fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: Lakatos Gergő <lakatos.gergo AT chello.hu>
- To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
- Subject: [Fizinfo] Toll a Holdon
- Date: Tue, 25 May 2010 02:43:10 +0200
- List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
- List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>
Tisztelt Listatagok,
Úgy tűnik, mindhiába a fizikai és a természettudományos tudás erodálódása
felett érzet gyászhangulat és
állandósult sopánkodás, ha nem vesszük észre, hogy a felmerülő problémák
hátterében és origójában
ugyanazt az alapvető problematikát lehet felfedezni. Legyen szó fizika
érettségiről, a holdon leejtett toll
kérdéséről, vagy a természettudományos - és kiváltképp a fizika - órák
számának csökkentéséről.
Legtöbben persze az első számú bűnbaknak az Oktatási Minisztériumot és az
általa forszírozott - az Önök
számára súlyos hozzánemértésről tanúskodó - óraszámcsökkentést tekintik.
Amely nemcsak a már eddig is
igen alacsony színvonalú tudás konzerválója, hanem további szétzilálója
volna.
Ezzel szemben azt gondolom, hogy a problémák gyökere egészen máshol
keresendő és szinte biztos vagyok
benne, hogy a kívánalmaknak megfelelő óraszámok visszaemelése esetleg
további, akár radikális növelése
egy cseppet sem változtatna a kialakult helyzeten. Régen rossz az a
felfogás, amikor a tudás minőségét
elsősorban a tanulandó/tanítandó órák számában határozzuk meg. A minőségi
tudást pusztán mennyiségi
meghatározottságra redukálva.
Hartlein Károly arra hivatkozik, hogy a szövegértés alsó tagozatos tananyag,
csak sajnos nem veszi figyelembe,
hogy ennek a bizonyos "értésnek" a későbbiekben nem lesz semmifajta
szaktudományos vonatkozása,
mivel sajnos figyelembe kellene vennünk, hogy a legalapvetőbb
gyermekirodalmakon elsajátíttatott
pedagógiai fogások működésképtelenek lesznek már felső tagozatban is a
specializáltság tengerében.
Nem gondolhatjuk, hogy a Kincskereső Kisködmön vagy a ma oly divatos Harry
Potter-kultusz segítségünkre
lehet a fizikai problémák és az ezt megkövetelő gondolkodásmód
kialakításában. És ebben sajnos a manapság
egyre szűkülő, kisiskolásoknak szánt természettudományos "enciklopédiák" sem
segítenek, mert észre
kellene venni, hogy az ezek által közvetített "csodálatos világképet" és az
ebből fakadó izgalmakat, a felső
tagozatos fizikatankönyvek és órák (bármennyi is legyen belőlük), jócskán
"deszakralizálják".
Goethe még nagyon helyesen úgy fogalmazott, hogy: 'nem kívánja a Természetet
kínpadra fektetni' és ha
mai szemmel persze már megmosolyogni való ez a tétel, pedagógiai szemmel
semmit nem veszített az
értékéből és pontosan rámutat arra is, hogy miben fedezhető fel mindaz a
szakadék, amely az elsajátítandó
tételes tudás és a "gyermeki" képzelet és fantázia között feszül.
A számomra egyébként nem oly megdöbbentő "tollas" példa szemlélteti a
legkiválóbban, hogy mi történik
akkor ha a gravitáció mibenléte csupán bebiflázandó adatokra, számításokra
és törvényekre redukálódik,
amelynek "önmagán kívűl" nem válik érthetővé és megragadhatóvá a mibenléte
és mint a videón is láthattuk,
kozmikus sebességgel eltűnik a bemagolandó, kötelezővé nyilvánított
tudásformák rengetegében. Mivel
csillagászati ismereteket ma már szinte kizárólag a középiskolai
fizikatanulmányok végefelé tanítanak, a
a korábban tanultak plasztikussá tétele sajnos már nem történik meg , hiszen
a tananyag ezer részre szabdalt
és teljes mértékben hiányzik bármiféle vezérlő elv, amely megteremtené a
fizikai tudás belső koherenciáját,
élményszerűségét és vezérfonálul szolgálhatna a gondolkodás számára. És
amikor az érettségin fény derül
erre az apró bökkenőre, persze mindenféle nehézségekre hivatkoznak és a
dolgozatok összeállítóit hibáztatják,
akik képtelenek "egyértelműen" fogalmazni, ezáltal összezavarva a
szerencsétlen diákot, aki sajnos ekkor
szembesül először azzal a problémával, hogy itt többségében már nem működnek
a fejekbe vert mintafeladatok
és a fixálódott "ösztönös" megoldások, mert olyan értelmezhetetlen
problematikával kerül szembe, amelyet
még készségszinten sem sajátított el, ugyanis az nem volt része a
tananyagnak és soha senki nem követelte
meg tőle, hogy összefüggésekben gondolkozzon, ugyanis a mai magyar oktatási
rendszerünkben ez sajnos
nem kívánalom. És ebből a szempontból oly mindegy, hogy csökken-e vagy nő a
természettudományos órák
száma, mert ha ez ugyanannak a szemléletnek a fenntartásával történik,
mindössze annyi "pozitívumot" vonhat
maga után, hogy legalább lesz miből felejteni. A videón szereplő második
világháborús példa is kiváló szemléltető
eszköze mindennek. Mivel 20 év körüli diákokról van szó, egy-két évvel
korábban kötelező jelleggel kellett, hogy
történelemből érettségizzenek és kizárt, hogy, aki bármilyen szakon is
tovább akart tanulni, megengedhette
volna magának azt a bukással fenyegető betlit, hogy ne tudja mikor esett meg
a II. világháború. És mint láttuk
ez az oly nyilvánvalónak tűnő tudás is egy-két év alatt mindenestől a
semmibe hullhat, ha értelmesen nem
kontextualizálódik, hogy nem válik természetessé és nyilvánvalóvá, hogy
mindezen ismeret a mindennapi élet
(és nem az oly áhított és nagyratartott műveltégbeli kivagyiság) szerves
részét képezze, ha a tanár nem tudja
érzékeltetni, hogy mindez egy olyan hozomány része, amit sajnos többnyire
már csak a Tomcat félék ismernek
fel és sajnos ők és a hozzá hasonlók hívebben tudnak modellként szolgálni és
akár Parlamentbe jutni vele, mert
az értelmet és jelentést ad, a meg nem ragadhatóvá és át nem élhetővé tett
adatkupacok helyett.
Tisztelettel: Lakatos Gergő
- [Fizinfo] Toll a Holdon, Lakatos Gergő, 05/25/2010
- Re: [Fizinfo] Toll a Holdon, Hegyiné Farkas Éva, 05/26/2010
- Re: [Fizinfo] Toll a Holdon, zala, 05/26/2010
- Re: [Fizinfo] Toll a Holdon, Hegyiné Farkas Éva, 05/26/2010
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.