: kocsija,
papírral, pocsékul. Stb."

Eszerint tehát inkább "grafénben".

Vannak azonban ennél fontosabb szabályok is. A "nem vettem a fáradtságot, hogy utána járjak" helyett én inkább "nem vettem a fáradságot, hogy utánajárjak"-ot írtam volna. Remélem, elnézed az iróniámat.

Üdv
Gyuri