Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Toll a Holdon

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Toll a Holdon


Chronological Thread 
  • From: zala <zala AT rmki.kfki.hu>
  • To: Hegyiné Farkas Éva <buzamokus AT freemail.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Toll a Holdon
  • Date: Wed, 26 May 2010 09:06:39 +0200
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Kedves Eva es mindenki!

Ha jol ertem (es egyet is ertek vele) nem az volt az allitas, hogy nem
kell az oraszamot emelni, hanem hogy az nem eleg a megerteshez. Vagy
maskepp: megfelelo minosegu oktatas eseten kevesebb oraszam mellett
elerheto ugyanaz a minoseg. Ha ugy tetszik az oraszam es minoseg
szorzata adja az eredmenyt, a tudast. Persze ez eleg egyszeru modell de
kozelebb all az igazsaghoz mint az egyszeru ismetles.

udvozlettel:
Zalanyi Laszlo


> *-----------------------------------------------------------------------*
> | E L F T H I R A D O |
> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
> *-----------------------------------------------------------------------*
> Kedves Lakatos Gergő! Hosszú leveléből nem mindent sikerült megértenem, de
> meg ne haragudjon, azt gondolom, nem azért, mert az én szövegtértésemmel
> van a baj. Az alábbi &ldquo;két&rdquo; mondatában nem világos, hogy kinek a
> hozzá nem értéséről beszél. &ldquo;Legtöbben persze az első számú bűnbaknak
> az Oktatási Minisztériumot és az általa forszírozott - az Önökszámára
> súlyos hozzánemértésről tanúskodó - óraszámcsökkentést tekintik. Amely
> nemcsak a már eddig isigen alacsony színvonalú tudás konzerválója, hanem
> további szétzilálója volna.&rdquo; Később azt írja, hogy a problémák
> gyökere máshol keresendő, de azt nem mondja meg, hogy Ön szerint hol.
> Egyszerűen kijelenti, hogy az óraszámok növelése egy cseppet sem
> változtatna a kialakult helyzeten. Nos, én ezzel szemben azt állítom, ahogy
> azt Safranek mondá, &ldquo;mint az köztudott&rdquo;, hogy az ismétlés a
> tudás jó édes anyja. Ez persze azt is jelenti, hogy a magyar oktatásban
> szokásos, egy évben egy órarend csak úgy szolgálná jól a tanulást, ha
> megfelelő gyakorisággal kerülne sor az órákra, azaz hetente legalább
> háromszor. Erre azért volna szükség, mert az új ismeret megerősítésére két
> napon belül szükség van, akárcsak a RAM frissítésére ahhoz, hogy a memória
> ne törlődjék. Később, a bevésődés folyamatában egyre hosszabb idő hagyható
> ki. A mennyiség növelése tehát minőségi változásba képes átmenni
> ellentétben azzal, ahogy Ön állítja. Nem beszélve arról, hogy a személyre
> szabott foglalkozás, a tanulói tevékenységet előtérbe helyező oktatás mind
> sokkal több időt igényel és azt, hogy egy tanárra jóval kevesebb diák
> jusson, mint jelenleg.Jelenleg a terészettudományok heti óraszáma 1,5 ill.
> 2, ami agyrém. Később azt írja: &ldquo;Nem gondolhatjuk, hogy a Kincskereső
> Kisködmön vagy a ma oly divatos Harry Potter-kultusz segítségünkrelehet a
> fizikai problémák és az ezt megkövetelő gondolkodásmód
> kialakításában.&rdquo; Ezek és a későbbi&mdash;bocsásson meg&mdash;kissé
> kusza mondanivalójú mondatai azt érzékeltetik, hogy kissé leegyszerűsíti a
> problémát. Tudja, az úgy van, hogy a szövegértés, a kifejezőkészség, a
> kreatív képzelet, a nyelvi intelligencia nem azáltal fejlődik, hogy valaki
> szakmailag szorosan az adott témához kapcsolódó irodalmat olvas, hanem
> bármit, sokat, gyakran és már elég kis kora óta. A szövegértés ennél
> mélyebb és összetettebb, hosszú idő alatt kialakuló képesség, ma
> használatos divatos szóval, kompetencia (Én ezt nem szeretem használni!). A
> Goethe-ről írt mondatait nem értem, az pedig nem az összefüggések
> meglátásának a hiányát jelzi, ha az érettségi dolgozat feladatainak
> megfogalmazását, a precizitás hiányát kifogásoljuk. Egyértelmű válaszokat
> tudniillik csak egyértelmű kérdésekre lehet adni. Az összefüggések
> megláttatásának tanítása pedig igen hosszú időt igényel, és itt nagy
> felelőssége van az Oktatási Minisztériumnak, mivel a természettudományos
> óraszámokat fűnyíró elv alapján kb. 40 %-kal csökkentették mindenféle
> pedagógiai meggondolás nélkül. A tananyag megmaradt. Sokan arról
> filozofálnak, hogy a tananyagot az óraszámokhoz igazítva csökkenteni kell.
> Ez azért érdekes, mert ezek nem ismerik a fizikai ismereteknek azt a belső
> koherenciáját, egymásra épülését, amitől egyáltalán érthetővé válik az
> egész. Ha ebből fontos téglákat kivesznek, akkor egy összefüggés nélküli és
> ezért érthetetlen, megtanulhatatlan ismerethalmazzá válik. A matematikával
> megtették azt a csúfságot, hogy a tanárnak a matematikai tételeket nem kell
> bizonyítania, csak kimondania és alkalmaztatnia a diákokkal. Akik ezt
> kitalálták nem értik az egészet. Az alkalmazni tudás éppen a bizonyításon
> múlik. A felsőoktatásba bejutó sok műveletlen diák pedig az elrontott
> oktatáspolitika eredménye, amely négy- ötszörösére duzzasztotta a
> felsőoktatásban tanulók számát szinte nulla bemeneti követelmény
> mellett.Azt is a fizikából lehet tudni, hogy minden természetes rendszer az
> energiaminimumra törekszik és a társadalmi rendszerek is a legkisebb
> energiabefektetés mellett a legnagyobb haszonra törekszenek. De ez az elv,
> illetve változatai jelennek meg a Hamilton, a D&rsquo;Alambert, a Le
> Chatelier-Braun elvekben és ez az evolúció hajtóereje is. Miért várjuk
> tehát, hogy diákjaink a tudásért tanuljanak, ha tudják, hogy az nagy
> energiabefektetéssel j�=A1r és nem látják a tudás megbecsülését, a
> befektetett munka megtérülését, elég nekik a papír. Felveszik őket így is
> az egyetemre, a médiában pedig azzal illik dicsekedni, hogy valaki
> megbukott matekból és mégis milyen sikeres ember lett. Az óraszámok kérdése
> pedig lassan megoldódni látszik. A természettudományok oktatása lassan
> kivész, ahogy a nagy generáció tagjai kihalnak, mert nincs utánpótlás, nem
> jelentkezik fizika kémia tanárszakra szinte senki. És azt állítom, hogy
> akkor ennek az országnak annyi. Kár volna ezt ennyiben hagyni. Üdv:Hegyiné
> Farkas Éva
>
> &nbsp;<a
> href="http://ad.adverticum.net/b/cl,1,73468,1608707,1608706/click.prm";
> target="_blank">________________________________________________________<br>Tudd
> meg azonnal ha új leveled érkezett, a Freemail-Origo böngészővel! Klikk
> ide!<br></a>
> *-----------------------------------------------------------------------* |
> A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze | | | | Cikk, hozzaszolas a
> | | | |
> Fizinfo AT lists.kfki.hu
> | | | | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! | | | | Informacio:
> https://mailman.kfki.hu/listinfo/fizinfo | | | | A beerkezo levelek
> feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt | | igenylo kerest, kerdest
> az alabbi cimre lehet megirni: | | | | Kiraly Peterne
> kiraly AT mail.kfki.hu
> | | |
> *-----------------------------------------------------------------------*






Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page